//
کدخبر: ۳۷۶۹۹۶ //

آیا استفاده از ژل شستشو در درمان جوش صورت موثر است؟

روغن ترشح‌شده از پوست ما، سبوم نام دارد. این غده توسط غده چربی در فولیکول مو تولید می‌شود. در هر سانتی‌متر مربع پوست صورت، فولیکول‌های موی بیشتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن ما وجود دارد

آیا استفاده از ژل شستشو در درمان جوش صورت موثر است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 

به همین دلیل است که ما عمدتاً در صورت دچار آکنه می‌شویم که استفاده از ژل شستشو و مراقبت از پوست در درمان جوش صورت بسیار موثر است

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که سالانه افراد زیادی، به خصوص نوجوانان را مبتلا می کند. سلول‌های مرده پوست با چربی ترشح‌شده از آن‌ها، در فولیکول مو قرار می‌گیرند و منافذ پوست را می‌بندند که در نتیجه آن  آکنه ایجاد می‌شود. از آنجایی که آکنه، پتانسیل ایجاد زخم‌های فیزیکی و روانی پایدار را دارد، درمان آن اهمیت بسزایی دارد.

برای سال‌ها، پزشکان توافق کرده‌اند که اگرچه پاک‌سازی به تنهایی برای درمان آکنه مؤثر نیست ولی بخش مهمی از هر برنامه درمانی برای آن است. با این حال، بیماران از انواع پاک کننده‌های موجود راضی نیستند. این پاک‌کننده‌ها علاوه بر اینکه حاوی رنگ‌ها و عطرهایی هستند که می‌توانند آکنه را تحریک و تشدید کنند، اغلب خیلی خشن هستند و می‌توانند منجر به خشکی بیش از حد پوست شوند که منجر به ترشح چربی بیشتر روی سطح پوست می‌شود.

چه چیزی باعث چربی پوست می‌شود؟

روغن ترشح‌شده از پوست ما، سبوم نام دارد. این غده توسط غده چربی در فولیکول مو تولید می‌شود. در هر سانتی‌متر مربع پوست صورت، فولیکول‌های موی بیشتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن ما وجود دارد؛ به همین دلیل است که ما عمدتاً در صورت دچار آکنه می‌شویم. این سبوم درواقع عملکرد مهمی را انجام می‌دهد، به این معنی که پوست را شاداب کرده، رشد باکتری‌ها را محدود و از خشکی و کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند. هنگامی که همه‌چیز در تعادل باشد، پوست ما مقدار مناسبی سبوم تولید می‌کند تا عملکرد و انعطاف‌پذیری خود را حفظ کند، اما چیزهای زیادی می‌توانند منجر به ترشح چربی اضافی و ایجاد جوش‌های آزاردهنده شوند.

حال با درنظرگرفتن این موارد، سوال این است که بهترین راه برای داشتن پوست متعادل و هیدراته چیست؟

۵ راه برای مدیریت پوست چرب

چگونه از شر پوست چرب خلاص شویم:

  1. پاکسازی کنید، به اندازه، نه بیش از اندازه

وقتی پوست چرب دارید، میل به شستن صورت بیشتر است. اما به گفته متخصصان پوست و مو، عادت شستن مکرر صورت، ممکن است به پوست آسیب بیشتری برساند. منطقی به نظر می‌رسد که از بین بردن چربی پوست بهترین راه برای پاکسازی پوست چرب باشد، اما پاکسازی بیش از حد در واقع تولید چربی بیشتر را تحریک می‌کند. به زبان ساده، زمانی که شما بیش از حد پاکسازی می‌کنید، ذخایر سبوم طبیعی و ضروری پوست را از بین می‌برید. هرچه بیشتر چربی‌های پوست خود را تخلیه کنید، پوست شما بیشتر تمایل به تولید روغن خواهد داشت. فراموش نکنید پاکسازی صحیح (نه پاکسازی بیش از حد!) و افزودن آبرسانی، کلیدی برای کاهش تولید چربی است. واضح است که پاک‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. متخصصان، پاک‌کننده‌های کرمی یا شیری را توصیه می کنند، زیرا این مواد، آلودگی‌ها را بدون ایجاد اختلال در رطوبت طبیعی پوست، از بین می‌برند. آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند به دنبال پاک‌کننده‌ای با BHA (یا اسید سالیسیلیک) باشید.

 

  1. در انتخاب محصولات دقت کنید

باور کنید یا نه، محصولاتی که به‌طور ویژه برای به حداقل رساندن چربی فرموله شده‌اند، اغلب این وضعیت را تشدید می‌کنند، زیرا بسیاری از آن‌ها حاوی مواد خشن هستند که آخرین قطره سبوم را از پوست پاک می‌کنند. خیلی از افراد معتقدند که پاک کردن پوست از چربی، راهی برای درمان آن است، اما این درواقع اشتباه است. اگر آن‌قدر پاکسازی کنید که پوست خشک شود، بیش از حد تولید روغن تولید می‌کند.

متخصصان باور دارند مقصر اصلی این ماجرا، محصولات حاوی الکل، مواد منقضی‌شده و سولفات هستند. این بدان معناست که بسیاری از تونرهای قدیمی و پاک‌کننده‌های کف‌زا از دور خارج شده‌اند. در حالی که آن‌ها اثر کوتاه‌مدت رضایت‌بخشی در از بین بردن چربی اضافی روی سطح پوست خواهند داشت ولی با گذشت زمان کمبود چربی در پوست شما باعث تولید چربی اضافی می‌شود. علاوه بر این، این محصولات خشن می‌توانند با پوشش اسیدی پوست شما تداخل داشته باشند. یک سد پوستی مختل‌شده می‌تواند منجر به حساسیت، جوش، التهاب و کم‌آبی پوست شود. بنابراین اگر هر محصولی در روتین شما باعث خشک و سفت‌شدن پوستتان می‌شود، محکوم به حذف شدن است.

پیدا کردن محصولاتی که بتوان به‌راحتی به آن‌ها اعتماد کرد، کاری هزینه‌بر و زمان‌بر است ولی برندهایی نیز در بازار وجود دارند که از هر نظر اثبات شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی خریداری و امتحان کرد. ازجمله این برندها می‌توان به برندهای دافی، آمبرلا و کامان، اشاره کرد که زیرمجموعه شرکت بزرگ سیلانه سبز با مدیریت مازن حریری هستند و اکنون در بازار جهانی رقابت می‌کنند.

  1. مرطوب‌کننده را رها نکنید

این یک تصور غلط رایج این است که پوست می‌تواند فقط چرب یا فقط کم‌آب باشد، در واقع باید بگوییم پوست ما می‌تواند همزمان هر دو حالت را داشته باشد. این بدان معنی است که حذف محصولات آبرسان منطقی نیست و در واقع صرف‌نظر از نوع پوست ما، در هر روتین پوستی ضروری هستند.

محصولات آبرسان برای حفظ سطح رطوبت و جلوگیری از کم‌آبی ضروری محسوب می‌شوند. اما قبل از اینکه به اولین کرم صورت دست پیدا کنید، در نظر بگیرید که انتخاب محصول شما مهم است. اگر نگران جوش‌های سرسیاه، لکه‌ها و همچنین چربی بیش ‌از حد هستید، بهتر است از مصرف کرم‌های سنگین، اجتناب کنید.

  1. با سالیسیلیک کنار بیایید

اسیدها می‌توانند در هر رژیمی مفید باشند، اما BHA ها مانند اسید سالیسیلیک نقش مهمی در کنترل تولید بیش از حد چربی دارند که به نوبه خود، ایجاد جوش‌های سرسیاه و لکه‌ها را به حداقل می‌رساند. اسید سالیسیلیک یک اسید بتا هیدروکسی است که چربی‌دوست است، به این معنی که جذب روغن اضافی می‌شود و به تجزیه آن کمک می کند. از طرفی، ضد التهاب است و می‌تواند به منافذ نفوذ کند تا هرگونه آلودگی را از بین ببرد. بهترین راه برای گنجاندن اسید سالیسیلیک در روتین بهداشتی‌تان، استفاده از یک لایه‌بردار روزانه است که می‌توانید آن را بعد از پاکسازی روی پوست استفاده کنید.

  1. به رژیم غذایی خود بپردازید

به گفته متخصصان، ریشه‌ مشکلات پوست چرب شما در واقع می‌تواند در روده‌ شما باشد. اگر از پوست چرب رنج می‌برید، از مصرف شکر و لبنیات اجتناب کنید، زیرا آنها تولید روغن را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، رژیم غذایی‌ که به میزان کافی دارای روی، منیزیم، ویتامین B و امگا ۳ نباشد، می‌تواند موجب تولیدشدن چربی اضافی روی پوست شما شود. فراموش نکنید که حبوبات و آجیل، منابع عالی این ویتامین‌ها هستند، پس حتماً این موارد را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۶۹۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان