//
کدخبر: ۱۷۰۰۸۷ //

خواسته‌های اعراب از اروپایی‌ها از زبان دبیرکل اتحادیه عرب

دبیرکل اتحادیه عرب اظهار کرد، طی سال‌های گذشته شاهد نابودی دولت ملی در سوریه و لیبی و تزلزل در یمن بوده‌ایم و عراق در آستانه سقوط قرار داشت و تمام این فجایع در پی حوادث ۲۰۱۱ اتفاق افتادند.

خواسته‌های اعراب از اروپایی‌ها از زبان دبیرکل اتحادیه عرب
به گزارش فرتاک نیوز،

 احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب با بیان اتفاقات رخ داده در کشورهای عربی در پی وقایع ۲۰۱۱ به نقش منفی اتحادیه اروپا در کشورهای عربی اشاره کرد و گفت، آنها به هزاران تندرو و تروریست اجازه دادند به خاک کشورهای عربی بیایند و برای ساقط کردن نظام‌های ملی این کشورها بجنگند. مثال بارز آن در مرزهای ترکیه و سوریه است. ما شاهد مداخلات منطقه‌ای در کشورهای عربی نیز بوده‌ایم.

دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگو با شبکه‌های اسکای نیوز عربی، "الحیاة"، سی بی اس، "DMC" و "ON E"،  این گونه عنوان کرد که موضع عربی و اروپایی در قبال مخالفت با مداخله ایران در کشورهای عربی یکسان است.

وی افزود: اختلاف مواضع بین اعراب و اروپا حول محور توافق هسته‌ای ایران با کشورهای بزرگ (برجام) می‌چرخد.

ابوالغیط در حاشیه نشست سران اتحادیه عرب و اروپا در شرم الشیخ مصر نسبت به اینکه اروپایی‌ها در حال حاضر اهمیت ثبات جهان عرب و عدم مداخله در امور داخلی‌شان را درک کنند، ابراز امیدواری کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب درباره پرونده یمن نیز بار دیگر به ایران و ادعای حمایت کشورمان از انصارالله در یمن اشاره کرد و خواستار موضع‌گیری قطعی درباره مقابله با این مداخله ادعایی شد.

ابوالغیط درباره لیبی نیز خاطرنشان کرد، پرونده لیبی به دلیل مداخله خارجی و تمایل طرف‌ها به ادامه درگیری‌ها کماکان پیچیده‌ترین پرونده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دشوار می‌بینم که برای وضعیت فاجعه آمیز لیبی پایانی باشد. ۱۵۰ شبه نظامی لیبیایی با هم درگیرند آنها با ارتش مستقر در شرق لیبی نیز درگیری دارند و برای تحقق منافع مردان جنگ تلاش می‌کنند.

ابوالغیط  افزود: در لیبی گروه‌ها با ایدوئولوژی‌های خاص خود به دنبال ضربه زدن به خاک مصر از طریق مرزهای مشترک هستند. هر گروهی به دنبال منافع مادی خود است. در حالی که لیبیایی‌ها برای ۱۲ ساعت در روز برق ندارند. اروپایی‌ها مقصر وضعیت کنونی لیبی هستند. نباید فراموش کنیم ائتلاف ناتو در آنجا چه کرد. زمانی که مداخله کرد، بمباران کرد و کشور را به حال خود رها کرد و رفت.

دبیرکل اتحادیه عرب درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز تصریح کرد: باید برخی کشورها درخواست درج بحث این مساله را دستور کار اتحادیه عرب بدهند بعد از آن درباره بازگشت دمشق به اتحادیه عرب تصمیم گیری می‌شود.

وی درباره اجلاس اتحادیه عرب و اروپا نیز تاکید کرد: توافق شد این اجلاس هر سه سال یک بار برگزار شود و نشست آتی در سال ۲۰۲۲ در بروکسل خواهد بود و نشست وزیران خارجه نیز هر دوسال برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد، اعلامیه پایانی نشست حاضر بر نقاطی درباره توافق بین دو طرف متمرکز خواهد بود.

ابوالغیط تاکید کرد، جهان عرب از اروپا حسن نیت، همکاری سازنده، تجارت سرمایه گذاری و گردشگری، عدم مداخله، درک مشترک درباره جوامع عربی، عدم منفعت طلبی در این کشورها و عدم تنگ‌نظری در روابط غرب و عرب را می‌خواهد.

وی اظهار کرد، مقاومت در برابر تروریسم تدابیر امنیتی را می‌طلبد و این تحقق امنیت به منزله نقض حقوق بشر نیست. نشست امروز سرآغاز وحدت تلاش‌ها در مقابله با تروریسم و ممانعت از مهاجرت غیرقانونی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۰۰۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان