//
کدخبر: ۱۱۲۳۳۹ //

منتظر کاهش قیمت مسکن باشیم؟

جمع‌بندی تحولات امروز اقتصاد ایران حاکی از آن است که مسکن از یک سو نسبت به بازارهای رقیب، عقب مانده و از سوی دیگر به سمت رکود و شاید تثبیت قیمت‌ها می‌رود.

منتظر کاهش قیمت مسکن باشیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

سکه امروز ۳ میلیون و ۱۳۲هزار تومان قیمت خورد و بدین ترتیب نسبت به سال قبل ۱۵۸ درصد افزایش را به ثبت رساند. دلار غیررسمی در محدوده ۸۵۰۰ تومان رد و بدل می‌شود و نسبت به سال قبل ۱۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد. میانگین قیمت مسکن شهر تهران نیز در خردادماه متری ۶.۵ میلیون تومان بود که ۴۵.۸ درصد افزایش یافته است. بدین ترتیب بخش مسکن رشد کمتری را نسبت به دو بازار موازی تجربه کرده و از دو ناحیه دچار ضرر شده است؛ اول این‌که نسبت به انتظارات تورمی از میانگین افزایش کمتری برخوردار بوده و دیگر این‌که با توجه به خارج شدن قیمت خانه از توان طرف تقاضا، به تدریج مشتریان خود را از دست می‌دهد. چند روز قبل نایب رییس اتحادیه املاک گفته بود که به دلیل رشد نامتعارف اجاره بها ناشی از افزایش قیمت مسکن، مستاجران در حال ترک تهران هستند. امروز هم یک کارشناس مسکن  بر این موضوع صحه گذاشت و گفت که در فاز سوم تحولات اخیر بازار مسکن که با مهاجرت مستاجرها از تهران اتفاق می‌افتد احتمال تعدیل قیمت‌ها وجود دارد. اگر این گزاره با سیگنال‌هایی که بازار مسکن در ماه‌های آینده ارسال می‌کند همراه شود طبیعتا باید منتظر تعدیل یا تثبیت قیمت مسکن باشیم؛ هرچند در اقتصاد ایران، معادلات بعضا از فرمول‌های معمول در جهان تبعیت نمی‌کند و نمی‌توان به ضرس قاطع پیش‌بینی کاهش قیمت مسکن را تایید کرد.

مسکن از توان طرف تقاضا خارج شد

سلمان خادم‌المله ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن به ایسنا گفت: تابستان فصل جابه‌جایی محسوب می‌شود اما دیدیم که در تیرماه معاملات افت کرد. علتش این است که بخش اغلب خریداران واقعی از بازار مسکن خارج شده و همان‌طور که پیش‌بینی کردیم بازار مسکن به سمت رکود می‌رود؛ رکودی که شاید از قبل هم جدی‌تر باشد. ابهامات سیاسی و اقتصادی می‌تواند شرایط را به سمت اتفاقات ناخوشایندی بخصوص در شهرهای بزرگ پیش ببرد. آن رویدادهای احتمالی ناخوشایند، منجر به این می‌شود که انگیزه برای زندگی در شهرهای بزرگ طی چند ماه آینده کاهش یابد که می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود. اما این اتفاق به این معنی نیست که دهک‌های پایین‌تر موقعیتی برای خرید پیدا می‌کنند.

حباب سکه به ۷۰۰ هزار تومان رسید

بنا به گفته‌ی محمد کشتی‌آرای ـ عضو اتحادیه طلا ـ "سکه ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد". اما ظاهرا قصد پایین آمدن از توهم قیمتی نسبت به طلا را ندارد. امروز قیمت سکه تمام طرح جدید به بیش از سه میلیون تومان رسید و در بازار سه میلیون و ۱۳۲ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز پنج‌شنبه ۱۸۰ هزار تومان افزایش در قیمت آن مشاهده می‌شود. عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر حباب ایجادشده روی قیمت سکه را ۶۸۰ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: قیمت سکه باید دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان باشد. کشتی‌آرای گفت: از روز چهارشنبه تصور می‌شد سکه‌های پیش فروش‌شده که تحویل شدند، وارد بازار شوند، اما این اتفاق نیفتاد و تقاضای پنهانی که برای ورود این سکه‌ها به بازار ایجاد شده بود، سبب شد قیمت سکه دوباره افزایش پیدا کند.

باز هم گرانی در بازار لبنیات/ روزه سکوت ناظران ادامه دارد

هر روز که به سوپرمارکت‌ها که سر می‌زنیم فروشنده‌ها عنوان می‌کنند قیمت‌ها در حال افزایش است. البته رشد در برخی اقلام کمتر بوده و بعضی دیگر با هیچ‌گونه افزایشی مواجه نشده‌اند. لبنیات با وجودی که از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کند از جمله اقلامی است که دچار رشد قیمت شده است. بازار امروز لبنیات نشان می‌دهد همه محصولات لبنی در اکثر برندهای مطرح با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده‌اند که این افزایش از حدود ۲۰ روز گذشته به تدریج در بازار اعمال شده است. به عنوان مثال هر عدد بطری شیرکاکائوی کوچک تک نفره از ۱۵۰۰ به ۲۰۰۰ تومان و هر عدد بطری شیر ۱.۵ لیتری پرچرب و کم‌چرب از ۲۷۰۰ تومان به ۳۴۰۰ تومان رسیده است، در حالی که دستگاه‌های متولی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حتی صنایع لبنی حاضر به پاسخگویی درباره مجاز یا غیرمجاز بودن آن نشدند.

لیست پرحاشیه به دادستانی رسید

بعد از مهلت ۴۸ ساعته‌ای که دادستانی برای بانک مرکزی به منظور ارسال اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی تعیین کرد، این لیست تحویل شده است؛ اما همچنان بحث‌ها برای انتشار کامل اسامی و رسانه‌ای شدن آن پابرجاست. گزارش کامل این موضوع را در این لینک بخوانید.

اضطراب مسافران با شایعه توقف پرداخت ارز مسافرتی

به‌ بهانه ازدحام در مقابل شعبه ارزی فرودگاه امام(ره) گزارشی از وضعیت ارز مسافرتی تهیه کردیم. در چند روز گذشته بحث حذف ارز مسافرتی جدی‌تر شد و حتی در برخی بخشنامه‌های بانک‌ها عدم پرداخت ارز از ۳۰ تیرماه نیز ابلاغ شده بود که در ادامه لغو شد. این در شرایطی است که روز گذشته (جمعه) بانک مرکزی طی واکنشی تایید کرد که قرار است ارز مسافرتی تعیین تکلیف شده و نحوه پرداخت آن مشخص شود. آن طور که مهدی کسرایی پور - مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی - اعلام کرده، این بانک پیشنهادات جدیدی را برای اصلاح نحوه پرداخت ارز مسافرتی مطرح کرده که در ستاد اقتصادی دولت در حال بررسی است. اما به دنبال جریان اخیر، سرکشی به شعب بانک‌هایی که مسئولیت پرداخت ارز مسافرتی را بر عهده دارند، از این حکایت دارد که در بین کارکنان شعب و مسافران در رابطه با زمان توقف پرداخت ارز تردید وجود دارد.

بورس تهران بار دیگر سبزپوش شد

امروز پس از حدود دو هفته بالاخره شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران به روند نزولی خاتمه داد و توانست بیش از ۵۰۰ واحد رشد را ثبت کند و وارد کانال ۱۰۸ هزار واحدی شود. همچنین شاخص کل هم‌وزن امروز با بیش از ۱۱۵ واحد رشد مواجه شد و تراز ۱۸ هزار و ۴۰۰ واحدی را رد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۲۳۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان