//
کدخبر: ۹۵۷۲۴ //

نگرانی اوپک نسبت به کاهش تولید نفت ونزوئلا

رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد اوپک به دقت کاهش تولید نفت در ونزوئلا را زیر نظر دارد تا ببیند افت عرضه از سوی این کشور عضو نیازمند اقدام این گروه است یا خیر.

نگرانی اوپک نسبت به کاهش تولید نفت ونزوئلا
به گزارش فرتاک نیوز،

این مساله تغییر موضع اوپک نسبت به اوایل امسال را نشان می‌دهد که مقامات این گروه افت ونزوئلا را کم اهمیت شمرده بودند. این امر به دنبال افزایش قیمت‌ها و کاهش ذخایر جهانی که میزان عرضه را به شکل قابل توجهی محدود کرده است روی می‌دهد.

کاهش تولید نفت ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی کمک کرده است اوپک کاهش تولید بسیار بالاتر از آنچه تحت پیمان نفتی با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان متعهد شده بود، داشته باشد.

این پیمان نفتی که در ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شد و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند در نشست ۲۲ ژوئن اوپک برای مرور سیاست‌های این گروه مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. پایبندی اوپک به این توافق در آوریل به رکورد بی‌سابقه ۱۶۶ درصد رسید که به معنای کاهش تولید بالاتر از سطح هدف‌گذاری شده بوده است.

یک نماینده اوپک که مایل نبود نامش فاش شود با اشاره به نشست ژوئن اظهار کرد: اگر عرضه در بازار محدود شود این توافق نیاز به تغییر خواهد داشت.

ذخایر نفت جهانی به نزدیک میانگین پنج ساله خود که هدف اولیه توافق کاهش تولید اوپک بوده است، رسیده‌اند. کاهش تولید به همراه نگرانی‌ها نسبت به اختلال عرضه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران کمک کرد قیمت نفت هفته گذشته به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود.

عرضه ایران هنوز از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای بین‌المللی و هشدارش برای وضع تحریم‌های شدید متاثر نشده است. وزیر انرژی امارات متحده عربی که در حال حاضر ریاست اوپک را در اختیار دارد، هفته گذشته گفته بود که اوپک مسائل مهم‌تری نسبت به ایران برای پرداختن به آنها دارد و به ونزوئلا اشاره کرده بود.

تولید پایین بلندمدت

پیش از نشست وزیران اوپک و متحدانش، تولید ونزوئلا در دیدارهای فنی از جمله دیدار کمیته فنی مشترک که روزهای سه شنبه و چهارشنبه در جده دیدار می‌کند و همچنین دیدارهای دیگری که در ژوئن پیش‌بینی شده‌اند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تولید نفت ونزوئلا در آوریل به ۱.۵۰۵ میلیون بشکه در روز رسید که تقریبا ۵۰۰ هزار بشکه در روز پایین هدف تولید اوپک بود.

نیکولاس مادورو، رییس جمهور چپ‌گرای ونزوئلا، روز یکشنبه بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری برای یک مدت شش ساله پیروز شد.

یک نماینده دیگر اوپک درباره تولید ونزوئلا گفت: این موضوع در دیدار آینده مطمئنا مورد بحث قرار خواهد گرفت. اوپک به دقت تولید ونزوئلا را رصد می‌کند، زیرا ذخایر جهانی به هدف اولیه توافق نفتی اوپک و غیراوپک نزدیک شده‌اند. ذخایر نفت در کشورهای صنعتی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در مارس ۹ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله بود در حالی که این رقم در ژانویه سال. میلادی گذشته، ۳۴۰ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله بود.

بازگرداندن سطح این ذخایر به میانگین پنج ساله هدف اصلی توافق نفتی اوپک و غیراوپک بود، اما مقامات از آن زمان اظهار کردند معیارهای دیگری مانند سرمایه‌گذاری صنعت نفت نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۷۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان