//
کدخبر: ۲۰۸۹۵۴ //
عوامل موثر بر وقوع سرقت را بشناسید

دستگیری زوج های سارق

یک کارشناس پلیس با بیان اینکه سرقت از منزل یکی از شدیدترین جرم‌ها است گفت: عوامل زیست شناختی، علل روان‌شناختی، اقتصادی و جامعه شناختی از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند در وقوع سرقت موثر باشد.

دستگیری زوج های سارق
به گزارش فرتاک نیوز،

 سرگرد الهام ناصری درباره علت‌های سرقت منزل و اماکن خصوصی و راهکارهای پیشگیری از آن در شهر تهران اظهار کرد: سرقت از منزل را می‌توان یکی از شدیدترین جرم‌ها دانست، چرا که علاوه بر اینکه یکی از شایع‌ترین رفتاهای مجرمانه است به احساس امنیت‌ عمومی، آرامش ذهنی و سلامت شهروندان لطمه می‌زند. به همین دلیل سرقت از منزل یکی از تاثیرگذارترین جرائم است و قربانیانش از آن پس از سرقت می‌ترسند.

 وی با بیان اینکه سرقت از منزل نیز مثل سایر جرم‌ها طی مدت زمان دچار تحولاتی شده و در انواع مختلفی رواج پیدا کرده است گفت:‌ در حال حاضر سرقت زمان و مکان نمی‌شناسد و در هر ساعتی از شبانه روز امکان وقوع آن وجود دارد، این جرم علاوه بر اینکه نظام مالی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به اقتصاد و روان جامعه نیز آسیب می‌رساند. پایتخت نیز یکی از شهرهایی است که در سال‌های اخیر در معرض پدیده‌های ناشی از صنعتی شدن و شهرنشینی قرار گرفته است، در نتیجه وجود آسیب‌هایی مثل سرقت منازل و اماکن خصوصی در این شهر بیش از پیش احساس می‌شود.

این کارشناس پلیس زن درباره نتایجی که از مصاحبه با متهمان و مطالعه پرونده‌های آن‌ها درباره علل وقوع سرقت به دست آمده است اظهار کرد: عوامل زیست شناختی، علل روان‌شناختی، اقتصادی و جامعه شناختی از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند در وقوع سرقت موثر باشد. علل روان‌شناختی مثل فقر عاطفی، پرخاشگری، حسادت، تجربه های دوران کودکی، احساس، خودنمایی و.. می‌تواند موجب شود تا فردی مرتکب سرقت شود. همچنین فقر، نابرابری اقتصادی و درآمدی، بیکاری، صنعتی شدن و شهر نشینی نیز عوامل اقتصادی است که در این زمینه تاثیر گذار است.

سرگرد ناصری افزود: اوضاع نابسامان خانوادگی، اعتیاد و دوستان ناباب نیز از موارد دیگری است که موجب می‌شود افراد به انجام جرائمی مثل سرقت رو بیاورند.

وی عوامل اجتماعی مثل احساس بی عدالتی اجتماعی، نابرابرهای اجتماعی و فاصله طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان از گزینه‌های دیگری که بر انجام جرم اثرگذار هستند دانست و گفت: مهاجرت موجب می‌شود تا فرد از طریق مواجه کردن با احساس گمنامی اجتماعی و انزوا، طرد اجتماعی، حاشیه‌نشینی و گرایش به مشاغل کاذب دست به انجام سرقت بزند.

سرگرد ناصری با بیان اینکه برخی از عوامل زمینه ساز انجام سرقت‌ها هستند و موجب می‌شوند تا افراد سرقت ‌هایی را انجام دهند گفت: شکست تحصیلی، اعتیاد خود و والدین، بیکاری و نقش دوستان ناباب عوامل محیطی، غیر بومی بودن ساکنان، ازدحام جمعیت در کلان‌شهری مانند تهران، شاغل بودن زوج‌ها ، تردد کم و بی‌خبری همسایه‌ها از همدیگر و تنوع املاک و فشار کاری از عووجب ماملی است که می‌شود سرقت به راحتی اتفاق بیفتد.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان از وقوع این سرقت‌ها جلوگیری کرد نیز اظهار کرد: کنترل و مراقبت پدر و مادر در مورد دوستان ناباب و به طور کلی در مورد دوستان فرزند خود، حذف الگوهای ناهنجار، کنترل آسیب‌های اجتماعی مانند کنترل جرائم مربوط به مواد مخدر، فحاشی و اختلافات مالی و ... می‌تواند موجب کاهش وقوع سرقت شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۸۹۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان