//
کدخبر: ۱۰۱۰۲۳ //

علت خونریزی بینی در تابستان

خونریزی بینی در تابستان به دلیل خشکی بینی اتفاق می افتد که استفاده از آب انار ترش یک راه درمان آن می باشد.

 علت خونریزی بینی در تابستان
به گزارش فرتاک نیوز،

خونریزی بینی در تابستان بیشتر به علت خشکی بینی اتفاق می افتد. اما این مشکل زیاد نگران کننده نیست. در این مقاله به طور مفصل تر درمورد علت خونریزی بینی و راهکارهایی برای درمان آن بحث شده است.

علت خونریزی بینی در تابستان

خشکی مخاط بینی یکی از مهمترین علت های بروز خونریزی بینی است که این خشکی مخاط داخل بینی در فصل گرما به علت گرما و خشکی هوا ایجاد می شود.

به گزارش تکناز فوق تخصص گوش و گلو و بینی در خصوص علت این که عده ای بیشتر از سایرین دچار خونریزی بینی می شوند گفت: برخی افراد به طور مادرزادی مویرگ های داخل بینی در آن ها بیشتر منبسط می شود که این افراد به خصوص در دوران کودکی بیشتر در معرض خون دماغ شدن قرار دارند.

در صورتی که این مویرگ ها زیاد دچار پارگی و خونریزی شوند، بنا بر تشخیص پزشک، مویرگ های برجسته روی تیغه بینی توسط پزشک سوزانده می شود.

خونریزی بینی در بزرگسالان

 نوع دیگری از خونریزی بینی در افراد سالمند و مسن دیده می شود که می تواند ناشی از فشار خون بالا در این افراد باشد و مکانیزم آن با خونریزی بینی که ناشی از پاره شدن مویرگ های داخل بینی است، تفاوت دارد و باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

 به منظور پیشگیری از خونریزی بینی فرد باید در فصل گرما کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرد ، در صورتی که شخص ناچار به بیرون رفتن در هوای گرم است باید با استفاده از کلاه و سایه بان از سر خود محافظت کند.

 پسرهای نوجوان و تومور بینی

دکتر محمود صدوقی، متخصص گوش و حلق و بینی، خونریزی بینی را براساس سن تقسیم‌بندی می‌کند. به گفته این دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، خون‌دماغ شدن در کودکان بیشتر به دلیل دستکاری بینی اتفاق می‌افتد. درواقع در ابتدای بینی سه‌سرخرگ سطحی وجود دارد که با خشک شدن مخاط و کوچک‌ترین تحریکی دچار خونریزی می‌شود. بعضی خونریزی‌ها نیز عمیق‌تر و خطرناک‌تر هستند؛ از جمله خونریزی‌های مکرر همراه با احساس تومور در پشت بینی.

 این تومور که « آنژیوفیبروم» نام دارد بیشتر در پسرهای نوجوان ایجاد می‌شود و نیاز به عمل جراحی دارد. گاهی اوقات هم بیماری‌های عفونی یا فرورفتن اجسام خارجی به داخل بینی باعث خونریزی می‌شود. خون‌دماغ‌های دوران جوانی و میانسالی نیز بیشتر به علت ترومبوز، ضربه و تصادف اتفاق می‌افتد. بعد از 50 سالگی هم خونریزی بیشتر به علت خشکی و تنگی جدار عروق بینی روی می‌دهد. تومورهای بدخیم، بیماری‌های عفونی و پولیپ نیز می‌توانند منشا خونریزی در این سنین باشند. در هر صورت خون‌دماغ باید حتما توسط پزشک بررسی شود تا علت آن مشخص شود.

نه؛ سرتان را عقب نگیرید!

دکتر ساعدی توصیه می‌کند در صورت وقوع خون‌دماغ قسمت قدام بینی را با دست و انگشت فشار دهید و دو تا سه دقیقه نگه دارید. در این وضعیت نباید سر خود را عقب بگیرید زیرا این کار بیشتر باعث می‌شود خون داخل حلق بریزد و وارد معده شود. در خیلی از موارد خونریزی با گرفتن بینی بند می‌آید در غیر این صورت باید در حالت نیمه نشسته قرار بگیرید و روی صورت‌تان یخ بگذارید. اگر باز هم خونریزی بند نیامد، مراجعه به پزشک ضروری است. در این موارد پزشک محل خونریزی را شناسایی می‌کند و در صورت امکان از «کوتر» یا روش سوزاندن استفاده می‌کند. منظور از کوتر استفاده از وسیله گرم برای سوزاندن رگ نیست بلکه منظور به کار بردن مواد شیمیایی برای بستن سر رگ است. اگر هم سوزاندن قابل انجام نباشد پزشک در ناحیه خونریزی تامپون یا باند آغشته به پماد آنتی‌بیوتیک قرار می‌دهد. این پانسمان باید سه تا پنج روز داخل بینی باقی بماند و بعد خارج شود.

درمان گیاهی خونریزی بینی

1- برای مقابله با درمان خون ریزی بینی، پود را مازو در مقدار یک گرم به صورت توپ کرده و با لوله نازکی به داخل بینی فوت میکنند و خون بند می آید

2- برگ تازه گزنه برای جلوگیری از خون ریزی مفید است البته در مورد کسانی که سرد مجاز هستند این مسئله باید با حساسیت بیشتری همراه باشد ، و همچنین مصرف بیش اندازه آن بسیار برای کلیه و روده مضر است و باید آن را با صمغ عربی میل کرد

3- برای درمان زخم های داخل بینی می توانید آب انارترش را بجوشانید و بعد از ینکه غلیظ شد آن را با عسل ترکیب کرده و روی زخم قرار دهید

4- همچنین می توانید از جوشانده شکوفه زردآلو استفاده کنید و با چکاندن آن در داخل بینی از خون ریزی جلوگیری کنید

5- همچنین می توانید از ترکیب آب تره و سرکه استفاده کنید و با چکاندن آن در داخل بینی از خون ریزی جلوگیری کنید

6- ضماد آب سماق به پیشانی و روی بینی ، از خونریزی جلوگیری میکند (همچنین خانم هایی که از خون ریزی رحم رنج می برند می توانند مقداری سماق را روی کباب چنچه پاشیده و میل کنند

7- کشیدن 5 گرم سی سنبر به داخل بینی خون ریزی را رفع میکند (زیادی روی در خوردن آن بسیار مضر است ، اگر گرم مجاز هستید بهتر است آن را با کتیرا میل کنید

8- برای جلوگیری و بند آوردن خون میتوانید از سیر و دارچین نیز استفاده کنید ، مصرف آن بسیار موثر است

9- همچنین می توانید از ترکیب زیره سبز کوبیده شده و سرکه استفاده کنید و آن را داخل بینی بچکانید

10- قرار دادن یک تکه پنبه آغشته به آب لیمو در سوراخ بینی می تواند خون دماغ را بر طرف کند

11-خون ریزی های شدید بینی و همچنین دوران قاعدگی و زخم را متوقف می کند.

14-اگر در همان زمان خون ریزی چند قطره آب غوره را داخل بینی بچکانید خون ریزی متوقف می شود

15- نعناع در درمان خونریزی نقش موثری دارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۱۰۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان