//
کدخبر: ۲۵۹۵۵۹ //

بورس، تنوری که با مهاجرت پول‌های داغ گرم‌تر می‌شود

حسین مرادی، مدیر هلدینگ جاوید یادداشت تحلیلی در نقد وضعیت کنونی بازار سرمایه نوشت.

بورس، تنوری که با مهاجرت پول‌های داغ گرم‌تر می‌شود

حسین مرادی، مدیر هلدینگ جاوید یادداشت تحلیلی در نقد وضعیت کنونی بازار سرمایه نوشت که متن کامل آن بدین شرح است:

تنور داغ شاخص‌های بورس و مهاجرت پول‌های داغ به سمت بازار سرمایه تهدیدی است که فرصت‌های آتی را تباه خواهد ساخت . کمی با دقت به برخی از کلیدی ترین مولفه‌های تاثیر گذاربر بازار نگاه کنیم؛ نفت 20 دلاری، افزایش فشار تحریم‌ها، رکود ناشی از کرونا، کدام یک آنقدر مثبت هستند که توانایی ایجاد چنین رونقی را در بازار بورس داشته باشند؟

"قبل از سه شنبه سیاه و سقوط وال استریت؛ روزی یکی از سرمایه‌گذاران در کنار خیابان کفشش را به نوجوانی می‌دهد تا "واکس" بزند و به این بهانه کمکی به او کند. حین کار از او در باره اوضاع و احوالش می‌پرسد و نوجوان پاسخ می‌دهد که تمام پس اندازش را در بورس سرمایه‌گذاری کرده. فرد سرمایه گذار بلافاصله به تالار بورس برمی‌گردد و تمامی سهام خود را می‌فروشد."

هر یک از فعالان بازار سرمایه در جهان، به نوعی داستان “پسرواکسی" را نقل می‌کنند اما مضمون تمام آنها یک پیام واحد را با خود به همراه دارد؛ اینکه وقتی همه در حال خرید هستند زمان فروش و حتی خروج از بازار است .ترس ناشی از تورم‌های نجومی طی سال‌های اخیر عادتمان داده تا به نخستین مسیری که به ذهنمان   می‌رسد، از سرمایه هایمان در مقابل کاهش قدرت خرید محافظت کنیم. ولی این ترس با حافظه ما چه کرده که 19.000 تومانی شدن دلارو سقوط 8000 تومانی آن را در این مدت کوتاه به فراموشی سپردیم؟!

"پول‌های داغ" نامی است که متخصصین اقتصادی برای  سرمایه‌هایی که به تناسب نرخ سود، با سرعت از کشوری به کشور دیگر جابجا می‌شوند . انتخاب کرده اند . این رفتارسرمایه در اقتصاد ملتهب ما نیز از بازاری به بازار دیگربه وضوح دیده می شود. با این تفاوت که در کشور ما سُکان این جابجایی‌ها در دست هیجانات عوام جامعه قرار دارد. افرادی که بدون دانش و به طمع کسب سود هر بار موجب متورم شدن یک بازار و در نهایت از بین رفتن دارایی خودشان می‌شوند .

اعتقاد دارم، برخلاف نظریه‌های اقتصاد کلاسیک، "ارزش" تنها تابعی از عرضه و تقاضا نیست بلکه عامل سوم و تاثیر گذار دیگری نیز وجود دارد و آن "توان خرید" است. پول برای حرکت هر بازار مثل سوخت عمل می‌کند. فرض کنید بازار کماکان روند صعودی خود را حفظ کند و معامله گران نیز ایمان خود را به این روند از دست ندهند، آیا با توجه به اقتصاد بسته ما روزی نخواهد رسید که پولی برای ادامه این روند باقی نماند؟  در چنین روزی "پول داغ" که ترسوترین عضو بازار است، زود‌تر از همه به سمت درهای خروجی بازار خواهد دوید. خالی شدن جیب معامله‌گرانِ خوش بین، کفه‌ی عرضه را چنان سنگین خواهد کرد که موجب سقوط کل بازار خواهد شد. این‌ روزها صف‌های طویل مردم جهت دریافت کدهای جدید معاملاتی؛ خبر از ورود پایین‌ترین سطح سرمایه به بازار را دارد.

باید آگاه باشیم: "پسرهای واکسی" در حال ورود به بازار هستند. تصمیم درست، فارغ از هرگونه شتاب‌زدگی، برای ورود به بازار بورس با شماست.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۹۵۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان