//
کدخبر: ۳۲۲۳۳۱ //
بحران اقتصادی در افغانستان؛

بانکدار افغانی: پس از اقدام آمریکا هیچ کس پول ندارد

خروج نامتعارف آمریکا از افغانستان و مسدود شدن میلیاردها دلار از دارایی‌های این کشور مردم افغانستان را درگیر یک بحران جدی اقتصادی کرده است. مردم دیگر پولی برای خرید مایحتاج خود ندارند و بانک‌ها بسته است.

بانکدار افغانی: پس از اقدام آمریکا هیچ کس پول ندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از بیت کوین، پس از حدود 20 سال و صرف هزاران میلیارد دلار، آمریکا مفتضحانه از افغانستان خارج شد، اما این همه ماجرا نیست؛ چراکه دولت آمریکا و بانک مرکزی این کشور و متحدان واشنگتن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده و هر روزی که می‌گذرد، مردم افغانستان با کمبود بیشتر پول مواجه می‌شوند.

گزارشات میدانی حاکی از آن است که هیچ کس در شرایط موجود پول ندارد. با توجه به اینکه بحران روز به روز بدتر می‌شود، مردم افغانستان دیگر نمی‌توانند هزینه‌های روزمره خود را تامین کنند. علی رغم آنکه بایدن گفته می‌خواهد به تنش در افغانستان پایان داده و حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را متوقف کند، اما همچنان هزاران سرباز آمریکایی در افغانستان است و پس از فاجعه فرودگاه کابل، این کشور حملات هوایی خود در افغانستان را از سر گرفته است.

حقیقت این است که آمریکا نه تنها نمی‌خواهد به شکلی صلح‌جویانه بحران در افغانستان را پایان دهد، بلکه دست به جنگ اقتصادی علیه افغانستان زده است.

دولت آمریکا اعلام کرده که بانک مرکزی این کشور و دیگر موسسات مالی حدود 10 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را ضبط و مسدود کرده‌ است.

گزارشات حاکی از آن است که پول مردم افغانستان تقریبا صفر شده و یک کارمند بانک مرکزی این کشور در این باره می‌گوید که پول نقد مردم تمام شده است.

وی که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: نقد کردن حساب‌ها و چک‌ها متوقف شده و مردم افغانستان دیگر پولی برای گذران زندگی ندارند. بانک‌های افغانستان تعطیل شده و علی رغم آنکه طالبان به دنبال بازگشایی آنهاست، اما از آنجا که بانک‌ها دارایی ندارند باز نمی‌کنند.

یک کارمند دیگر بانک مرکزی افغانستان در این باره می‌گوید: بلافاصله پس از آنکه بانک‌ها باز کنند خواهیم دید چقدر ساختار شکننده شده است. دولت بایدن دسترسی طالبان به میلیارد‌ها دلار دارایی افغانستان در آمریکا را مسدود کرده و در این مسیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هم با آنها همراه شده و ارائه بسته‌های چند صد میلیون دلاری به این کشور را متوقف کرده‌اند.

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که در افغانستان شاهد یک بحران اقتصادی خواهیم بود.

وی در مصاحبه با سی ان ان گفت: اوضاع خیلی سریع به سمت بدتر شدن پیش خواهد رفت و ما به سمت یک آینده بدون امید پیش می‌رویم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۳۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان