//
کدخبر: ۱۲۰۷۷۲ //

تخصیص ۱۰ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی و دارو

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کل ارز تامین شده برای واردات مواد اولیه، کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی از اول امسال تا پایان 27 مردادماه نزدیک به 10 میلیارد دلار بوده است.

تخصیص ۱۰ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی و دارو
به گزارش فرتاک نیوز،

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کل ارز تامین شده برای واردات مواد اولیه، کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی از اول امسال تا پایان ۲۷ مردادماه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ «محمد شریعتمداری» افزود: همه دریافت کنندگان ارز مکلف شدند برای واردات کالا وثیقه و تضمین کافی تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس اگر واردکننده از واردات کالایی که تامین ارز شده سرباز بزند، ضمن توقیف وثیقه و تضمین مالی، به اتهام قاچاق ارز در محاکم تعزیرات تحت پیگرد و مجازات قرار خواهد گرفت.

شریعتمداری درباره چگونگی پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز توسط واردکنندگان نیز گفت: در این زمینه مقرر شده تا ۶ ماه به واردکنندگان برای تسویه فرصت داده شود و در مقابل ضمانت‌نامه مجوز ترخیص کالای آنها صادر شود.

وی در ادامه درباره موعد قانونی واردات کالاهایی که ارز به آنها تخصیص یافته گفت: براساس قوانین و مقررات کشور، واردکنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات طبق قرارداد خرید، بیش از ۶ ماه برای ورود و ترخیص کالا از گمرک فرصت دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: واردکنندگان سایر کالاها پیشتر تا ۶ ماه و براساس مصوبه جدید دولت سه ماه برای ورود کالا به کشور و ۲ ماه برای خروج کالا از گمرکات (یعنی در مجموع پنج ماه) برای ورود کالای مورد تعهد و ترخیص آن فرصت دارند.

دولت از بیست‌ویکم فروردین ماه یکسان‌سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان کلید زد و با تهیه و تصویب دستورالعمل‌هایی، شیوه‌های تخصیص ارز را اعلام کرد.

از شانزدهم مردادماه نیز بسته جدید ارزی دولت اجرایی شد.

دیروز هیات وزیران با استناد به اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بند پنجم بسته جدید ارزی را اصلاح و فهرست بازنگری شده کالاهای معاف از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی را اعلام کرد.

بورس کالا باید اسامی خریداران را اعلام کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره عرضه برخی محصولات در بورس کالا نیز گفت: عرضه محصولات فولادی و انواع دیگر کالاهای عرضه شده در بورس براساس دلار رسمی انجام خواهد شد و خریداران موظفند دست کم ۷۵ درصد محصولات بعدی را در بورس و با همان دلار رسمی عرضه کنند.

شریعتمداری تاکید کرد: به رئیس بورس کالا گفته بودیم فهرست اسامی خریداران را اعلام کند تا شائبه حضور دلالان در رسانه‌ها پایان پذیرد، اما تعلل بورس کالا در این مورد تعجب‌برانگیز است.

شریعتمداری درحالی این اظهارات را مطرح می کند که شنبه این هفته (۲۷ مرداد) شورای عالی بورس تصمیم به توقف عرضه محصولات پتروشیمی و فولادی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا گرفت تا با مشورت وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصمیمی در راستای حمایت از تولید، مردم و پایان ۲ نرخی شدن محصولات در بورس و بازار و رانت ایجاد شده گرفته شود.

احتساب قیمت پایه مواد اولیه در بورس کالا براساس دلار ۴۲۰۰ تومانی با هدف حمایت از تولیدکنندگان پایین دستی و همچنین جلوگیری از رشد کاذب قیمت‌ها به اجرا درآمد، اما به تدریج بازار با رشد تقاضای هیجانی برای خرید مواد اولیه مواجه شد.

بدین ترتیب موادی که پیش از اعمال این تصمیم به صورت متعادل در بورس کالا خرید و فروش می‌شد، به یکباره به دلیل ایجاد فاصله قیمتی شدید میان قیمت عرضه کالا در بورس و بازار آزاد با تشکیل صف‌های طولانی متقاضیان روبرو شد.

به گفته محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس، توقف عرضه محصولات در بورس کالا به دلیل مغایرت دستورالعمل اخیر وزارت صنعت با عرضه کالا برمبنای نرخ ارز آزاد گرفته شده و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نمی‌توان زمان مشخصی برای پایان این تصمیم تعیین کرد، ادامه داد: تا زمانی‌که وزارت صنعت این مغایرت را اصلاح نکند، این تصمیم پابرجا خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۷۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان