//
کدخبر: ۱۰۲۸۷۸ //

نکاتی که تشخیص نوع پوست را آسان می کند!

پوستهای خشک نازک و ظریفند و اپیدرم (روپوست) در این نوع پوست بسیار نازک است.

 نکاتی که تشخیص نوع پوست را آسان می کند!
به گزارش فرتاک نیوز،

نوع پوست و آگاهی از جنس آن می تواند به نگه داری پوست و جوان ماندن آن بیشتر کمک کند. با توجه به این که هر نوع پوستی مراقبت خواص خود را دارد قطعا مواد و لوازم آرایشی بهداشتی خاص خود را باید استفاده کرد. در این مقاله با خواندن مطلب تا انتها نوع پوست خود را بشناسید.

پوست خشک

پوستهای خشک نازک و ظریفند و اپیدرم (روپوست) در این نوع پوست بسیار نازک است و ترشح غدد چربی در این نوع کم بوده و پوست کم چرب و حساس است و قابلیت تحریک زیادی دارد و در بعضی موارد عروق خونی زیر آن مشخص است.

مقدار منافذ در پوست های خشک بسیار کم و گاهی هیچ منفذی را بر روی آن نمی توان یافت. معمولاً پس از شستن صورت در این افراد، کشیدگی پوست مخصوصاً بر روی گونه ها حس می شود.

به علت زود شکنی و حساسیت زیاد پوست خشک، در ابتدا خطوط ظریفی در اطراف چشمان و لب ها تشکیل می شود که اگر به آنها رسیدگی نشود، تبدیل به چروک می شوند. این خطوط معمولاً در ابتدا در گوشه بالایی چشمها، دو طرف بینی و دهان و بعد روی پیشانی و میان دو ابرو ظاهر می شوند. در ضمن باید توجه داشت که کمبود پروتئین، کربوهیدرات ها و ویتامین ها و چربی ها می توانند در بدن سبب خستگی پوست شوند.

از موارد بسیار ملایمی برای شستشوی این نوع پوست ها باید استفاده کرد و بایستی دائماً پوست با مواد مرطوب کننده مرطوب گردد. البته کرمهای خیلی چرب هم مناسب نیستند. زیرا چربی زیاد باعث تحریک غدد چربی و تنبلی آنها در ترشح چربی می شوند. پوست خشک آمادگی زیادی برای چین و چروک دارد، اما امتیازش این است که مستعد جوش زدن نیست. پوست خشک نسبت به تابش مستقیم آفتاب، وزش باد و هوای سرد حساس می باشد.

برای سالم نگه داشتن پوست خشک، باید به آن رطوبت داد و برای شادابی و طراوتش باید از انواع ویتامین های E،C،B،A کمک گرفت. روغن بادام، روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن ذرت، لانولین، زرده تخم مرغ، سیب، هلو، هندوانه، عسل، شیر و جو دوسر از مواد بسیار مفید برای پوست خشک بشمار می روند. از این موارد در تهیه ماسکها و کرم ها و لوسیون های پوست نیز میتوان استفاده نمود. خوشبختانه با مراقبت دقیق از پوستهای خشک و رسیدگی دقیق به آنها می توان این نوع پوست را به حالت طبیعی برگرداند.

پوست چرب

از مهم ترین مشخصات پوست چرب این است که ماده ی هیدرات کننده ی طبیعی از غدد چرب پوست به مقدار یادی ترشح می شود که در نتیجه، نقطه و لکه هایی روی پوست ایجاد می شود. بزرگ ترین مزیت پوست چرب این است که آهسته از انواع دیگر پوست ها پیر و شکسته می شود. افرادی که پوست چرب دارند می توانند از کرم های مرطوب کننده ی بدون چربی استفاده کنند. تا چهره ی روشن و لطیفی داشته باشند.

چربی پوست ناشی از ترشح بیش از حد چربی توسط غدد چربی است که باعث می شود پوست فرد همیشه چرب باشد. حداکثر ترشح چربی پوست در سنین ۱۶ تا ۵۰ سالگی است. در پوست های چرب، منفذهای پوست بزرگ و دارای جوش های سرسیاه می باشد. معمولاً پوست های تیره از نوع پوست های چرب هستند، ولی پوست روشن هم ممکن است چرب باشد.

پوست ترکیبی

اگر در بعضی مناطق و شرایط آب و هوایی پوست‌تان خشک و معمولی است و در برخی مناطق دیگر پوست‌تان چرب می شود (به خصوص پوست صورت)، پوست بدنتان از نوع ترکیبی است.

بسیاری از مردم جهان، پوست ترکیبی دارند. این نوع پوست، در مناطق جغرافیایی مختلف روش های مراقبت گوناگون دارد. ویژگی های پوست ترکیبی عبارت است از:

در پوست ترکیبی، منافذ پوستی بزرگ‌تر از حد معمول هستند زیرا بیشتر باز می شوند.

بر روی این نوع پوست، جوش های سر سیاه قابل مشاهده است.

پوست ترکیبی، معمولاً می درخشد.

پوست های حساس

پوست هایی که سریع آسیب می بینند و دچار لکه های قرمز یا خارش پوستی می شوند . هنگامی که افرادی با این مشخصه پوستی در معرض نور آفتاب قرار می گیرند ، دچار جوش های قرمز می شوند ، لب هایشان از شدت خشکی ترک می خورد و …

20% از خانم های به این مشکل دچار هستند و البته این حساسیت در تمام پوست های چه خشک ،چرب، یا ترکیبی از پوست های چرب و خشک و یا حتی پوست های نورمال دیده می شود .

پوست های نرمال:

پوست هایی  که حساس نیستند ، جوش یا جای جوش در سطح پوست شان دیده نمی شود یا خیلی کم است . یا جوش هایی که در سطح پوست شان بروز می کند اکثرا در دوران قاعدگی ، هنگامی که غذاهای چرب یا خوراکی های گرم می خورند نمایان می شود

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الودکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۲۸۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان