//
کدخبر: ۳۵۵۹۰۸ //

پیش بینی بورس هفته / سیگنال عدم تساهل به بازار سهام

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برجامی، می‌گوید «حاضر نیستیم تا در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم». توئیت علی باقری سیگنالی منفی به بازارها است.

پیش بینی بورس هفته / سیگنال عدم تساهل به بازار سهام
به گزارش فرتاک نیوز،

 روند نزولی شاخص کل بورس پس از 3 هفته متوقف شد و در هفته گذشته بازدهی مثبت  داشت. بدین ترتیب شاخص در پایان هفته بالا‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

بازدهی مثبت بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 44 هزار و 30 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 2.9 درصد شد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 87 هزار و 530 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت 1.8 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

در اولین روز معاملاتی هفته شاخص 2 هزار واحد ریزش کرد اما پس از آن سه روز صعودی پی در پی را پشت سر گذاشت. شاخص بورس در روز یکشنبه 14 هزار واحد رشد کرد و روز دوشنبه صعود 39 هزار واحدی را رقم زد. دوشنبه تنها روز هفته بود که ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد. روز سه‌شنبه شاخص 2 هزار و 619 واحد بالا آمد اما در آخرین روز کاری هفته شاخص کل بورس تهران ریزش 9 هزار و 737 واحدی را ثبت کرد تا هفته خوب بازار پایان خوشی نداشته باشد. 

در پایان معاملات چهارشنبه بازار برای هفتمین روز کاری متوالی با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش صف‌های خرید به 80 میلیارد تومان بالغ شد. 

در این هفته شاهد خروج پول حقیقی از بورس و البته کاهش آن نسبت به هفته پیشین بودیم. در مجموع کل هفته 794 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 158 میلیارد تومان بود. میانگین سرمایه خروجی از بازار در این هفته نسبت به هفته پیشین افت 74 درصدی داشت.  

در این هفته نیز جریان ورود پول به سوی نمادهای کوچک و متوسط بازار بود و نمادهای بزرگ سهم بیشتری از خروج پول حقیقی داشتند. وبملت، فملی، شستا، بپاس، شبندر، وپاسار، فایرا، سامان، سآبیک و شپنا بزرگان بازار سهام هستند که بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشتند. 

در هفته اخیر بیشترین خروج پول به گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فراورده‌های نفتی و کک»، «فلزات اساسی»   و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» اختصاص داشت.

بنابراین با وجود اینکه شاخص‌های در هفته اخیر صعود کردند، همچنان شاهد خروج سرمایه از بازار سهام هستیم. به نظر می‌رسد افزایش ریسک‎‌های سیاسی و رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی و تمایل به خرید دارائی‌هایی همچون طلا، سکه و ارز از جمله دلایل میل به خروج از بورس هستند.

به بن بست کشیده شدن مذاکرات برجامی و برچیده شدن دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازارها سیگنال مهمی داد. قیمت دلار روند صعودی پیدا کرد و بورس نیز به تلاطم کشیده شد. با این حال برخی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند انتظارات تورمی قیمت‌های سهام را نیز بالا خواهد کشید. اما تحریم‌های جدید ایالات متحده که 2 فرد و 9 شرکت را شامل می‌شوند صنعت پتروشیمی را هدف قرار داده است که می‌تواند بر قیمت سهام شرکت‌های این گروه در بازار سرمایه اثر منفی بگذارد. از سوی دیگر توئیت علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، نیز نشان چندانی از امید برای احیای برجام نداشت. باقری نوشته بود «حاضر نیستیم تا در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم». با این وصف می‌توان گفت منتفی شدن توافق و افزایش تحریم‌ها بزرگ‌ترین ریسک فعالان اقتصادی است. در واقع عدم تساهل مذاکره کنندگان، سیگنالی منفی به بازارها در روزهای آینده است. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۵۹۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان