//
کدخبر: ۱۱۹۳۸۰ //

ترامپ محدودیت حملات سایبری علیه کشورهای دیگر را رفع کرد

رئیس‌جمهور آمریکا با تغییر یک دستورالعمل محرمانه دوره «باراک اوباما»، محدودیت‌های انجام حملات سایبری علیه کشورهای دیگر به ویژه «دشمنان آمریکا» را رفع کرد.

 ترامپ محدودیت حملات سایبری علیه کشورهای دیگر را رفع کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه دستورالعمل مربوط به زمان و نحوه استقرار تسلیحات سایبری علیه دشمنان آمریکا را تغییر داد.

بنا بر گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، این دستورالعمل در دوره «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تدوین شده بود که ترامپ در تلاش برای رفع محدودیت‌های مربوط به انجام چنین عملیاتی این اقدام را صورت داده است.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه فرمانی را امضا کرده که قوانین محرمانه تحت عنوان «فرمان سیاسی ریاست‌جمهوری ۲۰» که فرایند میان‌سازمانی پیش از استفاده از حملات سایبری آمریکا را تعریف می‌کند بویژه در بخش‌هایی که مربوط به دشمنان خارجی آمریکا می‌شود به کلی تغییر داده است.

وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش کرد که این تغییرات، آنچنان که یک مقام دولتی مطلع آمریکا در جلسه توجیهی، آن را «گام تهاجمی رو به‌ جلو» توصیف کرده، به منظور کمک به پشتیبانی عملیات نظامی، جلوگیری از نفوذ کشورهای خارجی در انتخابات و ممانعت از سرقت‌ دارایی‌های هوشمند در مواجه با چنین تهدیداتی با استفاده از پاسخ‌های مؤثرتر ایجاد شده است.

این گزارش می‌افزاید، دولت ترامپ با فشارهای بسیاری مواجه بوده تا نشان دهد که تهدیدات سایبری امنیت ملی به ویژه تهدیداتی که از جانب مسکو متوجه آمریکاست، جدی عمل می‌کند.

وال استریت ژورنال همچنین اوایل ماه جاری میلادی گزارش کرده بود که مقامات ارشد دولت ترامپ همچنین در حال تدوین مجازات‌های جدید هستند که امکان پاسخ‌های قاطعانه‌تر به هرگونه تلاش برای هک کردن زیرساخت‌های حیاتی آمریکا از جانب دولت‌های خارجی را می‌دهد که اقدامات به دلیل نگرانی‌ها درخصوص تلاش‌های ادعایی روسیه برای نفوذ در تأسیسات الکترونیکی آمریکا اتخاذ شده است.

اگرچه این سیاست دوره اوباما تا کنون محرمانه بود اما در سال ۲۰۱۳ میلادی، «ادوارد اسنودن» افسر سابق اطلاعاتی آمریکا،  جزئیات مربوط به آن را افشا کرده بود. این فرمان در سال ۲۰۱۲ میلادی به امضای اوباما رسیده بود.

وال استریت ژورنال نوشت، هنوز مشخص نیست که دولت جدید آمریکا چه قوانینی را جایگزین فرمان اجرایی اوباما کرده است. برخی از مقامات فعلی آمریکا تأیید کرده‌اند که این فرمان اجرایی جایگزین شده است اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده‌اند.

برخی از قانونگذاران آمریکا طی ماه‌های اخیر این مسئله را مطرح کرده‌اند که فرماندهی سایبری آمریکا که نهاد اصلی مسئول برای انجام مأموریت‌های سایبری تهاجمی است، در قابلیت برای پاسخ به تلاش‌های احتمالی روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا به دلیل موانع بروکراتیک و کاغذبازی‌های اداری محدود شده است.

مقام ارشد دولت آمریکا در جلسه توجیهی درباره این اقدام جدید ترامپ گفت، این سیاست مربوط به وزارت دفاع و نیز دیگر نهادهای فدرال آمریکا می‌شود اما از مشخص کردن اسامی دقیق نهادهای مربوطه خودداری کرد. وی ادامه داد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ تلاشی را برای حذف این فرمان اجرایی اوباما در زمان ورود خود به کاخ سفید در ماه آوریل آغاز کرده بود.

فرمان اجرایی شماره ۲۰ ریاست‌جمهوری اوباما، نهادهای آمریکایی را مسلزم می‌ساخت تا برای انجام عملیات تهاجمی ابتدا تأییدیه یک سری نهادهای ذیربط در دولت فدرال را کسب کنند تا از هرگونه تداخل با عملیات‌های در جریان از جمله جاسوسی‌های دیجیتال خودداری شود.

منتقدان این فرمان اجرایی خاص، سال‌ها از آن به عنوان منبع اصلی رخوت دولت آمریکا در حوزه سایبری یاد کرده‌اند و گفته‌اند که این فرمان از انجام عملیات مهم از طریق دخیل کردن بسیاری از نهادهای فدرال در طراحی حملات سایبری احتمالی ممانعت به عمل می‌آورد.

اما برخی از مقامات فعلی و سابق آمریکایی ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که حذف یا جایگزینی این فرمان می‌تواند در خصوص اینکه اصلا دولت آمریکا مجاز به انجام چه نوع عملیات سایبری است، عدم قطعیت بوجود آورد.

پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید، اتهاماتی علیه مسکو در خصوص مداخله ادعایی در روند انتخاب ترامپ مطرح شد که البته روسیه بارها این اتهامات را رد کرده است. اما فرایند بررسی این اتهام در آمریکا همچنان ادامه دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۹۳۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان