//
کدخبر: ۲۱۴۳۶۳ //

ادعای سفیر عربستان در آلمان؛ احتمال اقدام نظامی در برابر حمله به آرامکو

در ادامه گزافه‌گویی‌های مقامات سعودی علیه کشورمان در رابطه با حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، سفیر ریاض در آلمان گفت: تمام گزینه‌ها روی میز است اما باید به درستی درباره آن بحث و رایزنی شود.

ادعای سفیر عربستان در آلمان؛ احتمال اقدام نظامی در برابر حمله به آرامکو
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نوشته روزنامه دیلی میل، فیصل بن فرحان آل سعود سفیر عربستان در برلین در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی آلمانی احتمال پاسخ نظامی به عامل حمله پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در کشورش را ممکن دانست.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال اقدام نظامی علیه ایران گفت: به‌طور قطع تمام گزینه‌ها روی میز است اما می‌بایست به خوبی درباره آن بحث و رایزنی شود.

این دیپلمات سعودی در ادامه با بیان این‌که «ما همچنان در حال بررسی این هستیم که موشک‌ها از کجا شلیک شدند» ایران را در این زمینه متهم کرد و مدعی شد: ایران آنها را ساخته است؛ بنابراین، موشک‌ها تنها می‌توانستند با کمک ایران شلیک شده باشند.

عربستان سعودی روز چهارشنبه در تلاش برای اثبات این ادعای خود که حمله به تاسیسات آرامکو کار ایران بوده است بقایای پهپادها و موشک‌های شلیک شده به خاک کشورش را به نمایش گذاشت مدعی شد که ایرانی بوده‌اند.

****

ادعاهای بی‌اساس مبنی بر نقش ایران در حمله به آرامکو عربستان در حالی مطرح می‌شود که انصارلله یمن به‌طور صریح مسئولیت آن را بر عهده گرفته و مقامات کشورمان نیز به‌طور قوی و محکم این ادعاها را رد کرده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای آمریکایی‌ها و مقامات سعودی خاطر نشان کرد: مایک پمپئو (وزیر امورخارجه آمریکا) که در «فشار حداکثری» شکست خورده است، به «دروغ حداکثری» روی آورده است. آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.

همچنین سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: حدود پنج سال است که ائتلاف سعودی با تجاوزات مکرر به یمن و ارتکاب انواع جنایات جنگی آتش جنگ را در منطقه شعله ور نگاه داشته و یمنی ها نیز نشان داده اند در مقابل جنگ و تجاوز ایستادگی می کنند.

موسوی با اشاره به سخنان پمپئو خاطر نشان کرد: چنین اتهام زنی ها و اظهارنظرهای کور و بی حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی معنی است. در روابط بین المللی حتی "خصومت ورزی" هم دارای حداقلی از باور پذیری و چارچوبهای منطقی است که مقامات آمریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند. اینگونه اظهارنظر ها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه ریزی سازمانهای مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه سازی برای اقداماتی در آینده است. آمریکایی ها سیاستی به نام "فشار حداکثری" در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی ها به سمت "دروغ حداکثری" گرایش پیدا کرده است.

وی در ادامه تنها راه حل ایجاد آرامش در منطقه و پایان دادن به بحران بی حاصل در یمن را توقف حملات و تجاوزات ائتلاف سعودی، قطع کمک های سیاسی و تسلیحاتی کشورهای غربی به متجاوزین و تلاش برای یافتن راه حل های سیاسی دانست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۴۳۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان