//
کدخبر: ۱۹۹۹۲۰ //
واشنگتن پست:

ترامپ در قبال اقدامات برجامی ایران ؛ سرگردان مانده است

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در سرمقاله ای نوشت: ترامپ در قبال تحرکات ایران؛ سرگردان مانده است و استراتژی مشخصی ندارد.

ترامپ در قبال اقدامات برجامی ایران ؛ سرگردان مانده است
به گزارش فرتاک نیوز،

این روزنامه منتقد ترامپ در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت: وقتی "ترامپ" سال گذشته از توافق هسته ای خارج شد؛ از همان موقع خوب مشخص بود که پاسخ ایران به این رویداد چه خواهد بود. پیش بینی این بود تهران همه محدودیت های مندرج در توافق برای غنی سازی اورانیوم را خواهد شکست و رسانه های ایران دیروز گزارش دادند که ایران غنی سازی اورانیوم را بالاتر از سقف مجاز تعیین شده در توافق شروع کرده است.

واشنگتن پست با طرح این ادعا که تحرکات اخیر ایران موجب افزایش تنش ها در خلیج فارس شده است، نوشت: گمان می رفت، دولت ترامپ از قبل پیش بینی می کرد پاسخ تهران چه خواهد بود و خودش را برای حرکت های بعدی آماده می کرد تا از این طریق به اهداف ملموسش برسد، اما اینطور نشد.

"" همه واکنش ترامپ به این اقدامات تحریک آمیز تازه جمهوری اسلامی؛ اظهارنظر او در روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بود که گفت: " ایران بهتر است مراقب باشد"، از همین

پاسخ مشخص می شود که رئیس جمهور نه یک هدف منطقی و مشخص برای "فشار حداکثری" اش دارد، و نه یک استراتژی برای رسیدن به آن هدف. ""

نشریه آمریکایی در سرمقاله خود با بیان این نکته که " پاسخ ایران به اقدامات محرک ترامپ؛ کاملاً سنجیده و حساب شده است " خاطر نشان کرد: هرچند جمهوری اسلامی محدودیت غنی سازی را نقض کرده است؛ اما ایرن هنوز تا دستیابی به کلاهک اتمی فاصله دارد.

واشنگتن پست همچنین به مهلت ۶۰ روزه ایران برای برداشتن گامهای عملی اروپا اشاره کرده و می نویسد ایران از دولت های اروپایی خواسته است در این مدت زمان، راههایی را برای دور زدن تحریم های آمریکا پیدا کنند و مزایای اقتصادی که توافق هسته ای قول آن را داده است؛ به ایران بچشانند.شاید اروپا دست به تلاش بزند، اما همه تلاش های قبلی اش در این راه تا به حال بی فایده بوده است.

نشریه آمریکایی با اشاره به موضوع سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در ایران و نگرانی این شرکت ها مبنی بر از دست دادن فرصت حضور در بازار آمریکا درصورت همکاری با ایران نوشت: دولت ترامپ امیدوار است که اروپا هم به این تحرکات ایران جواب بدهد و تحریم های خودش را علیه او اعمال کند. اما به نظر نمی رسد چنین چیزی به این زودی ها اتفاق بیفتد.

سایر طرفهای امضا کننده توافق هسته ای، آمریکا را سرزنش می کنند که با خروجش از توافق، ایران را تحریک کرد دست به یک سری تحرکات بزند و اگر بخت با ترامپ یار باشد، اروپایی ها بر سر این افتضاحی که ترامپ آن را به بار آورده است با ایران مذاکره خواهند کرد.

"امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه شنبه گذشته با "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران تلفنی گفت وگو کرد و از او درخواست کرد که با آمریکا گفت و گو کند.

تهران می گوید که با دولت ترامپ مذاکره نخواهد کرد مگرآنکه؛ اول تحریم ها را بردارد. اما امکان دارد فرانسه و یا عمان پیشقدم شوند و برای قانع کردن جمهوری اسلامی به گفت وگو با ترامپ پا در میانی کنند.

ترامپ اگر می خواهد در این راه موفق باشد، باید اهدافی قابل دسترسی را دنبال کند، نه آن ۱۲ شرطی که "‌مایک پمپئو" وزیر خارجه آنها را برای گفت وگو با ایران معین کرده است. خود ترامپ هم اعلام کرده است که این شروط هرگز نمی تواند آغازگر گفت و گوها باشد.

پمپئو و "‌جان بولتون" مشاور امنیت ملی نیز همانند اسرائیل و عربستان؛ خواستار تغییر رژیم ایران هستند و مخالفتی هم با استفاده از نیروی نظامی علیه این رژیم ندارند.

همه خواست ترامپ آنطور که خودش می گوید این است که توافق هسته ای بهتری بدست بیاید. ترامپ گفته است که جنگ را نمی خواهد.

اگر واقعاً" اینطور است؛ ترامپ باید راه خودش را از راه جنگ طلبان کابینه اش جدا کند و به دنبال راهی بگردد که جلوی جنگ را بگیرد، قبل از آنکه خیلی دیر شده باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۹۹۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان