//
کدخبر: ۹۷۲۱۴ //

کاهش سهم اوپک از بازار نفت آسیا با افزایش صادرات آمریکا

افزایش بی‌سابقه صادرات نفت آمریکا به بازار آسیا در طی چند ماه آینده، موجب کاهش بیشتر سهم روسیه و اوپک از این بازار خواهد شد.

 کاهش سهم اوپک از بازار نفت آسیا با افزایش صادرات آمریکا
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از رویترز؛ افزایش بی‌سابقه صادرات نفت آمریکا به بازار آسیا در طی چند ماه آینده موجب کاهش بیشتر سهم روسیه و اوپک از این بازار خواهد شد.

بر اساس برآورد یک مدیر ارشد یکی از شرکت‌های مهم صادرکننده نفت آمریکا، این کشور در ماه ژوئن روزانه ۲٫۳ میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد که ۱٫۳ میلیون بشکه آن روانه بازار آسیا خواهد شد.

آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که صادرات نفت آمریکا دو هفته قبل به بالاترین رقم خود یعنی ۲٫۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این میزان صادرات در حالی است که رقم تولید نفت آمریکا به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رسیده و شکاف قیمت بین نفت خام آمریکا و نفت برنت در روز دوشنبه به بیش از ۹ دلار رسیده است که بیشترین شکاف قیمت در طی بیش از ۳ سال گذشته است.

به گفته تجار در بازار آسیا، این شکاف قیمت موجب افزایش جذابیت نفت خام آمریکا برای خریداران می شود. اختلاف قیمت بین شاخص های مهم نفتی این شانس را به پالایشگاه های آسیایی می دهد تا واردات نفت سبک خود از خاورمیانه و روسیه را کاهش دهند. قیمت نفت برنت و نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس در هفته‌های اخیر به بالاترین رقم‌های چند سال گذشته رسیده است.

یک خریدار نفت در جنوب شرق آسیا گفت: «ما در حال تنوع‌بخشی به مناطق تامین نفتمان هستیم. اگر سعودی آرامکو ماه آینده قیمت‌ها را کاهش ندهد و شرکت ملی نفت ابوظبی نیز از آرامکو تبعیت کند، ما خرید نفتمان از آمریکا را افزایش می‌دهیم».

در آسیا، شرکت سینوپک، بزرگترین پالایشگاه منطقه بزرگترین خریدار نفت خام آمریکاست. به گفته منابع آگاه، این شرکت پس از کاهش خرید نفت خود از عربستان ۱۶ میلیون بشکه نفت (۵۳۳ هزار بشکه در روز) برای بارگیری در ماه ژوئن از آمریکا خریداری کرده است.

این منابع افزودند، هند و کره جنوبی نیز دیگر خریداران بزرگ آسیایی نفت آمریکا هستند و هر کدام بین ۶ تا ۷ میلیون بشکه برای ماه ژوئن از آمریکا نفت خریده‌اند. شرکت ایندین اویل، در اوایل ماه جاری میلادی از طریق یک مناقصه ۳ میلیون بشکه نفت از آمریکا خرید، در حالی‌که شرکت ریلاینس اینداستریز هم ۸ میلیون بشکه نفت از آمریکا خریداری کرده است، البته مشخص نیست که خرید شرکت ریلاینس در ماه ژوئن بارگیری خواهد شد یا نه.

در بین شرکت‌های کره‌ای، شرکت‌های اس‌کی انرژی و جی‌اس کالتکس بزرگترین خریداران نفت از آمریکا بوده‌اند.

شرکت پالایشگاهی سی‌پی‌سی تایوان هم ۷ میلیون بشکه نفت برای بارگیری در ماه‌های ژوئن و جولای از آمریکا خریداری کرده است.

صادرات نفت آمریکا به تایلند حداقل به ۲ میلیون بشکه خواهد رسید. شرکت نفت دولتی پی‌تی‌تی این کشور یک میلیون بشکه و شرکت‌های تای اویل و اسو تایلند هم هر کدام حداقل ۵۰۰ هزار بشکه نفت از آمریکا خریداری کرده‌اند.

اما حتی اگر آسیا و اروپا مایل به خرید نفت بیشتری از آمریکا باشند، به دلیل محدودیت زیرساخت‌های صادراتی آمریکا، این کشور توانایی محدودیت برای صادرات نفت بیشتر دارد.

آرتی‌دوکس، تحلیل‌گر موسسه وود مکنزی گفت: «در طی چند سال اخیر نفت شیل در حال کاهش سهم اوپک از بازار بوده است. عدم وجود زیرساخت‌های کافی تنها به صورت موقتی سهم اوپک از بازار را باز خواهد گرداند».

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۷۲۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان