//
کدخبر: ۲۸۱۶۲۳ //

ریزش قیمت سکه و دلار در معاملات پشت خطی

فرتاک اقتصادی؛ پس از سخنان عبدالناصر همتی درباره وضعیت بازگشت ارز صادارتی قیمت سکه و دلار در معاملات پشت خطی ریزش کرد.

ریزش قیمت سکه و دلار در معاملات پشت خطی
به گزارش فرتاک نیوز،

در این معاملات قیمت سکه به زیر 14 میلیون تومان رسید، دلار هم پس از این سخنان تا سطح29 هزار و 250 تومان کاهش یافت.

قیمت سکه در بازار فردایی تا ساعت 9 شب بیش از 250 هزار تومان کاهش یافت و قیمت دلار نیز در مقایسه به قیمت بسته شده بازار 250 تومان کم شد.

معاملات پشت خطی چیست؟

پس از بسته شدن بازارهای داخلی معامله گران در قالب معاملات پشت خطی به داد و ستد ارزی ادامه می دهند. این معاملات به صورت کاغذی انجام می شود و معامله گران مابه التفاوت قیمت را به صورت ریالی با یکدیگر تسویه می کنند. معاملات پشت خطی همان معاملاتی هستند که ولی‌الله سیف آن را منشا نوسان اخیر بازار ارز دانست. در ساعات اخیر معاملات فردایی سکه و دلار با ریزش گسترده‌ای همراه بوده است.

همتی چه گفت که ارز و ریزشی شد؟

عبدالناصر همتی در «آیین تقدیر از صادرکنندگان عرصه بازگشت ارز به کشور» گفت: نرخ‌های طرح شده در بازار ارز واقعی نیست و همچنان معتقدم علی رغم فشار تحریم‌ها که به کشور تحمیل می‌شود، یا دشواری‌ها و مضایغ مرتبط با صادرات نفت، بازگشت ارز حاصل از صادرات و کاهش درآمد دولت، این نرخ‌ها واقعی و صحیح نیست. باید توجه داشت در چنین شرایطی بیشترین ضرر متوجه طبقات با درآمد ثابت است که بدنه اصلی کشورمان را شکل می‌دهند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مصمم هستیم نرخ ارز را کنترل کنیم، گفت: نفع کشور در تقویت ارزش پول ملی است و برهمین اساس برای تعدیل نرخ ارز تلاش می‌کنیم.

دکتر همتی با بیان اینکه صادرات برای سیاست‌گذار ارزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: ارزی که از سوی صادرکنندگان به سامانه نیما عرضه می شود، صرف تأمین کالاهای اساسی، مواد اولیه و قطعات و تولید می شود، از این رو هرچه قیمت ارز افزایشی باشد، در نهایت به ضرر تولید است.

به گفته همتی براساس پیگیری‌های انجام شده، صادر کنندگان بالغ بر ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ۲۷ میلیارد دلاری ایفا نشده خود، مربوط به پروانه‌های صادراتی سالهای ۱۳۹۷ - ۱۳۹۸ خود را، به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده‌اند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در مراحل پایانی فشار حداکثری هستیم عنوان کرد: سال گذشته رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت بود و همین مسیر  را ادامه می‌دهیم. از آنجایی که صادرات نفتی‌مان نیز طی مدت اخیر بهبود پیدا کرده است لذا امیدواریم رشد اقتصادی ناشی از نفت نیز بهبود یابد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۱۶۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان