//
کدخبر: ۱۲۳۱۲۴ //
دکتر وفایی

تخم مرغ با طعم مرگ!

تخم مرغ یکی از اصلی ترین منابع غذایی انسان ها در تمام جهان است و یکی از اجزای اصلی سفره های صبحانه و همین موضوع اهمیت سلامت آن را آشکار می کند.

تخم مرغ با طعم مرگ!
به گزارش فرتاک نیوز،

تخم مرغ یکی از اصلی ترین منابع تامین پروتئین برای بدن است. همچنین تخم مرغ سرشار از ویتامین و املاح ضروری برای بدن انسان است. تخم‌مرغ، همهٔ اسیدهای آمینهٔ مورد نیاز بدن را داراست. تخم مرغ کربوهیدرات بسیار کمی دارد. به دلیل تمام خواص ذکر شده تخم مرغ همواره یکی از منابع غذایی اصلی برای انسان ها است. اما یک مساله نگران کننده در مورد برخی از تخم مرغ ها وجود دارد که آن هم باکتری سالمونلا است ک در صورت آلوده بودن تخم مرغ به آن می تواند سبب مرگ انسان شود.

اهمیت غذایی تخم مرغ

تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است؛ ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسید آمینه های ضروری برای سلامتی بدن است. بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات، باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می شود.

مهمترین مسئله در مصرف تخم مرغ حفظ کیفیت آن و جلوگیری از احتمال آلودگی اش توسط عوامل گوناگون است. لذا در خرید تخم مرغ باید از تخم مرغ هایی که در یخچال نگهداری می شوند و درجه حرارت آن متناسب با تغییر درجه حرارت محیط بیرون تنظیم شده است، خریداری شوند.

بهترین درجه نگهداری تخم مرغ در یخچال با برودت ۴ – ۲ درجه سانتی‌ گراد و رطوبت ۸۵ درصد است؛ مدت نگهداری تخم مرغ در این شرایط یک ماه است که هرچه از میزان سرمای محیط نگهداری تخم مرغ کاسته شود مدت نگهداری آن کوتاه‌تر می‌شود.

تخم مرگبار

مهمترین عامل آلودگی تخم مرغ، باکتری سالمونلا است. این آلودگی می تواند موجب بیماری های گوارشی خطرناک و گاهاً منجر به مرگ در انسان شود. این باکتری می تواند از مرغ بیمار و از طریق تخمدان به زرده منتقل و ماهیت تخم مرغ را آلوده کند یا اینکه از طریق آلودگی های پوسته تخم مرغ موجب انتقال بیماری به انسان شود.

برای اطمینان خاطر و پیشگیری از این موضوع بهتر است تخم مرغ را از مراکز مجاز و به صورت بسته بندی، تهیه کنید تا اطمینان داشته باشید نظارت کامل بر مراکز تولید و بسته بندی تخم مرغ وجود دارد.

در تخم مرغ نپخته و عسلی ممکن است باکتری سالمونلا وجود داشت باشد. زرده تخم مرغ کودک باید کاملا پخته باشد.

نکته بسیار مهم: تخم‌مرغ‌ها را برای نگهداری در یخچال، نشویید زیرا راه ورود باکتری ‌ها از طریق منافذ موجود روی پوسته باز می‌شود.

علایم فاسد شدن تخم مرغ

تخم مرغ نباید در معرض نور خورشید باشد، زیرا موجب فساد آن می شود. سطح پوسته خارجی در تخم مرغ های کهنه و فاسد کاملاً کدر و بد رنگ می شود، مخلوط شدن سفیده و زرده تخم مرغ هم نشانه فساد آن است.

هر گونه علایم کپک زدگی در پوسته خارجی به سرعت به داخل تخم مرغ سرایت می کند و موجب تشکیل لکه های کپک یا قارچ به رنگ های خاکستری، سیاه و قهوه ای می شود که با چشم قابل رویت است.

برای آزمایش کهنه بودن تخم مرغ، می توان تخم مرغ را در لیوانی از آب شناور کرد. در صورت ته نشین شدن، تخم مرغ تازه و در صورت معلق شدن بر روی آب تخم مرغ کهنه است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۳۱۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان