//
کدخبر: ۱۳۸۸۳۴ //

با این آزمایش‌های ساده سلامت خود را در خانه ارزیابی کنید

برای بررسی وضعیت سلامت بدن خود در کنار مراجعه به پزشک، می‌توانید از چند آزمون ساده در خانه استفاده کنید، آزمون‌هایی ساده، اما دقیق که قطعا به کار سلامتیان می‌آید.

با این آزمایش‌های ساده سلامت خود را در خانه ارزیابی کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

 کارشناسان اعتقاد دارند شناسایی دقیق و زودهنگام بیماری‌ به ویژه مشکل‌های قلبی یا سکته مغزی، نقشی قابل توجه درجلوگیری از گسترش آن‌ها و بروز مرگ و میر ناگهانی در افراد دارد.

مراجعه منظم به پزشک و انجام معاینه‌های دوره‌ای، بهترین راهکار برای ارزیابی وضعیت سلامت است. درکنار این موارد انجام برخی آزمایش‌های ساده برای بررسی وضعیت سلامت بالینی توسط خود فرد، هر مشکلی را به آسانی مشخص می‌کند.

اگرچه آزمایش‌های خانگی هرگز جایگزین مراجعه به پزشک و معاینه‌های دوره‌ای نیست، اما می‌تواند نقش مکمل برای شناسایی زودهنگام بیماری‌ها را داشته باشد.

اندازه گیری دور گردن برای تشخیص ابتلا به دیابت

برای انجام این آزمون ازیک متر نواری نازک و قابل انعطاف استفاده کنید؛ زنان با دور گردن بیش از ۳۶ سانتی‌متر و مردان با دور گردن بیش از ۳۹ سانتی‌متر درمعرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

بررسی دانشمندان دانشگاه صوفیه کشور بلغارستان درسال ۲۰۱۷ نشان داده است اندازه گیری دور گردن افراد شاخصی بسیار معتبر نسبت به اندازه گیری دورکمر است.

اندازه گیری دور گردن همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به سندرم متابولیک را نشان دهد. سندرم متابولیک امکان ابتلا به چاقی، فشارخون بالا، دیابت نوع دو، حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

تست خوردن شیرینی برای تشخیص افزایش وزن

یک شیرینی ساده، مانند بیسکوئیت یا یک کیک کوچک را در دهان خود بگذارید و شروع به جویدن کنید (با تایمر یا نگاه کردن به ساعت زمان را هم‌زمان اندازه گیری کنید).

زمانی که مزه شیرین آن را حس می‌کنید یادداشت کنید. این زمان نشان می‌دهد بدن شما چگونه کربوهیدرات‌ها را فرآوری یا تبدیل به چربی می‌کند.

اگر زمان کمتر از ۱۴ ثانیه به طول انجامد تا طعم شیرین را احساس کنید، نشان دهنده مناسب بودن رژیم خوراکی شما و تناسب اندام است، اما اگر بیش از ۳۰ ثانیه به طول انجامد نشان دهنده اختلال درمتابولیسم بدن و تبدیل کالری به چربی و درنهایت اضافه وزن است.

آزمایش رنگ مچ پا برای بررسی واریس پا

دراز کشیده و رنگ مچ پا‌های خود را بررسی کنید، اگر رنگ پوست یکی از مچ‌ها تیره‌تر از دیگری باشد و یا  تکه‌های پوستی تیره رنگ روی آن دیده شود، احتمال این که رگ‌های واریسی پنهان درآن پا وجود داشته باشد، زیاد است.

رگ‌های واریسی بیشتر به رنگ آبی یا بنفش بر روی سطح پا خود را نشان می‌دهند و حضور آن‌ها سبب التهاب رگ‌های پا به ویژه مچ پا می‌شوند.

احساس سنگینی و خستگی پا درپایان روز، نشانه‌ای دیگر از وجود رگ‌های واریسی پنهان است. رگ‌های واریسی سبب درد، بروز لخته خونی یا حتی زخم شود و کارشناسان توصیه می‌کنند افراد با مراجعه به پزشک و استفاده از درمان‌های استاندارد  آن را برطرف کنند.

آزمون فشار انگشت شصت برای بررسی ابتلا به بیماری‌های قلبی

روی زمین بنشینید، پا‌های خود را دراز کرده و پشتتان را به دیوار تکیه دهید. دراین حالت سعی کنید با خم شدن به سمت جلو با کمترین میزان خم شدن زانوها، انگشت شصت پا‌های خود را لمس کنید.

اگر سنتان بالای ۴۰ سال است و قادربه انجام این کار نیستید، احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما وجود دارد. کارشناسان معتقدند سخت شدن شریان‌های خونی درمبتلایان به بیماری‌های قلبی،‌ که سبب کاهش انعطاف پذیری بدن آن‌ها می‌شود،‌ دلیل این اتفاق است.

درپژوهش انجام شده به وسیله محققان ژاپنی درسال ۲۰۰۹ مشخص شد آن دسته از سالمندانی که بدنشان انعطاف پذیری کمتر دارد بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند، زیرا سرخرگ‌های بدنشان خشک و شکننده شده است.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت قلب از دوران خردسالی ورزش، نرمش و حرکت‌های کششی انجام دهند.

تست آزمون سلامت چشم (بیماری دژنراسیون ماکولا)

دست خود را به آرامی روی یکی از چشم ها، راست یا چپ  قراردهید و با چشم دیگر به قاب یک در یا قاب کناری یک پنجره خیره شوید، پس از ۳۰ ثانیه با چشم مخالف خود به همان منظره نگاه کنید. اگر خطوط منحنی یا مورب روی قاب در یا کناره پنجره مشاهده می‌کنید، خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا و آسیب به ساختار درونی چشم در شما وجود دارد که معمولاً همزمان با افزایش سن روی می‌دهد.

درصورت مشاهده ناهماهنگی بین دو چشم درمشاهده یک منظره به متخصص مراجعه کنید تا به بررسی دقیق وضعیت سلامت چشمتان انجام شود.

تجمع غیرعادی عروق خونی درچشم در بیماری دژنراسیون ماکولا سبب از بین رفتن ماکولا، مرکز شبکیه چشم می‌شود و درنتیجه آن بینایی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

تست بررسی مشکل کمر درد و آسیب عصب سیاتیک

برای انجام این آزمایش روی یک صندلی نشسته و چانه خود را تا نزدیک قفسه سینه نزدیک کنید، درهمان حال پا‌های خود را درراستای محورلگن قرارداده و زانو‌ها را راست کنید، درنهایت سعی کنید مفصل انگشتان شصت را به سوی خود بکشید.

این کار را به آرامی ادامه دهید و چنانچه هرنقطه از کمرتان دچار درد ناگهانی شد، بلافاصله انجام آن را قطع کنید. احساس درد درهرمنطقه از کمر نشان از  بروز مشکل درآن ناحیه مانند آسیب دیسک‌های کمر است. بی توجهی به کمر درد عارضه‌هایی مختلف درطول عمر برای فرد ایجاد می‌کند و رسیدگی هرچه سریع‌تر به آن سبب کاهش اثر‌ات تخریبی آن می‌شود.

آزمایش بررسی وضعیت عملکرد روده

برای این آزمایش مقداری دانه ذرت پخته شده را به تنهایی یا همراه با خوراک مصرف کنید. بازه زمانی مناسب برای مشاهده اجزای ذرت درمدفوع بین ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از مصرف آن است. سریع‌تر از این زمان نشان دهنده مشکلات جدی سلامت، چون یبوست یا حتی خطر ابتلا به سرطان روده درفرد باشد.

هضم ذرت شیرین برای بدن سخت است و این آزمایش می‌تواند به خوبی وضعیت هضم مواد خوراکی و عملکرد روده‌ها را به شما نشان دهد.

زمان بیش از ۴۸ ساعت برای هضم مواد خوراکی نیز می‌تواند سبب تجمع مواد سمی و باکتری‌های آلوده درروده و افزایش خطر ابتلای فرد به سرطان شود.

اگر دچار مشکل هضم مواد خوراکی هستید به متخصص گوارش مراجعه کنید، رژیم خوراکی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات، فیبر، برنج قهوه ای، آب، چای سبز و دانه‌های آجیل داشته باشید.

آزمایش شماره تلفن برای بررسی توان ذهنی

به یکی از دوستان خود تلفن کنید واز او بخواهید شماره تلفن ثابت یا همراه مورد نظر خود را برایتان بخواند، این کار را یک بار با گوش راست و باردیگر با گوش چپ انجام دهید.

هردو بار اعداد شنیده شده را به سرعت نوشته و سپس بررسی کنید آیا اعداد را به درستی نوشته اید. این آزمون افزون بر سنجش شنوایی نشان دهنده وضعیت سلامت مغزی و میزان خطرپذیری ابتلا به بیماری آلزایمر است.

بررسی های جدید نشان می دهند افراد سالمندی که دچار مشکل کم شنوایی هستند و از وسایل کمک درمانی چون سمعک استفاده نمی کنند بیش از دیگران درمعرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قراردارند.

آزمایش شناسایی آریتمی ضربان قلب و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

ضربان قلب برروی گردن یا مچ دست  پیدا کنید و برای یک دقیقه ضربان قلبتان را بررسی کنید. هرگونه آریتمی یا ضربان قلب نامنظم نشان دهنده مشکل قلبی چون فیبریلاسیون دهلیزی است که در دراز مدت سبب حمله قلبی یا سکته مغزی می شود.

آزمون بررسی تحریک پذیری انگشتان پا

جوراب ها را درآورده، روی زمین نشسته و پاهای خود را دراز کنید. از یکی از اطرافیان بخواهید انگشتان پای شما را لمس کند، این کار را با استفاده از یک مداد یا دست می تواند انجام شود. چشمان خود را بسته نگه دارید و به دوستتان اعلام کنید که انگشت کدام پای شما را لمس کرده است.

این آزمون برای بررسی سلامت سیستم اعصاب بدن بسیار اهمیت دارد. افراد مبتلا به بیماری دیابت به ویژه باید این آزمون را درفاصله های منظم زمانی انجام دهند زیرا دراثر ابتلا به دیابت اعصاب مرکزی بدن آسیب می بیند و امکان کرختی اعضای بدن وجود دارد. احساس نکردن لمس انگشتان پا دربیماران دیابتی زنگ خطر آسیب دیدن سیستم اعصاب مرکزی و بالا بودن خطر بروز زخم پای دیابتی است.

با انجام آزمایش های بالا می توانید وضعیت بدن خود را بررسی و درصورت مشاهده هرگونه مشکل دراولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۸۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان