//
کدخبر: ۳۷۱۲۳۷ //

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت هفت کالای اساسی +نمودار

مرکزآمار در تابلوی آماری قیمت های شهریور ماه اعلام کرد رشد قیمت برخی کالاهای اساسی چه تغییری داشته و در این آمارها نشان داد رشد قیمت در 7 کالاهای مهم بیش از 100 درصد بوده است.

رشد 100 درصدی قیمت هفت کالای اساسی +نمودار
به گزارش فرتاک نیوز،

روند رشد قیمت ها در شهریور ماه امسال، مسیری صعودی داشته است.

شوک حذف ارز 4200 تومانی به قیمت کالاها

زمانی که طرح حذف ارز 4 هزار و 200 تومان از برخی کالاهای مهم در ایران عملی شد قیمت ها به یکباره رشدی چندبرابری پیدا کردند. تورمی که درخرداد ماه ثبت شد رکورد 40 ساله را شکسته و در بالاترین سطح قرار گرفت.

برخی از کارشناسان حامی این طرح معقتد بودند که رشد قیمت ها شوکی را به اقتصاد وارد می کند که البته پس از چند ماه تخلیه خواهد شد. اتفاقی که البته در بعد ماهانه عملی شد.

 

 

سرعت رشد ماهانه قیمت ها نزولی پایین آمد

درهمین خصوص داده های تورم ماهانه در سال جاری از سوی مرکز آمار همین موضوع را تایید کرده و نشان داد سرعت رشد ماهانه قیمت ها در خرداد ماه از 12 درصد به مرور تا 2 درصد پایین آمده است. اما نکته مهم لایحه ای بود که مجلس در سال گذشته تصویب کرد.

در این لایحه مجلس تاکید داشت با توزیع کالابرگ و تمهیدات اقتصادی دولت قیمت کالاهای اساسی باید به این رقم در شهریور ماه سال قبل برگردد. به طوری که قیمت ها کنترل شود و از رشد آن جلوگیری شود.

رشد قیمت 7 کالای مهم بیش از 100 درصد شد

اتفاقی که پس از یک سال هنوز رخ نداده است. یکی از دلایل آن هم آن است که به باور برخی از تحلیلگران این واکنش دولت ایجاد هزینه برای جامعه کرده و از کانال افزایش یارانه بار رشد نقدینگی را به همراه دارد. 

مرکزآمار در تابلوی آماری قیمت های شهریور ماه اعلام کرد رشد قیمت برخی کالاهای اساسی چه تغییری داشته و در این آمارها نشان داد رشد قیمت در 7 کالاهای مهم بیش از 100 درصد بوده است.

افزایش 300 درصدی قیمت روغن مایع در شهریور 1401

قیمت 900 گرم روغن مایع در شهریور ماه امسال به طور متوسط برابر با 70 هزار و 800 تومان بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل 309 درصد افزایش داشته است؛ بیشترین رشد قیمت درمیان کالاهای اساسی بررسی شده از سوی مرکزآمار.

در ادامه سیب زمینی دومین رکورد رشد نقطه ای را در این ماه ثبت کرده که برابر با 168.8 درصد بوده است.  طبق داده های مرکز آمار قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی اکنون به طور متوسط برابر با 17 هزار تومان است.

تعمیم بررسی ها نشان می دهد رشد نقطه ای قیمت 7 تا از کالاهای خوراکی اساسی بیش از 100 درصد بوده و به عبارت دیگر بیش از دو برابر رشد داشته است. کمترین رشد نقطه ای مربوط به پرتقال محصول داخل بوده که برابر با 14 درصد بوده است.

احتمال ادامه دار بودن تورم؟

برخی معتقدند عقب نشینی دولت در راستای کنترل قیمت ها در این ماه به علت رشد یارانه ها و افزایش نقدینگی در کشور بوده که می تواند منجر به ادامه دار بودن تورم در کشور شود. 

نگاه های منتقد رفتار دولت در خصوص حذف ارز 4 هزارو 200 درنهایت نگاه سومی را مطرح می کند. این دسته اعتقاد دارند این اتفاق در نتیجه هزینه اش را جامعه می پردازد. به عبارت دیگر هزینه این رشد چه از جانب افزایش یارانه و در ادامه رشد تورم و چه از سوی عدم تغییر در قیمت ها به گونه ای است که از جیب مردم پرداخت شده و قمیت کالاها را به سطح بالایی کشانده است.

 
 

تورم

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۱۲۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان