//
کدخبر: ۱۳۱۳۴۲ //

لاوروف ، عملکرد آمریکا درتوافق‌های بین‌المللی را زیر سوال برد

وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد به انتقاد از عملکرد آمریکا در قبال تعهدات بین‌المللی پرداخت.

لاوروف ، عملکرد آمریکا  درتوافق‌های بین‌المللی را  زیر سوال برد
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: اظهارات مطرح شده در مجمع عمومی نشان می‌دهد که روابط بین‌الملل در دوره تاریخی پیچیده و دشواری به سر می‌برد .

او به این موضوع اشاره کرد که آمریکا تلاش‌ها برای دستیابی به توافق‌های بین‌المللی را در حوزه‌های متعددی نظیر مذاکرات صلح خاورمیانه، ایران، توافق‌های زیست‌محیطی و قراردادهای تجاری تضعیف می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار کرد: امروز ما شاهد تقابل دو جریان مخالف هستیم. از یک سو شاهد تحکیم مبانی چندجانبه‌گرایی در نظام جهانی و توسعه تدریجی مراکز جدید رشد اقتصادی و آرمان‌های مردم برای حفظ حاکمیت ارضی و انتخاب مدل های توسعه بر مبنای هویت‌های دینی، فرهنگی و ملی هستیم. از سوی دیگر، شاهد تمایل برخی از کشورهای غربی برای حفظ وضعیت خودخوانده خود در رهبری جهان و عدم توجه به اهداف ایجاد نظامی چندجانبه در جهان هستیم. در این راستا، این قدرت ها از تمامی روش‌های ممکن از جمله باج‌خواهی سیاسی و فشار اقتصادی استفاده می‌کنند .

لاوروف گفت: چنین اقدامات غیرقانونی قوانین بین‌المللی را که سنگ‌بنای نظام جهانی بعد از جنگ سرد هستند، بی‌ارزش می‌کند .

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: همکاران غربی ما در تلاش هستند تا نوعی نظام به اصطلاح قانون‌محور را جایگزین اصل برتری قانون کنند. قوانین مد نظر غرب بر اساس انگیزه‌های سیاسی ایجاد می شوند و مبتنی بر معیارهای دوگانه هستند .

او تصریح کرد: اتهام‌های بی‌اساس در خصوص مداخله در امور داخلی برخی کشورها در حالی مطرح می‌شود که غربی‌ها در مواردی می‌کوشند دولت‌های منتخب دموکراتیک را سرنگون کنند .

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه بیان کرد: فرهنگ مذاکره و سازش‌گری و دیپلماسی به طور روزافزون جای خود را به اعمال محدودیت‌های فرامرزی بدون رضایت شورای امنیت سازمان ملل متحد می دهد. تدابیری که علیه ده‌ها کشور اعمال می شود، نه تنها غیرقانونی است بلکه تاثیری ندارد. به عنوان نمونه می‌توان به تحریم‌های آمریکا علیه کوبا طی بیش از نیم قرن اشاره کرد که توسط اعضای جامعه بین المللی محکوم شده است .

وزیر امور خارجه روسیه گفت: همین روش‌ها امروز در مورد سوریه و علیه سرزمین‌هایی استفاده می‌شود که در آن حملات موشکی به بهانه‌های واهی انجام می‌گیرد. ما هشدار می‌دهیم که اقدامات تحریک‌آمیز جدید از سوی تروریست‌ها و هم‌پیمانانشان در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی قابل قبول نیست .

وی ادامه داد: مناقشه در سوریه هفت ساله شده است. تلاش‌های ناکام برای تغییر دولت در این کشور که با هماهنگی عوامل خارجی و با اتکا به عوامل افراطی صورت می گیرد، صرفاً به عدم اتحاد و یکپارچگی این کشور و ایجاد نهادهای تروریستی منجر شده است. اقدامات روسیه در واکنش به درخواست دولت مشروع سوریه در کنار گام‌های دیپلماتیک در چارچوب مذاکرات آستانه باعث جلوگیری از رقم خوردن سناریویی مرگبار شده است .

او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: با وجود پیچیدگی اوضاع در سوریه، عراق، یمن و لیبی، ما نباید نسبت به مشکل دیرین فلسطین چشم‌پوشی کنیم. راهکار عادلانه برای حل این مشکل در راستای بهبود وضعیت در کل خاورمیانه امری ضروری است. مایلم نسبت به رویکردهای یک‌جانبه و تلاش برای جلوگیری از فرایند سازش هشدار دهم .

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین بیان کرد: افزایش ملی‌گرایی افراطی و نئوفاشیسم در اوکراین یکی از اصلی‌ترین عواملی است که به مناقشه در این منطقه دامن می‌زند. تنها راه برای حل این مناقشه حصول اطمینان از اجرای جامع و مداوم توافق‌های مینسک است .

لاوروف خاطرنشان کرد: مسأله خلع سلاح در شبه‌جزیره کره بخشی از وظایفی است که جامعه بین الملل در عرصه کلیدی امنیت بین‌المللی با آن مواجه است .

او همچنین گفت: ما عمیقا بر این باور هستیم که هر مشکل یا نگرانی در روابط بین‌الملل باید از طریق مذاکره حل و فصل شود. اگر جناح یا فردی ادعای مطرح می کند، ما باید بتوانیم پای میز مذاکره بنشینیم، صحبت کنیم، واقعیت ها را بیان کنیم و به دنبال تعادل منافع باشیم .

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۱۳۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان