//
کدخبر: ۲۳۷۵۴۳ //

درخواست اوکراین از ایران برای تحویل جعبه‌های سیاه هواپیما

دادستانی کل اوکراین از ایران درخواست کرد جعبه‌های سیاه هواپیمای سقوط کرده بوئینگ ۷۳۷ این کشور را تحویل دهد. سازمان هواپیمایی ایران چندی پیش اعلام کرد که جعبه سیاه این هواپیما برای دانلود به فرانسه فرستاده می‌شود.

درخواست اوکراین از ایران برای تحویل جعبه‌های سیاه هواپیما
به گزارش فرتاک نیوز،

دفتر دادستانی کل اوکراین همچنین اعلام کرد که همه تمهیدات ممکن برای اطمینان یافتن از رمزگشایی درست جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری و محافظت از مدارک موجود در تحقیقات چگونگی وقوع حادثه را به کار خواهد بست.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از مقام‌های اوکراینی نوشت که رمزگشایی از جعبه‌های سیاه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) در اوکراین آغاز خواهد شد.
به نوشه این رسانه، همه متخصصان به همراه رئیس هواپیمایی کشوری ایران امروز به اوکراین رفته و ۲۰ ژانویه رمزگشایی از این جعبه‌ها آغاز می‌شود.

«وادیم پریستایکو» وزیر امور خارجه اوکراین چندی پیش در نشست خبری در کی‌یف گفته بود که بازرسان این کشور در ایران به جعبه‌های سیاه هواپیما و مکالمات و ارتباطات ضبط شده خلبان هواپیما و برج مراقبت تهران دسترسی دارند.

در همین رابطه خبرگزاری رویترز نیز امروز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی اوکراین اعلام کرد که این هفته یک بازرس ارشد ایرانی قرار است به کی‌یف برود تا مشخص کند که آیا آزمایشگاه اوکراینی مربوطه برای کار روی جعبه‌های سیاه مناسب است یا خیر.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه دیروز (۲۴ دی) در نشست خبری گفت: طبق آخرین اخبار قرار بود این جعبه سیاه به همراه تیم‌های کارشناسی ایران و اوکراین به فرانسه ارسال و همه اطلاعات آن بازخوانی شود.

حسن رضایی‌فر مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی نیز شنبه(۲۱ دی) به خبرنگار ایرنا گفته بود که جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده برای دانلود به فرانسه فرستاده می‌شود.
وی افزود: همه امکانات خود را برای ارزیابی جعبه سیاه به کار بردیم، اما از آنجایی که هواپیمای سانحه دیده از مدل‌های مدرن و پیشرفته بوئینگ است، ایران فناوری دانلود اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را ندارد و ممکن است با شروع بازسازی جعبه سیاه به آن لطمه‌زده شود.

وی گفت: از کشورهای کانادا، فرانسه و آمریکا درخواست کردیم که تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را برای دانلود اطلاعات جعبه سیاه به ایران بیاورند اما این کشورها پیشنهاد ایران را قبول نکردند. بر این اساس از پنج کشور دنیا از جمله اوکراین، سوئد، انگلیس، کانادا و آمریکا درخواست کردیم در لابراتوری معتبر و بی‌طرف در دنیا جعبه سیاه دانلود شود و پیشنهاد نهایی این بود که این کشور فرانسه باشد و هر پنج کشور بر سر اینکه جعبه سیاه در فرانسه رمزگشایی شود موافقت کردند.

به گفته رضایی‌فر، ایران با کشور فرانسه توافقنامه همکاری دانلود جعبه‌های سیاه هواپیما را دارد و از طرفی کشورهای مرتبط نیز فرانسه را به عنوان کشوری که فناوری دانلود جعبه‌های سیاه را دارد، قبول دارند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین صبح چهارشنبه ۱۸ دی و در حالیکه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل شلیک اشتباهی پدافند هوایی سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۷۵۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان