//
کدخبر: ۲۵۳۱۴۲ //
مدیرکل دفتر آب کشاورزی:

پیش‌بینی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اجرای طرح‌های آب و خاک در سال ۹۹

مدیرکل دفتر آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: امسال اجرای طرح‌های آب و خاک در کشور ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش سطح داشته باشد.

پیش‌بینی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اجرای طرح‌های آب و خاک در سال ۹۹
به گزارش فرتاک نیوز،

« رضا سرافرازی» افزود: دفتر آب و خاک به منظور افزایش بهره‌وری و راندمان آبیاری فعالیت‌هایی را اعم از تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، اجرای عملیات آب و خاک تعاونی‌های تولید، مرمت و بازسازی قنوات، انتقال آب به اراضی شیب دار، احیاء و توسعه طرح زهکشی استان‌های شمالی و احیاء و مرمت آب بندان های استان‌های شمالی انجام می دهد.

وی اظهارداشت: عملکرد ما در سال ۹۸ برای طرح های زیربنایی انجام شده در بازسازی و نوسازی قنوات، ۵۸۰ کیلومتر پیش‌بینی عملیات بازسازی و مرمت قنوات را در برنامه داشتیم که با تخصیص اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی از ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده، حدود ۳۴۰ کیلومتر عملیات اجرایی داشتیم.

مدیرکل دفتر آب کشاورزی با اشاره به طرح تامین و انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیبدار، تصریح کرد: طبق پیش‌بینی برنامه برای سال ۹۸، چهار هزار و ۱۰۰ هکتار در دستورکار قرار داشت که با ۵۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته، حدود دو هزار و ۵۰ هکتار عملیات اجرایی انجام شد.

سرافرازی درباره احیاء و توسعه اراضی کشاورزی، گفت: برای احیاء و توسعه اراضی کشاورزی تنها ۲۴ درصد تخصیص اعتبار انجام شد و از دو هزار و ۸۰۰ هکتار پیش بینی در برنامه به خاطر تخصیص نیافتن اعتبار، تنها ۳۵۰ هکتار انجام شد.

وی با بیان اینکه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری دو هزارو ۴۹۹ هکتار پیش‌بینی شده بود که یک هزار هکتار آن اجرایی شده است، اظهارداشت: مابقی این طرح در دست اجراست و به دلیل بارندگی در استان‌های شمالی کار با کندی انجام می شود.

مدیرکل دفتر آب کشاورزی با بیان اینکه زهکشی اراضی هزار و ۵۰ هکتار اجرایی شده که به طور عمده در استان گلستان و بخشی از آن در مازندران انجام شد، افزود: این پروژه ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سرافرازی افزود: در زمینه بهسازی و لایروبی در استان‌های شمالی که از ابتدای سال ۹۸ شروع شده و هفت هزار و ۵۰۰ هکتار پیش‌بینی برنامه بوده، دو هزارو ۱۳۱ هکتار تاکنون انجام شده است.

مدیرکل دفتر آب کشاورزی گفت: با اجرای این طرح ها، حدود ۱۶ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در عملیات‌ها را داشتیم و پیش بینی می‌شود در سال ۹۹، ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش سطح در عملیات‌های سال گذشته را  داشته باشیم.

سرافرازی پیش بینی کرد: برای سال ۹۹، در احیاء و توسعه اراضی کشاورزی و انتقال آب به اراضی شیبدار، هر کدام سه هزار هکتار عملیات اجرایی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: زهکشی یک هزار و ۳۰۰ هکتار، بهسازی آب بندان‌ها حدود هشت هزار هکتار پیش‌بینی شده و  براساس برآوردها، پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب داشته باشیم.

سرافرازی درباره توسعه قنوات و نقش آن‌ها در آبیاری گفت: حدود ۴۱ هزار رشته قنات فعال در کشور داریم که یکی از بهترین نظام های بهره برداری بخش کشاورزی محسوب می‌شوند و مدیریت صحیح در بهره برداری از آب دارند.

وی افزود: به طور عمده اراضی پایین‌دست قنوات، کشاورزی مدرن داشته و به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده اند.

مدیرکل دفتر آب کشاورزی با اشاره به استان های دارای قنات از جمله کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و فارس هستند، اظهار داشت: در واقع بیشتر استان‌های فلات مرکزی ایران از قنوات استفاده می‌کنند و در غرب و شمال غرب کشور قنوات کمتر مشاهده می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۳۱۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان