//
کدخبر: ۲۶۲۴۵۸ //

پامپئو: امیدوارم روابط امنیتی اسرائیل-فلسطین ادامه یابد/ چین یک "رژیم ظالم" است

پس از آنکه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که فلسطینی‌ها دیگر به توافقاتشان با اسرائیل و واشنگتن پایبند نخواهند بود، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که امیدوار است همکاری امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ادامه یابد.

به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان کنفرانس خبری وزارت امورخارجه گفت: ما امیدواریم که همکاری‌ها و روابط امنیتی کما فی‌ السابق ادامه یابند تا امنیت اسرائیل و فلسطین حفظ شود.

وی افزود: من دقیقا نمی‌دانم که چطور اطلاعیه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را تفسیر کنم. او گفته است که همزمان با تصمیم اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، فلسطین به تمامی توافقاتش پایان می‌دهد اما متاسفم که عباس تصمیم گرفته این توافقات را لغو کند.

فلسطینی‌ها دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را از سال ۲۰۱۷ میلادی به دنبال به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل تحریم و پیشنهاد صلح ترامپ موسوم به "معاوله قرن" را نیز رد کرده‌اند.

پامپئو گفت: ما از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌خواهیم تا طرح معامله قرن را اساس مذاکرات خود قرار دهند. اسرائیلی‌ها این طرح را پذیرفته‌اند اما فلسطینی‌ها از شرکت در مذاکرات بر مبنای دیدگاه ترامپ برای صلح این منطقه امتناع کرده‌اند.

پامپئو به هنگام پاسخ دادن به این سوال که آیا دولت ترامپ با تشکیلات خودگردان فلسطین در ارتباط است یا خیر، درنگی کرد اما گفت: فلسطینی‌ها از این طرح سود می‌برند.  

چین

پامپئو در بخش دیگری از اظهاراتش مجددا چین را به خاطر ویروس کرونا هدف انتقاد قرار داد و گفت: دو میلیارد دلاری که پکن برای مبارزه با پاندمی کرونا متعهد شده در مقایسه با صدها هزار جان از دست رفته و تریلیون‌ها دلار خسارت به بار آورده، هیچ چیز نیست.

وی ادعای شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین مبنی بر اینکه پکن پس از شیوع ویروس کرونا با شفافیت عمل کرده را رد کرد و گفت: اگر شی می‌خواهد شفافیت در عملکرد را نشان دهد باید یک کنفرانس خبری برگزار کند و اجازه دهد خبرنگاران هر چه می‌خواهند از او بپرسند.

پامپئو افزود: شی اخیرا ادعا کرد که چین با صداقت، شفافیت و مسؤولانه عمل می‌کند. امیدوارم همین طور بوده باشد. پکن به امتناع کردن از ارائه نمونه‌های ویروس، دسترسی به تاسیسات، سانسور مکالمات و غیره ادامه داده است.

در زمانی که بسیاری از کشورها سراسر جهان خواستار اتحاد و همکاری برای مبارزه با ویروس کرونا هستند، ترامپ خروج از سازمان بهداشت جهانی را به خاطر واکنشش به این پاندمی پیشنهاد داده و آن را "عروسک خیمه شب‌بازی چین" خطاب کرده در حالی که شی متعهد یک کمک دو میلیارد دلاری شده است.

پامپئو گفت: من منتظر تحقق وعده دو میلیارد دلاری پکن هستم. مشارکت چین در مبارزه با پاندمی کرونا در مقایسه با هزینه‌ای که آنها به جهان وارد کردند، هیچ چیز نیست.

وی افزود: این ویروس جان بیش از ۹۰ هزار آمریکایی را گرفته، بیش از ۳۶ میلیون آمریکایی از ماه مارس بیکار شده‌اند و ۳۰۰ هزار تن در سراسر جهان جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. بر اساس ارزیابی‌های ما ناکامی‌های حزب کمونیست چین حدود ۹ تریلیون دلار هزینه به کل جهان وارد کرده است.

پامپئو همچنین چین را به تهدید کردن استرالیا با "مجازات اقتصادی" به خاطر درخواست انجام یک تحقیقات مستقل درباره ریشه شیوع ویروس کرونا و متهم کردن دبیرکل سازمان بهداشت جهانی به داشتن روابط نزدیک غیرمعمول با پکن خیلی قبل‌تر از بروز پاندمی کرونا متهم کرد.

پامپئو از استرالیا دفاع کرد اما چین را یک "رژیم ظالم" که از نظر سیاسی و ایدئولوژیکی با کشورهای آزاد دشمن است، خواند.

وی گفت: به دنبال واکنش پکن به شیوع ویروس کرونا و نحوه برخوردش با استرالیا، ویتنام و مالزی، جهان تازه هوشیار شده و چین را شناخته است. حزب کمونیست چین تصمیم گرفت تا استرالیا را تنها به خاطر درخواست برای انجام یک تحقیقات مستقل درباره ریشه این ویروس با مجازات اقتصادی تهدید کند. این کار درست نیست. ما پشت استرالیا و بیش از ۱۲۰ کشوری که چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند ایستاده‌ایم تا بتوانیم الان و در آینده جان انسان‌ها را نجات دهیم.

پامپئو افزود: آمریکا سال‌ها فکر می‌کرد که چین می‌تواند از طریق تجارت، تبادلات علمی و ارتباطات دیپلماتیک شبیه ما شود و به همین خاطر به آن اجازه داد تا به عنوان یک کشور در حال توسعه وارد سازمان تجارت جهانی شود اما این اتفاق نیفتاد. ما شدیدا این مساله را دست‌کم گرفتیم که پکن از نظر سیاسی و ایدئولوژیکی با کشورهای آزاد دشمن است. الآن کل جهان به این حقیقت واقف شده است.  

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به ادعاهای چین در آب‌های بین‌المللی دریای چین جنوبی، غرق کردن یک قایق ماهیگیری ویتنامی و اعلام یک ممنوعیت ماهیگیری یکجانبه اشاره کرد.

وی گفت: آمریکا این اقدامات غیرقانونی را محکوم می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۲۴۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان