//
کدخبر: ۲۵۰۷۳۰ //

راه اندازی خدمات روانشناختی در سامانه ۴۰۳۰

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، از راه اندازی خدمات روانشناختی در سامانه تلفنی ۴۰۳۰ خبر داد.

راه اندازی خدمات روانشناختی در سامانه ۴۰۳۰
به گزارش فرتاک نیوز،

 بنابر اعلام وبدا، دکتر احمدحاجبی گفت: همه گیری بیماری های نوپدید از جمله معضلات جدید حوزه بهداشت عمومی در قرن حاضر است. اغلب کشورها، به دلیل تغییر الگوی بروز و شیوع بیماری های واگیر، تجربه اندکی برای مدیریت بحران در چنین شرایطی دارند.

وی افزود: به دنبال سرعت بالای انتشار یک بیماری عفونی کمتر شناخته شده و ابتلای جمعیت قابل توجهی از یک کشور در یک بازه زمانی کوتاه و قرار گرفتن در یک وضعیت همه گیری جهانی، معمولا آسیب های مستقیم بیماری بیشتر به چشم می آیند.

وی ادامه داد: بخش قابل ملاحظه ای از این پیامدها شامل عوارض روانشناختی شایعی هستند که شباهت های زیادی با پیامدهای پس از وقوع حوادث طبیعی دارند. باید در نظر داشت که در چنین شرایطی، افرادی که از قبل دچار انواع اختلالات اضطرابی بوده و یا تحت درمان هستند، ممکن است در شرایط فعلی نیز دچار تشدید علائم بیماری خود شوند و یا حتی به دلیل شرایط به وجود آمده و اقدامات توصیه شده، در تهیه و مصرف داروهای خود دچار مشکل شوند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: این در حالی است که بروز طیفی از علائم اضطرابی مانند اختلالات وسواسی جبری با مضمون بیماری نوپدید، اضطراب فراگیر، اضطراب خود بیمارانگاری و همچنین اضطراب های پس از حادثه به دنبال شنیدن اخبار بد نیز بروز می کند.  

وی افزود: در همین راستا و با در نظر گرفتن ضرورت پاسخگویی به نیاز عموم جامعه در زمینه اطلاع رسانی در حوزه های مختلف این بیماری، سامانه ۴۰۳۰  نیز در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۸ به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی شد.

حاجبی بیان کرد: در این شرایط خاص، دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران اقدام به افزودن خدمات روانشناختی به سامانه فوق کرده است.

وی تصریح کرد: این سامانه از دو طریق آماده پاسخگویی به نیازهای مخاطبین است. یک شیوه استفاده از پیام های صوتی است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰ می تواند با استفاده از کلید ۳ به لیستی از پیام های صوتی دست یابد که براساس نیاز خود می تواند یکی از آنها را انتخاب کند.

وی گفت: این لیست با گذشت زمان و تغییرات احتمالی در نیاز روانشناختی مخاطبین در طی مراحل مختلف بحران ناشی از ویروس کرونا، تغییر خواهد کرد و پویایی لازم را با توجه به تنوع نیاز تماس گیرندگان خواهد داشت.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: شیوه دیگر خدمت رسانی به مخاطبین از طریق سامانه این است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰ می توانند با استفاده از کلید ۸ به همکاران روانشناسی که به جهت ارائه راهنمایی و مشاوره روانشناختی در پشت خط هستند، متصل شوند و ضمن بیان سوالات یا مشکلات احتمالی خود از خدمات همکاران روانشناس بهره مند شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر از روانشناسان وزارت بهداشت شاغل در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه برای ارائه خدمات تلفنی در این سامانه بکار گرفته شده اند. این همکاران برای ارائه این نوع از خدمت آموزش دیده اند و آمادگی لازم را برای ارائه راهنمایی و مشاوره های کوتاه تلفنی در حوزه سلامت روان دارند.

به گفته حاجبی، هموطنان می توانند بعد از برقراری تماس با سامانه، از کلیدهای ۱ یا ۲ برای دریافت پیام های آموزشی صوتی در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، تشخیص و درمان آن استفاده کنند و در صورت نیاز به دریافت پاسخ به سوالات خود پیرامون پیشگیری و درمان این ویروس، از کلید ۹ استفاده کرده و دقت کنند که کلید ۸ را صرفاً برای دریافت راهنمایی و مشاوره های روانشناختی مورد استفاده قرار دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۰۷۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان