//
کدخبر: ۱۱۴۸۸۹ //

نقش محافظتی ویتامینD در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

تحقیق جدید نشان می دهد ویتامین D نور خورشید عاملی محافظ در مقابله با سرطان روده است. نور خورشید موجب تحریک تولید ویتامین D می شود و افراد دارای میزان کافی این ویتامین، ۲۲ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار دارند.

 نقش محافظتی ویتامینD در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
به گزارش فرتاک نیوز،

همچنین محققان دریافتند هر چقدر میزان ویتامین D بدن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ هم بیشتر کاهش می یابد. به گفته محققان، به ازای هر افزایش نسبی ویتامین D خون، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در زنان ۱۹ درصد و در مردان ۷ درصد کاهش می یابد.

محققان عنوان می کنند یک زن از هر ۲۴ زن و یک مرد از هر ۲۲ مرد در طول عمرش مبتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد. مطالعات قبلی هم نشان داده اند که کمبود ویتامین D می تواند موجب بروز سایر مشکلاتی به جز پوکی استخوان و بدکاری سیستم ایمنی شود.

از آنجائیکه کمبود ویتامین D در رشد روده تاثیر دارد، ارتباط کمبود این ویتامین با سرطان کلورکتال (راست روده) نیز تایید شده است.

 «مارجری مک کالو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ویتامین D با حفظ سلامت استخوان ها مرتبط است، اما مشخص نشده است که ویتامین D موجود در مواد غذایی از سرطان روده بزرگ پیشگیری می کنند.» محققان دریافته های خود دریافتند نقش حفاظتی ویتامین D در پیشگیری از سرطان روده بزرگ، بخصوص در زنان بیشتر است.

 مک کالو در این باره توضیح می دهد: «سرطان زمانی رخ می دهد که سلول های غیرعادی بدون هیچ کنترلی رشد کرده و گسترش یابند. مطالعات نشان داده اند که ویتامین D می تواند به محدودکردن تکثیر سلول های غیرعادی کمک کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۴۸۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان