//
کدخبر: ۱۲۰۹۰۲ //
گزارش خبرگزاری عراقی:

مردم پاکستان عید قربان را جشن گرفتند

میلیون ها مسلمان پاکستانی اعم از شیعه و سنی صبح امروز (چهارشنبه) نماز عید قربان را در مساجد و اماکن مذهبی این کشور اقامه کردند.

مردم پاکستان عید قربان را جشن گرفتند
به گزارش فرتاک نیوز،

امروز مصادف با دهم ذی الحجه و روز عید قربان (عید الاضحی) در پاکستان است و مردم مسلمان این کشور اعم از شیعه و سنی با حضور در مساجد، نماز عید بندگی را اقامه کردند.
کمیته رویت هلال پاکستان، امروز22 اوت (31 مرداد) را به عنوان روز عید سعید قربان اعلام کرده بود و طبق اعلام دولت این کشور تعطیلات عید از روز گذشته (سه شنبه) تا روز پنجشنبه به مدت سه روز ادامه دارد.
همچنین با توجه به اینکه شنبه و یکشنبه هفته آینده نیز در این کشور تعطیلات پایان هفته مردم پاکستان است، گردشگران و مسافران با استفاده از این روزها به مناطق خوش آب و هوای این کشور سفر کردند.
مسلمانان پاکستان در این روز همانند مسلمانان دیگر کشورها عید قربان را به عنوان عید بندگی معبود بی همتا و عید ایثار و خلوص، جشن می گیرند.
مردم پاکستان، امروز با حضور گسترده در مراسم نماز عید قربان، وحدت مسلمانان برای مقابله با دشمنان اسلام و تجدید عهد به منظور همبستگی ملی و انجام سنت پیامبر گرامی اسلام را در شهرهای این کشور به نمایش گذاشتند.
مسلمانان پاکستان در شهرها و ایالت های این کشور نظیر 'اسلام آباد، راولپندی، لاهور، کراچی، کویته، پیشاور، فیصل آباد' و دیگر شهرهای این کشور همزمان با عید قربان با برپایی نماز، این روز را جشن گرفتند.
سخنرانان در این روز پس از اقامه نماز عید سعید قربان یاد آور شدند که بهترین راه برای رسیدن به صلح وثبات در پاکستان حفظ وحدت و یکپارچگی احزاب سیاسی و مذهبی و همراهی مردم با سیاست های اسلامی دولت این کشور است.
شبکه های خبری در پاکستان گزارش دادند: نماز عید در مساجد و اماکن مذهبی سراسر این کشور به صورت باشکوه برگزار شد و مردم مسلمان این کشور، مراسم جشن های عید سعید قربان را پس از اقامه نماز آغاز کرده و خیرین نیز با توجه به سنت ابراهیمی با قربانی کردن حیوانات اهلی(شتر، گاو و گوسفند ) گوشت آنها را در راه خدا بین فقرا تقسیم کردند.
در اسلام آباد پایتخت پاکستان دهها هزار نفر از مسلمانان پاکستانی با حضور در مسجد فیصل و دیگر اماکن مذهبی و مساجد این شهر نماز عید را برپا کردند.
در شهر لاهور در ایالت پنجاب بیش از 300 مسجد بزرگ، پذیرای مسلمانان پاکستانی برای برگزاری نماز عید قربان بود.
بزرگترین اجتماع مردمی در مسجد پادشاهی شهر لاهور صورت گرفت و نمازگزاران مسلمان در این محل تاریخی، نماز عید را اقامه کردند.
مساجد ˈداتا دربار، نیلی گنبد، وزیر خان ، مسجد جامع ، کلنی، مدینه ، نعیمیه، انور، کبری، جدید، شاه چوک و راه آهنˈ از مهم ترین مراکز دینی بود که مسلمانان پاکستانی این فریضه بزرک را به جای آوردند.
در ایالات سند، بلوچستان، گلگیت بلتستان و مناطق شمالی این کشور نیز شیعیان و اهل تسنن با حضور در آیین نماز عید، سنت دین مبین اسلام را به پا داشتند.
پس از پایان خطبه های نماز ، مسلمانان یکدیگر را در آغوش گرفته و فرا رسیدن عید قربان را به یکدیگر تبریک گفتند.
مردم پاکستان همه ساله برنامه ریزی گسترده ای برای برگزاری هرچه باشکوه تر اعیاد قربان تدارک می بینند که قربانی، تزئین خودروها و خرید لباس نو از جمله این برنامه ها است .
مردم این کشور که به آراستن و تزئین خودروها و کامیون ها شهره هستند، در آستانه عید قربان هنر خود را برای تزئین حیواناتی که قرار است قربانی شوند را نیز به کار می گیرند.
مردم این کشور اعتقاد زیادی به قربانی کردن حیوانات در ایام عید دارند و حتی افرادی که بضاعت کافی ندارند به صورت دسته‌جمعی اقدام به خرید و قربانی کردن دام‌های قربانی می‌کنند.
بیشتر مردم پاکستان، قربانی کردن را واجب می‌دانند و به همین علت از مدت‌ها قبل برای انجام مراسم این روز آماده می‌شوند.
در روزهای باقی مانده به عید قربان، برخی مشاغل نیز نظیر ساخت لوازم تزئینی برای حیواناتی که قرار است قربانی شوند و چاقو تیز‌کنی نیز رونق خاصی می‌گیرد.
قربانی کردن دام های آرایش شده در نزدیکی مساجد و خانه های خود پس از اقامه نماز، پوشیدن لباس های نو، دیدار با بزرگان و اقوام، پختن خوراک های خانگی نظیر شیر برنج، فرنی، نان سنتی و شیرینی خانگی از رسوم مسلمانان پاکستان در روز عید قربان است.
ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش، ممنون حسین رییس جمهوری و عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در پیام های جداگانه با تبریک عید سعید قربان به مسلمانان جهان به ویژه مردم پاکستان، از هموطنان خود خواستند با اتحاد ویکپارچگی علیه افراط گرایی و ترویسم ایستادگی کنند.
مقام های پاکستانی از مردم این کشور خواستند تا در ایام جشن های عید سعید قربان باتوجه به معیشت خانواده های کم درآمد، کمک های مادی و معنوی در اختیار آنان قرار دهند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۹۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان