//
کدخبر: ۲۷۸۶۶۴ //

واکنش مرکل به فاجعه آتش سوزی مهیب در اردوگاه موریای یونان

صدر اعظم آلمان در پی وقوع آتش سوزی مهیب در اردوگاه مملو از جمعیت موریا در یونان از کشورهای اروپایی پذیرش کودکان این اردوگاه که در شرایط بسیار بدی قرار دارند را خواستار شد.

واکنش مرکل به فاجعه آتش سوزی مهیب در اردوگاه موریای یونان

 به نقل از روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ"، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان بعد از آتش سوزی مهیب در اردوگاه مملو از سکنه موریا در جزیره لسبوس یونان می خواهد کشورهای اروپایی را متقاعد کند که در طرح ابتکاری مشترک آلمان- فرانسه برای پذیرش کودکان پناهنده از این اردوگاه مشارکت کنند.

مرکل روز پنج شنبه در سخنانی اعلام کرد که نخست وزیر یونان چنین ابتکار عملی را درخواست کرده است. مرکل همچنین از کمیسیون اروپایی برای تلاش های جدید در راستای توزیع پناهندگان در این اتحادیه قدردانی کرد.

به گزارش فرتاک نیوز؛ صدر اعظم آلمان همچنین روز پنج شنبه با همتای اتریشی خود "سباستین کورتس" در یک کنفرانس ویدئویی شرکت کرد. این نشست ویدئویی بیشتر نوعی آماده سازی برای برگزاری نشست فوق العاده اتحادیه اروپا در اواخر سپتامبر بود.

آتش سوزی مهیبی که اخیرا در بزرگترین اردوگاه پناهندگان در یونان به راه افتاده واکنش‌های انتقادی زیادی علیه اروپا را به دنبال داشته و بار دیگر بحث‌ها درباره ناتوانی بروکسل در حل بحران پناهندگان را داغ کرده است.

الکساندر شالنبرگ"، وزیر امور خارجه اتریش، شامگاه چهارشنبه گفت که کشورش به جای پذیرفتن پناهجو ترجیح می‌دهد در محل به آنها کمک کند؛ زیرا به گفته او با انتقال پناهجویان از موریا، بی‌تردید عده‌ای بیشتر جای آنها را خواهند گرفت و این جریان هرگز پایان نخواهد یافت. او نسبت به برخورد "عاطفی و احساسی" با بحران پناهجویی هشدار داد.

بیش از 12 هزار پناهجو که در نتیجه آتش‌سوزی در اردوگاه موریا بی‌خانمان شده‌اند، فعلا باید در کشتی‌ها و چادرها اسکان داده شوند. نوتیس میتاراکیس، وزیر امور مهاجرت یونان که برای بررسی وضعیت به لسبوس رفته بود، از پناهجویان خواست که به قانون احترام بگذارند.

برخی از مقام‌های سیاسی در آتن اعتقاد دارند که شماری از پناهجویان خود به طور عمدی به آتش‌سوزی دست زده‌اند و از بیم آلوده شدن به ویروس کرونا مایل هستند هرچه زودتر اردوگاه را ترک کنند. بنا به برخی گزارش‌ها میان برخی از پناهجویان و اهالی بومی جزیره کشمکش‌هایی پیش آمده است.

سازمان‌های امدادرسانی شکایت می‌کنند که امکان رسیدگی و دسترسی به پناهجویان را ندارند. کریستینه اشمیتس از سازمان بین‌‌المللی داوطلبان پزشکی که از ماه گذشته در لسبوس به سر می‌برد، می‌گوید مسیرهایی که به موریا ختم می‌شوند توسط ارتش و پلیس بسته شده است.

پزشکان بدون مرز هم از دشواری رسیدن به پناهجویان شکایت کرده‌اند. آنها می‌گویند برخی ساکنان جزیره لسبوس راه‌ها را بسته‌اند و مانع برپایی بیمارستان‌های صحرایی در مقابل اقامت گاه موریا شده‌اند. هنوز برخی از پناهجویان در اردوگاه سوخته موریا هستند و نیاز به کمک دارند ولی آنها هیچ دسترسی به این پناهجویان ندارند. پزشکان بدون مرز می‌گویند جلوگیری از رساندن کمک‌های پزشکی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

حالا خطر شیوع گسترده‌تر بیماری کووید 19 هم پناهجویان را تهدید می‌کند. پیش از آتش‌سوزی 35 مورد مبتلا به کرونا در میان پناهجویان شناسایی شده بود. پس از آواره شدن آنها تنها هشت نفرشان را پیدا کرده‌اند. روشن نیست بقیه 27 نفر کجا هستند و این امر احتمال گسترش بدون کنترل کرونا را افزایش داده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۶۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان