//
کدخبر: ۹۲۵۶۷ //

انتخابات عراق زیر ذره بین ناظران بین المللی

انتخابات پارلمانی جاری عراق به دلیل حساسیت های موجود و اینکه اولین انتخابات بعد از اعلام پیروزی کامل نظامی بر گروه تروریستی داعش به شمار می رود، زیر ذره بین ویژه ناظران بین المللی و رسانه های خارجی قرار گرفته است.

 انتخابات عراق زیر ذره بین ناظران بین المللی
به گزارش فرتاک نیوز،

 کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرده است، 963 ناظر بین المللی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و نهادهایی از آلمان، سوئد، انگلیس و آمریکا در این دوره بر انتخابات عراق نظارت می کنند.

این کمیسیون همچنین اعلام کرده است: 329 خبرنگار خارجی و بالغ بر یک هزار خبرنگار بومی، این دوره از انتخابات پارلمانی عراق را پوشش می دهند.

به گفته 'حازم الردینی' عضو کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، علاوه بر ناظران بین المللی، 75 هزار ناظر بومی به علاوه 200 هزار نماینده گروه های سیاسی عراق بر روند انتخابات نظارت دارند.

در حالی که «رای گیری ویژه » از نیروهای مسلح و زندانیان کمتر از پنج سال محکومیت زندان، به علاوه اتباع عراقی مقیم خارج دو روز قبل از موعد انتخابات عمومی، شروع شده، تاکنون تخلفات انتخاباتی قابل ذکری به ثبت نرسیده است.

آمار واجدین شرایط نیروهای مسلح عراق 950 هزار نفر، زندانیان کمتر از پنج سال زندان 26 هزار و اتباع عراقی مقیم خارج 850 هزار نفر (در مجموع یک میلیون و 826 هزار نفر) اعلام شده است.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، میانگین یک هزار رای را برای تصاحب هر کرسی پارلمان ملی این کشور اعلام کرده است.

تاخیر در گشایش برخی مراکز رای گیری به دلیل اشکال در تجهیزات ریانه ای یا ممنوعیت ورود ناظران عراقی به یکی از مراکز رای در استانبول ترکیه مهمترین و در عین حال جزیی ترین تخلفاتی است که تاکنون در خصوص انتخابات پارلمانی عراق ذکر شده است.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق هنوز در خصوص رسیدگی به این تخلفات اعلام نظر نکرده است.

بیش از 24 میلیون از مجموع حدود 37 میلیون نفر جمعیت عراق واجد شرایط رای هستند که بر اساس اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور تاکنون فقط 10 میلیون کارت های ویژه انتخابات را دریافت کرده اند.

قریب هفت هزار نامزد در این دوره از انتخابات برای تصاحب 329 کرسی پارلمان با هم به رقابت می پردازند.

با آغاز رای گیری ویژه از نظامیان و زندانیان و همچنین عراقی های مقیم خارج از این کشور، اکنون این کشور آماده برگزاری انتخابات سراسری و فراگیر در روز شنبه آتی است. این انتخابات نگاه ویژه جهانیان به ویژه پس از شکست داعش و تقویت دولت و حاکمیت ملی عراقیان را به خود معطوف کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۲۵۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان