//
کدخبر: ۸۴۵۴۷ //

احتمال شرکت نکردن غول‌های تجاری انگلیس در اجلاس سن‌پترزبورگ وجود دارد

روزنامه تایمز در گزارشی با اشاره به بالا گرفتن تنش‌ها میان لندن و مسکو بر سر مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس در انگلیس از احتمال شرکت نکردن غول‌های تجاری انگلیسی در اجلاس بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ در ماه آینده خبر داد.

احتمال شرکت نکردن غول‌های تجاری انگلیس در اجلاس سن‌پترزبورگ وجود دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

در نشست سال گذشته چهره هایی همچون «باب دادلی» مدیرعامل بریتیش پترولیوم، «بن ون بردن» مدیرکل شل و شمار زیادی از مدیران غول‌های تجاری انگلیسی شرکت داشتند.

اجلاس سه‌روزه امسال قرار است در 24 تا 26 ماه می (3 تا 5 خرداد)، یعنی سه هفته پیش از برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه برگزار می‌شود.

با این حال «بیل براودر» یک فعال اقتصادی انگلیسی می‌گوید که حاضر شدن شرکت‌های انگلیسی در نشست امسال پشت به ارزش‌های ملی و مغایر وطن پرستی است.

او ادعا می‌کند مدیر عامل هر شرکت انگلیسی که در این نشست شرکت و یا به شرکت در آن دعوت کند «احمق است چرا که تجارت با روسیه یعنی تجارت با مافیا».

در نشست امسال «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در کنار هیاتی از مقامات بلند پایه دولتش و غول‌های تجاری روسی ازجمله شرکت نفتی «راس نفت» که بریتیش پترولیوم در آن سهام دارد شرکت خواهد کرد.

بریتیش پترولیوم (بی.پی) تاکنون درباره احتمال حضور «باب دادلی» در این نشست اعلام نظر نکرده است. یک‌سوم تولید نفت بی.پی از طریق روسیه و نیمی از ذخایر نفتی‌اش از طریق راس نفت تأمین می‌شود.

شل نیز اعلام کرد که در رابطه با برنامه سفر مقامات این شرکت اظهارنظری نمی‌کند. این شرکت بااین‌حال تائید کرد که درگذشته دو بار حامی مالی اصلی برگزاری این اجلاس بوده است.

شرکت چندملیتی دارویی آسترازنکا نیز که سال گذشته در این اجلاس شرکت کرده و کارخانه جدید تولید دارو در شهر کالوگا واقع در جنوب غرب مسکو را بنیان گذاشت، اعلام کرد که در نشست امسال شرکت می‌کند؛ اما توضیحی دراین‌باره جزئیات این سفر و اینکه کدام مقام در اجلاس شرکت می کند ارائه نداده است.

«آلف تورنتس» رئیس اجرایی اتاق بازرگانی روسیه و انگلیس و یک سخنگوی کنفدراسیون صنایع انگلیس نیز اعلام کرده‌اند در نشست امسال شرکت نخواهند کرد.

تایمز به نقل از یک دیپلمات انگلیسی و کارشناس در امور مسائل روسیه نوشت: بسیاری از شرکت‌های انگلیسی که به فعالیت تجاری در روسیه علاقه‌مند هستند تلاش می‌کنند تا در جریان اختلافات لندن و مسکو به‌آرامی از موضوعات عبور کنند.

روابط روسیه و انگلیس در پی مسمومیت اسکریپال جاسوس پیشین به‌شدت تیره شده و دو کشور ده‌ها دیپلمات‌ طرف مقابل را در چارچوب همین پرونده اخراج کرده‌اند و این وضعیت بین واشنگتن و مسکو و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیش‌آمده است.

اسکریپال سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیشتر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ام.آی.6 گزارش داده است.

مقامات انگلیسی ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه به‌شدت بیمار شده است. بااین‌حال مسکو ضمن تکذیب نقش داشتن در این حادثه از لندن خواسته مدرک ارائه کرده و بدون سند اتهام نزند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اخیراً مسمومیت سرگئی اسکریپال را اقدامی به نفع انگلیس خوانده و به‌طور غیرمستقیم این کشور را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۴۵۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان