//
کدخبر: ۹۲۵۵۶ //

سولانا: کشورهای امضا کننده برجام باید آن را حفظ کنند

«خاویر سولانا» رئیس سابق دیپلماسی اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) در مقاله ای در روزنامه ال پاییس نوشت: هرچند که توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران (برجام) برای ترامپ اهمیتی ندارد، اما سایر کشورهای امضا کننده باید این توافق را حفظ کنند.

 سولانا: کشورهای امضا کننده برجام باید آن را حفظ کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

سولانا در مقاله خود می افزاید، از میان حماقت های بسیاری که ترامپ در زمینه سیاست خارجی‌ مرتکب شده، احتمالا تحمیل مجدد تحریم های هسته ای علیه ایران و در نتیجه نقض توافق هسته ای از همه آتش سوزتر است.

'ترامپ به طور یکجانبه توافق حاصل شده (میان تهران و قدرت های جهانی) که در سال 2015 پس از 12 سال مذاکرات که شخصا با پیچیدگی‌ آن به عنوان رئیس دیپلماسی اروپا که آغاز آن بر عهده من بود و با آن آشنا هستم را پاره کرد.'

سولانا تاکید کرده، این توافق که یک تضمین بین المللی منع گسترش سلاح های اتمی‌ بوده، حتی از سوی یک قطعنامه اجماعی شورای امنیت سازمان ملل مورد حمایت قرار گرفته است.

رئیس سابق دیپلماسی اتحادیه اروپا تصریح کرد: به نظر می‌ رسد که اصل این توافق یا شکل آن و یا اینکه سازمان بین المللی انرژی اتمی‌ پایبندی ایران به تعهدات را تائید و گواهی کند، برای ترامپ اهمیت زیادی ندارد؛ آنچه که ترامپ را نگران می‌ کند این است که برجام در دوره اوباما امضا شده است.

دیپلمات ارشد سابق اسپانیایی همچنین اشاره نموده که رفتار ترامپ در مسائل پیمان ترانس پاسیفیک و توافق پاریس در مورد تغییرات اقلیمی که هر دوی آنها دو دستاورد بزرگ سلفش بودند، مشابه (برخورد با برجام)بود.

وی در این رابطه توصیه نموده که واکنش سایر کشورهای امضا کننده نیز باید مشابه آن چیزی که در دو مورد قبلی‌ اتفاق افتاد باشد و این کشورها، جدا از نوسانات آمریکا، به حفظ برجام بپردازند.

'باید خوشحال بود که اروپا، ایران، چین و روسیه تمایل خود را در جهت پیشرفت این توافق اعلام کرده ا‌ند؛ در این رابطه اتحادیه اروپا مسئولیت بزرگی‌ بر گردن دارد.'

به عقیده سولانا، روابط ترانس آتلانتیک بدون شک باید همچنان یک اولویت باشد، اما همچنین باید حفظ مکانیسم های موجود همکاری های چند جانبه را نیز در اولویت قرار داد، مخصوصا هنگامی که تهدیدها از «نخست آمریکا» نیستند، بلکه از «نخست ترامپ» می‌ آیند.

سولانا می افزاید، به موازات (اقدامات ترامپ) اتحادیه اروپا باید در کاهش تنش ها در خاورمیانه کمک کند؛ منطقه خاورمیانه سناریوی یک نبرد سخت بین دو متحد بیش از حد با نفوذ آمریکا یعنی‌ اسراییل و عربستان سعودی با ایران است.

وی با اشاره به اینکه افزایش خصومت ها به طور مستقیم در حال تاثیر گذاری بر روی کشورهای ثالث از جمله سوریه و یمن است و یک بحران انسانی‌ وحشتناکی را بر جا گذاشته، خاطرنشان کرد: مشارکت بیشتر اروپا در حل و فصل این درگیری ها برای مهار وخامت ثبات منطقه ای کلیدی است.

سولانا می نویسد، در حالی‌ که ترامپ روز سه شنبه اعلام کرد که از اجرای برجام دست بر می‌ کشد، حرکتی در دیگر جبهه اتمی‌ وجود داشت؛ «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به سوی کره شمالی‌ می‌ رفت تا نشست بین ترامپ و «کیم جونگ اون» را آماده کند.

سولانا می افزاید، با توجه به ضربه احمقانه ای که آمریکا به اعتبار و انسجام دیپلماتیکی خود وارد کرده، فقط می‌ توانیم برای این کشور آرزوی موفقیت کنیم؛ آمریکا و جهان به موفقیت نیاز دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۲۵۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان