//
کدخبر: ۱۰۸۴۴۵ //

کره جنوبی توقف خرید نفت از ایران را تکذیب کرد

خبرگزاری شینهوای چین امروز (یکشنبه) گزارش داد که سفارت کره جنوبی در پکن اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه این کشور دیگر از ایران نفت نمی خرد، را انکار و تکذیب کرد.

 کره جنوبی توقف خرید نفت از ایران را تکذیب کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 سفارت کره جنوبی با هماهنگی با دولتش در سئول با انتشار بیانیه ای این اخبار را ادعایی واهی از سوی رسانه های غربی عنوان کرد و افزود: 'کره جنوبی از ماه ژوئیه (تیرماه) واردات نفت خام و میعانات گازی از ایران را قطع نکرده و محموله های انرژی همچنان از سوی ایران به کره جنوبی در جریان است.'

روز جمعه برخی رسانه های بین المللی اعلام کرده بودند که کره جنوبی از ماه ژوئیه دیگرهیچ نفت و یا میعانات گازی از ایران نمی خرد؛ بنا براین تحت فشارهای آمریکا دریافت هر محموله ای از ایران را برای نخستین بار طی شش سال اخیر متوقف کرده است چرا که دولت آمریکا، کره جنوبی و برخی کشورهای آسیایی را تحت فشار قرار داده تا واردات نفتی خود از ایران را در یک فرصت 180 روزه تا 4 نوامبر (13 آبان) به صفر برسانند و گرنه با مجازات های سختی از سوی کاخ سفید روبه رو خواهند شد.

براساس این بیانیه، دولت کره جنوبی در حال انجام مذاکراتی سخت با آمریکا است تا بتواند نظر موافق آن کشور را جلب و واشنگتن را مجاب و متقاعد سازد به اینکه کره جنوبی از تحریم های اقتصادی کاخ سفید علیه ایران مستثنی کند.

این بیانیه اعلام کرد که کره جنوبی از 21 مارس (اول فروردین) 296 هزار بشکه نفت خام از ایران خریده است که این حجم بزرگترین خرید نفتی بعد از چین و هند از ایران است.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گذشته بطور همزمان از مسکو و سئول گزارش داده بود که دولت کره جنوبی تصمیم گرفته است با هدف همراهی با تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، نفت خام نوع 'سی پی سی' ترکیب نفت قزاقستان و روسیه را جایگزین نفت خام ایران کند.

رویترز به نقل از منابع اطلاعات کشتیرانی و بازرگانی اعلام کرد که دولت کره جنوبی خرید ترکیب نفتی سی پی سی را امسال در مقایسه با سال گذشته چهار برابر کرد تا بتواند در صورت لزوم و تشدید تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه تهران جایگزین مناسبی برای نفت ایران باشد.

این گزارش به نقل از منابع آگاه پیش بینی کرده بود که طبق روند موجود، احتمالا خرید نفتی کره جنوبی از ایران در ماه سپتامبر (اواخر مرداد ماه) به پائین ترین سطح خود طی سه سال گذشته برسد، چون خرید نفتی سئول از تهران در ماه ژانویه 2016 (دی ماه 1396) از 179 هزار و 444 بشکه در روز به تدریج به پائین ترین حد در ماه مه (اردیبهشت) امسال رسیده و می رود در ماه ژوئیه (تیر) امسال به 248 بشکه در روز برسد.

براساس این گزارش، کره جنوبی میزان خرید سی پی سی برای تحویل در ماه ژانویه تا ژوئیه امسال را چهار میلیون تن اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل که یک میلیون تن بود، چهار برابر شده است.

ترکیب نفت سی پی سی قزاقستان-روسیه از طریق خط لوله نفتی مشترک روسیه با شرکت نفتی شورون آمریکا از سواحل دریای خزر به پایانه نفتی 'یوژنیا اوزریوکا' در دریای سیاه می رسد و از آنجا به کشورهای اروپایی می رود تا با نفت چاه های منطقه اورال روسیه ترکیب و مورد استفاده قرار گیرد.

حتی سخنگوی پالایشگاه جی سی کالتکس کره جنوبی در این خصوص به رویترز گفته بود که این کشور تلاش دارد به دلیل قیمت اقتصادی و کیفیت نفت سبک دارای 0،5 سولفور نفت سی پی سی که از نفت سنگین و حتی سبک ایران مرغوب تر است، خرید این نوع نفت را افزایش دهد.

این بیانیه سفارت کره جنوبی و گزارش رویترز و دیگر رسانه های غربی تا روز جمعه در حالی منتشر شد که چهارشنبه گذشته هم یک مقام وزارت خارجه این کشور در گفت وگو با خبرگزاری رسمی یونهاپ کره جنوبی اعلام کرده بود که سئول همچنان به واردات نفت از ایران امیدوار است.

این مقام که خواست نامش فاش نشود و در واقع خود سرپرستی کارگروه تقلیل تاثیرات منفی سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران را به عهده دارد، اعلام کرد که یک تیم متشکل از نمایندگان چندین نهاد کره جنوبی به سرپرستی یان کانگ-یئون معاون اقتصادی وزیر خارجه این کشور اواخر ماه جاری (میلادی) عازم واشنگتن هستند تا با برگزاری دومین دور از این مذاکرات که دور نخست آن در ماه ژوئن (خرداد) انجام شده بود، راهی برای ادامه خرید نفت از ایران بیابند.

در ماه مه (اردیبهشت) گذشته بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خروج کشورش از توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) را که در سال 2015 به امضاء رسیده بود اعلام کرد و از آن پس سعی می کند تحریم های شدیدی را بر اعضای سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) وارد کند.

به گزارش یونهاپ، این مقام وزارت خارجه به عنوان پیشینه موضوع به خبرنگاران گفت که هدف نهایی ترامپ از این اقدامات تنبیهی علیه ایران از بین بردن همه عایدات نفتی این کشور است، این درحالی است که دولت اوباما همواره می کوشید سیاستی را در برابر ایران در پیش بگیرد که به کاهش تدریجی درآمدهای نفتی ایران بیانجامد.

وی منابع انرژی ایران را برای اقتصاد کره جنوبی بسیار حائز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: 'اگرچه سئول تحت فشار واشنگتن واردات نفتی خود از ایران را به تدریج کم کرد، اما ما چاره ای نداریم بار دیگر از این کشور نفت وارد کنیم، چرا که برای تولید انواع محصولات پتروشیمی خود نیاز مبرم به نفت خام نوع بسیار سبک ایران داریم'.

این مقام همچنین اعلام کرد که کشورش برای نیل به این هدف حتی هفته گذشته یک هیات ویژه را به تهران اعزام کرد تا موضع اصلی سئول در باره این موضوع را به گوش مقامات تهران برسانند.

براساس این گزارش، کره جنوبی از زمان امضای برجام و کاسته شدن از تحریم ها علیه ایران میزان قابل توجهی نفت از ایران وارد کرده و امروزه 13،1 درصد از نیاز نفتی خود را از ایران تامین می کند.

با این وجود کره جنوبی 53 درصد از میعانات نفتی خود را از ایران می خرد که 73 درصد از این میعانات فقط نفت است.

با این وجود، ایران و کره جنوبی در سال 2017 بیش از 12 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشتند که از این مبلغ فقط 4 میلیارد دلار به فروش محصولات از کره جنوبی به ایران اختصاص داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۸۴۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان