//
کدخبر: ۳۰۲۰۲۶ //

اعتراضات ادامه دار در میانمار

ده‌ها هزار معترض امروز (یکشنبه) به خیابان‌های میانمار آمده تا علیه کودتای نظامی فوریه و با وجود سرکوب و یورش‌های نیروهای امنیتی دست به اعتراض بزنند.


اعتراضات ادامه دار در میانمار

به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های خبری محلی میانمار گزارش دادند اعتراضات امروز بزرگترین اعتراضات در ماندالای، دومین شهر میانمار به حساب می‌آید. روز شنبه، نیروهای امنیتی میانمار معترضان در یانگون را سرکوب کردند. اعتراضات در یانگون، کاله واقع در نزدیکی مرز با هند و شهر ساحلی "داوی" در جنوب میانمار نیز برگزار شد. گزارشی از خشونت در جریان این اعتراضات مخابره نشده است.

میانمار از اول فوریه سال جاری میلادی و کودتای نظامی علیه دولت مدنی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتو و دموکراسی خواه این کشور در آشوب و ناآرامی به سر می‌برد. در جریان این کودتا، سوچی به همراه دیگر سیاستمداران از جمله رئیس جمهوری و اعضای پارلمان بازداشت شده و بر اساس اعلام سازمان ملل، نیروهای امنیتی میانمار، بیش از ۵۰ تن از معترضان را کشتند.

اوایل امروز، ساکنان گفتند که سربازان و پلیس به نواحی مختلف یانگون وارد شده و گلوله شلیک کردند. آنها همچنین دست کم سه تن را در مرکز شهر دستگیر کردند اما علت دستگیری‌ها مشخص نیست.

سربازان همچنین به دنبال یک وکیل هستند که برای حزب لیگ ملی برای دموکراسی سوچی کار می‌کرد اما نتوانستند او را پیدا کنند.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی انجمن کمک رسان به زندانیان سیاسی، بیش از ۱۷۰۰ تن به دستور خونتا بازداشت شده‌اند. اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد در سرکوب‌های شب گذشته بازداشت شده‌اند.

این گروه همچنین اعلام کرد: بازداشتی‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده و با چکمه‌های نظامی و باتوم‌های پلیس می‌زدند و سپس به خودروهای پلیس منتقل می‌کردند. نیروهای امنیتی نیز به مناطق مسکونی وارد شده و تلاش کردند تا معترضان بیشتری را دستگیر کنند به همین دلیل، به سوی خانه‌ها تیراندازی کرده و دست به تخریب زدند.

در این میان، مقام‌های میانماری روز شنبه، دستور دادند تا جسد یک نوجوان ۱۹ ساله را که در جریان اعتراضات کشته شد، نبش قبر کرده و تحقیقات نشان داد که وی از سوی پلیس کشته نشده چون او از پشت مورد اصابت قرار گرفته در حالیکه پلیس در روبرو بوده است.

به تصاویر آن روز نشان می‌دهد که این نوجوان لحظاتی قبل از کشته شدن سرش را از نیروهای امنیتی برگرانده بود. اما اپوزیسیون، ارتش را به لاپوشانی متهم می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۲۰۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان