//
کدخبر: ۱۲۱۰۲۳ //

طرح توریسم درمانی منطقه کوهسار تهران در کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است

شنیده ها حاکی از آن است که طرح توریسم درمانی منطقه کوهسار تهران در کمیسیون ماده 5 در حال بررسی است و در صورت تصویب این طرح، ساکنان غرب تهران به زودی شاهد سر برآوردن مجتمع های بزرگ تجاری، اداری و خدماتی در دل کوه خواهند بود.

طرح توریسم درمانی منطقه کوهسار تهران در کمیسیون ماده 5 در حال بررسی است
به گزارش فرتاک نیوز،

 

پدیده زمین خواری در گوشه و کنار تهران ادامه دارد. متاسفانه فضاهای سبز کلان شهر تهران قربانی طمع بخش خصوصی و شرکت های خصولتی می شوند.

 

برای اجرایی شدن توسعه فضای سبز شهری و اجرای طرح کمربند شهر تهران در راستای کاهش آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی پایتخت، اقدامات عملی زیادی به ویژه در سال های اخیر انجام شده است. از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی گرفته تا برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران و مصوبات شورای شهر تهران همه بر اهتمام مدیران شهری برای اجرایی شدن طرح های توسعه فضای سبز و کمربند شهر تهران افزوده به طوریکه توان و نیروی خود را برای تحقق این امر بسیج کرده اند.

 

ایجاد بیش از 2هزار و 200 بوستان در تهران و افزایش 41 هزار هکتار کمربند سبز پیرامون تهران از جمله اقداماتی است که برای بهبود سرانه فضای سبز پایتخت انجام شده است تا با افزایش سرانه فضای سبز شهری به استانداردهای جهانی سرانه فضای سبز 25 مترمربع نزدیک تر شویم، این درحالی است که پس از معضل تبدیل باغات به برج های بلندمرتبه به بهانه توسعه شهری، شاهد آن هستیم که برخی پا را فراتر نهاده و فضاهای سبز موجود در حریم و محدوده شهری تهران را با رویکرد تجاری سازی و دست یافتن به سودهای کلان اقتصادی، تغییر کاربری می دهند.

 

تجاری سازی فضاهای سبز تهران و بارگزاری جمعیتی نامتعارف، داستان غم انگیزی که پایان ندارد. سایت پروازی شهید ناظری یکی از قربانیان جدیدی است که در تجاری سازی فضای سبز شمال شهران شمالی بلعیده خواهد شد. زمینی که طبق طرح تفصیلی تهران در پهنه حفاظت سبز ((G323) سبز و باز حفاظت ویژه محدوده بین حد کالبدی شهر و محدوده شهر)  قرار دارد، پهنه ای که مجوز ساخت ‌و ساز در آن فقط برای کاربری های گردشگری و تفرج و همچنین خدمات آموزشی و درمانی، فرهنگی و برای مدیریت بحران و استقرارهای موقت صادر می‌شود و در این پهنه حداکثر اجازه احداث 2طبقه بنا داده می‌شود. این درحالی است که طرح توریسم درمانی منطقه کوهسار تهران ( دهکده سلامت آریانا) با مساحت 13.6 هکتار و تراکم 180 درصدی با کاربری های 5 طبقه پارکینگ، 6 طبقه بیمارستان، رستوران گردان، رستوران، هتل 5 ستاره، فروشگاه های تجهیزات پزشکی و ورزشی، مجموعه پارک آبی و بادی، دفاتر خدماتی و گردشگری، اداری، آکواریوم، فروشگاه های زنجیره ای قرار است در پهنه حفاظت سبز احداث شود، پهنه ای که امکان ساخت و ساز در آن وجود ندارد.

 

شنیده ها حاکی از آن است که طرح توریسم درمانی منطقه کوهسار تهران در کمیسیون ماده 5 در حال بررسی است و در صورت تصویب این طرح، ساکنان غرب تهران به زودی شاهد سر برآوردن مجتمع های بزرگ تجاری، اداری و خدماتی در دل کوه خواهند بود.

 

احداث این مجموعه عظیم تجاری علاوه بر نابودی 75 هزار مترمربع فضای سبز شمال شهران شمالی و تعطیلی دائمی سایت پروازی شهران، تبعات زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی برای پایتخت به ویژه ساکنان غرب تهران به دنبال خواهد داشت، علاوه بر این احداث پروژه ای با این عظمت در جوار مخازن سوخت شهران که احتمال وقوع حادثه و ریسک بالای خطر در آنجا همواره دغدغه مسئولان بوده است، خود ماجرای دیگری است که تصمیم گیران مدیریت شهری باید به آن توجه داشته باشند.

 

در شرایطی که تهران در حال انفجار از جمعیت و گره های ترافیکی، آلودگی و بحران آب می باشد، به نظر می رسد به جای گره گشایی از معضلات و مشکلات پایتخت و کاهش دغدغه های شهروندان، برخی قصد دارند با احداث دهکده سلامت آریانا، باری بر دوش پایتخت و پایتخت نشینان بیفزایند.

 

طرح توریسم درمانی منطقه کوهسار تهران؛ شاید در ظاهر پروژه ای چشم نواز، سودآور برای سرمایه گذاران و منطقه شهری به نظر آید اما تهران که هم اکنون با 14 میلیون جمعیت ساکن و شناور به مرز بحران رسیده است و با مسائل متعدد زیست محیطی، پسماند، آلودگی هوا، تراکم بالای جمعیتی و … دست به گریبان است، دیگر توان این حجم عظیم از بارگزاری ها را نخواهد داشت.

 

زمزمه تصویب و اجرایی شدن طرح مذکور درحالی به گوش می رسد که تمرکززدایی از کلانشهرها به ویژه پایتخت یکی از دغدغه های اصلی مسئولان نظام می باشد. فراهم نبودن زیرساخت های متناسب از دیگر اشکالات عدیده ساخت این پروژه خواهد بود بالتبع با حضور آقای افشانی به عنوان شهردار تهران و شعار ایشان به عنوان « تهران، شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر» در تضادی آشکار است. آیا شهرداری همچنان با هدف درآمدزایی عرصه را بر شهروندان تنگ تر می نماید؟

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۱۰۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان