//
کدخبر: ۲۰۳۵۶۹ //

آناتولی: روابط ایران و حماس وارد مرحله جدیدی می شود

خبرگزاری "آناتولی" ترکیه نوشت: به نظر می رسد پس از سفر نمایندگان ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به تهران و دیدار با مقامات عالی ایران، روابط دو طرف وارد فاز جدیدی بشود.

آناتولی: روابط ایران و حماس وارد مرحله جدیدی می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

به نوشته آناتولی، برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون که روابط ایران و حماس به تاثیر از بحران سوریه دچار تنش شد، بیش از پیش احساس می شود که مناسبات دو طرف شاهد تحول عظیمی در آینده خواهد بود.

طبق این گزارش، همزمان با آغاز بحران سوریه روابط حماس و تهران نیز تیره شد، اما در سال ۲۰۱۴ و پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و به دنبال آن پیروزی های مقاومت در برابر صهیونیست ها، مقامات ایرانی با رهبران حماس ارتباط برقرار کردند و کمی از تیرگی روابط کاسته اما مانند قبل از ۲۰۱۲ نشد.

نزدکی کنونی بین حماس و تهران در شرایطی صورت می گیرد که منطقه با پیچیدگی های فراوانی مواجه است،  آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی دارند با اجرای معامله قرن مساله فلسطین را برای همیشه از حافظه تاریخی امت اسلام پاک کنند، از سویی دیگر تهران همواره با حمایت ثابت خود از قضیه فلسطین نشان داده که برخلاف کشورهای عربی از مساله فلسطین دست نمی کشد و موضع این کشور در قبال فلسطین موضعی ثابت و متوازن است.

خبرگزاری آناتولی نوشت: اگر بخواهیم نزدیکی کنونی تهران و حماس را در این برهه خاص ریشه یابی کنیم، باید ابتدا بدانیم که منطقه در این مرحله به چهار بخش تقسیم شده است:

نخست کشورهای حوزه خلیج فارس به جز قطر که موضعی کاملا منفی در برابر فلسطین اتخاذ کرده اند.

 دوم کشورهای مغرب عربی (کشورهای عربی شمال آفریقا) که تا حدودی موضعی مثبت اما با تاثیر و نفوذی کم در قبال فلسطین دارند.

 سوم ترکیه که با چالش های زیادی برای حمایت از فلسطین مواجه است و در آخر جمهوری اسلامی ایران که با سیاستی بدون فرمانبری از قدرت های جهانی با استقلال موضع از فلسطین حمایت می کند و مساله فلسطین را جزیی جدانشدنی از راهبرد استراتژیک خود می داند.

بر پایه این اطلاعات، منطقه ما اکنون با چالش های بسیار بزرگی مواجه است که بر رویکرد ها و گرایش های سیاسی به طور مستقیم تاثیر می گذارد، بر همین مبنا بسیاری از کشورهای اسلامی مساله فلسطین را از اولویت های سیاسی خود کنار گذاشته اند.

به نوشته آناتولی با توجه به این داده ها و از سویی بهره برداری آمریکا و رژیم صهونیستی از اوضاع پیچیده منطقه و تلاش برای تحمیل معادلات جدید بر فرم و محتوای خاورمیانه، حماس به خوبی درک می کند که بخش چهارم (ایران) در منطقه با وجود اختلافات اندک ایدئولوژیکی با سران حماس در برابر اسراییل موضعی واحد با جنبش مقاومت فلسطین دارد.

بنابر این حماس با وارد شدن به جبهه ایران سعی دارد معادله جدیدی را در برابر آمریکا و اسراییل ترسیم کند تا بتواند در خصوص مساله فلسطین با قدرت بیشتری ظاهر شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۳۵۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان