//
کدخبر: ۹۲۴۸۱ //
رئیس جمهوری آمریکا با خروج از برجام جامعه جهانی را از خود رویگردان کرد

جهان در دفاع از برجام با ایران همصدا شد

رئیس جمهوری آمریکا با خروج از برجام جامعه جهانی را از خود رویگردان کرد و عهد شکنی کاخ سفید را برای جهانیان به اثبات رساند رویکردی که با انتقاد بسیاری در جهان مواجه شد .

جهان در دفاع از برجام با ایران همصدا شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 «دونالد ترامپ» سه شنبه شب (18 اردیبهشت ماه ) با تکرار اتهامات خود درباره ایران و ضعف های ادعایی توافق هسته ای، خروج آمریکا از توافق نامه هسته ای ایران و گروه 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

این اقدام رییس جمهوری آمریکا با انتقاد گسترده کشورهای مختلف جهان روبرو شد و این کشورها اعلام کردند که به برجام پایبند خواهند ماند.

رسانه های عربی اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

 

** لطمه خوردن اعتبار آمریکا

روزنامه های «الاخبار» لبنان، «رای الیوم» چاپ لندن، «الثوره» سوریه و «مصراوی» با اشاره به اقدام نسنجیده ترامپ در عقب نشینی از توافق هسته ای پیامدهای این تصمیم بر آینده روابط آمریکا و دیگر کشورها را مورد توجه قرار داده و این موضوع را سبب افزایش بی اعتمادی به واشنگتن دانستند.

به نوشته روزنامه الاخبار، مشکل گزینه عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای واستقبال رژیم اسرائیل از آن، این است که فضای بین المللی کنونی از زمان تحریم های اقتصادی بین المللی علیه ایران تاکنون تغییر کرده است.

در واقع بدون اجماع بین المللی برای تحریم اقصادی علیه ایران گزینه ترامپ و نتانیاهو به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید. پس از مخالفت دیگر طرف های توافق هسته ای با اقدام ترامپ، چالش های رژیم اسرائیل و آمریکا افزایش می یابد. «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی برای استفاده از این اختلاف ها در عرصه بین المللی موضع نهایی ایران درباره توافق هسته ای را با موضع عملی دیگر طرف های توافق و مقدار منافع اقتصادی ایران از این توافق پیوند داد.

به نوشته روزنامه رای الیوم، مخالفت اتحادیه اروپا با اقدامات باج خواهانه آمریکا در عقب نشینی از توافق هسته ای ، پایبندی کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به این توافق و تاکید بر پایبندی ایران به بندهای توافق هسته ای چک برائت به نظام ایران می دهد و جایگاه این کشور را تقویت و جنگ طلبی های آمریکا و خطرات آن را محکوم می کند.

به نوشته روزنامه الثوره، همانطوری که از رئیس جمهوری آمریکا انتظار می رفت او از توافق هسته ای عقب نشینی کرد. او با این اقدام خود منطقه و جهان را در آستانه تنش تازه ای قرار داده است که پیامدهای وخیمی برای صلح و امنیت بین المللی به دنبال خواهد داشت.

درادامه آمده است : آمریکای ترامپ مدت ها است که برای نظامی شدن جهان و تحمیل برنامه های ویرانگر خود در منطقه و جهان تلاش می کند. اکنون این کشور با وجود تحریکات رژیم اسرائیل و دلالی های عربستان -که آمادگی پرداخت دلارهای نفتی برای شعله ور ساختن اوضاع را دارد- زمان را مناسب دید و اوضاع را به سوی لبه پرتگاه سوق داد.

پیامدهای تصمیم آمریکا برای عقب نشینی از این توافق به درگیری سیاسی این کشور با روسیه و چین منجر خواهد شد. روسیه و چین می دانند که ایران به تعهدهای خود در توافق هسته ای پایبند بوده است و این کشورها به تصمیم آمریکا اعتراض کرده اند. این تصمیم کاخ سفید می تواند به اعتبار کشورهای بزرگ، جامعه بین الملل و شورای امنیت لطمه وارد سازد. همچنین منافع نفتی، گازی، تسلیحاتی، تجاری روسیه و چین با ایران ارتباط تنگاتنگی دارد و این کشورها اجازه نخواهند داد آمریکا برنامه های خود را پیش برد.

روزنامه مصراوی به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت: تصمیم ترامپ در عقب نشینی از توافق هسته ای روابط آمریکا با همپیمانان اروپایی را برهم خواهد زد. احتمال دارد این موضوع بحران دیپلماسی میان اروپا و آمریکا را افزایش دهد. همچنین این اقدام سبب تنش بیشتر میان آمریکا و روسیه و چین خواهد شد.

در این زمینه «جف فلیک» نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا به شبکه «سی ان ان» گفت : عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای اقدام نسنجیده ای است. همپیمانان ما باید احساس کنند که می توانند به ما اعتماد کنند و معتقدم اکنون این امتیاز را از دست داده ایم.

بسیاری از کارشناسان پیام های عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای را برای هر گونه توافق های آینده مورد توجه قرار داده اند و آنان معتقدند که ما فقط چند سال به توافق ها پایبند می مانیم. در شرایطی که قرار است ترامپ با «کیم جون اونگ» رهبر کره شمالی برای بررسی توافق صلح در شبه جزیره کره مذاکره کند شاید این موضوع در روند مذاکرات دو کشور تاثیر گذار باشد.

 

** مخالفت جامعه بین الملل با تصمیم آمریکا

روزنامه «الحیات» چاپ لندن ، شبکه خبری «الجزیره» و صفحه های عربی تارنماهای شبکه های «اسپوتنیک» روسیه و «یورونیوز» حمایت جامعه جهانی از توافق هسته ای را در کانون توجه قرار دادند.

به نوشته روزنامه الحیات، در شرایطی که رژیم اسرائیل به سرعت از تصمیم ترامپ استقبال کرد و آن را تصمیمی شجاعانه به شمار آورد، ایران این موضوع را یک تجربه تاریخی به شمار آورد و اعلام کرد در توافق هسته ای باقی خواهد ماند. کشورهای اروپایی هم از این تصمیم اروپا ابراز تاسف کردند و به اجرای این توافق متعهد شد. «ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه گفت: پاریس، آلمان، انگلیس این تصمیم را تاسف بار به شمار می آورند و ما به طور جمعی در چارچوبی گسترده به این توافق عمل می کنیم.

«فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پیش بینی کرد که جامعه بین المللی پس از تصمیم ترامپ باز هم در این توافق باقی ماند و توافق نتیجه بخش باشد.

روزنامه الحیات در گزارشی دیگر نوشت: اروپایی ها توافق هسته ای را تاریخی به شمار می آوردند و می گویند که آژانس بین المللی انرژی اتمی که تاسیسات هسته ای ایران را بازرسی می کند بر پایبندی ایران به این توافق تاکید کرده است. مقام های اتحادیه اروپا حمایت خود را از این توافق اعلام کرده اند و مقام های انگلیس، آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در دیدار با «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه بار دیگر حمایت خود را از اجرایی شدن کامل و فعال توافق هسته ای از سوی همه طرف ها تاکید کرده اند.

به نوشته شبکه خبری الجزیره، اتحادیه اروپا پس از تصمیم ترامپ برای عقب نشینی از توافق هسته ای بر پایبندی خود به توافق هسته ای ایران تاکید کرد. روسیه و ترکیه هم تصمیم ترامپ را محکوم کرد و نسبت به پیامدهای این اقدام برای امنیت منطقه و جهان هشدار دادند.

«دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا هم گفت: اتحادیه اروپا علیه سیاست های آمریکا درباره تجارت و توافق هسته ای ایران حرکت خواهد کرد. انگلیس، فرانسه و آلمان هم با انتشار بیانیه ای مشترک پایبندی خود به توافق هسته ای را اعلام کردند و از واشنگتن خواستند ساختار این توافق را بر هم نزند و در مسیر اجرای این توافق از سوی دیگر طرف ها سنگ اندازی نکند.

«آنتونیوگوترش» دبیر کل سازمان ملل هم نگرانی خود را از تصمیم آمریکا اعلام کرد و از دیگر طرف های توافق خواست به آن پایبند باشند. او توافق هسته ای ایران را دستاورد بزرگی برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای به شمار آورد.

وزارت امور خارجه روسیه هم خروج آمریکا از توافق هسته ای را تهدید کننده امنیت بین المللی به شمار آورد. رئیس کمیته دفاع مجلس دومای روسیه همچنین گفت تصمیم واشنگتن کانون آشوب تازه ای را در منطقه خاورمیانه به وجود خواهد آورد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز تصمیم یکجانبه آمریکا در عقب نشینی از توافق هسته ای را بر هم زننده ثبات و سبب ساز تنش های تازه در منطقه به شمار آورد.

به نوشته تارنمای شبکه یورونیوز، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان عنوان کرد: کشورش با وجود عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای برای حفظ این توافق تلاش خواهد کرد.

او به شبکه تلویزیونی «آ آر د» گفت: ما برای حفظ این توافق مهم که تضمین کننده امنیت خاورمیانه و جهان است، تلاش خواهیم کرد.

براساس این گزارش ، «مایکل روث» معاون وزیر امور خارجه آلمان نیز در صفحه توییتر خود عقب نشینی ترامپ از توافق هسته ای را خبر ناگواری از سوی واشنگتن به شمار آورد و گفت کشورهای اروپایی اکنون باید این توافق را نجات دهند.

«پائولو جنتیلونی» نخست وزیر ایتالیا هم خواستار حفظ توافق هسته ای شد و در صفحه توییتر خود نوشت : این توافق در تحقق امنیت منطقه و جلوگیری از گسترش سلاح هسته ای نقش داشته است و ایتالیا در کنار دیگر همپیمانان اروپایی خود به تعهدات خود در حفظ این توافق عمل خواهد کرد.

به نوشته تارنمای شبکه اسپوتنیک، وزرات امور خارجه سوریه نیز تصمیم ترامپ در عقب نشینی از توافق هسته ای را محکوم کرد و این موضوع را بیانگر پایبند نبودن آمریکا به تعهدات و توافق نامه های بین المللی به شمار آورد. وزارت امور خارجه سوریه عکس العمل های بین المللی در محکومیت تصمیم آمریکا را نشان از منزوی شدن آمریکا و اشتباه سیاست های این کشورها برشمرد که تنش ها را در جهان افزایش می دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۲۴۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان