//
کدخبر: ۶۱۸۵ //
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان خبر داد :

افتتاح ۴۴ پروژه سرمایه‌گذاری از سوی میراث فرهنگی گیلان در دهه فجر/نیازمند اعتبارات بیشتر در حوزه صیانت از آثار تاریخی هستیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از افتتاح 44 پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه های عملکردی این اداره کل به مناسبت ایام الله دهه فجر خبر داد.

افتتاح 44 پروژه سرمایه‌گذاری از سوی میراث فرهنگی گیلان در دهه فجر/نیازمند اعتبارات بیشتر در حوزه صیانت از آثار تاریخی هستیم

به گزارش فرتاک نیوز ،رضا علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان  در جمع خبرنگاران با گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار داشت : این ایام فرصت خوبی برای انعکاس اقدامات صورت گرفته از سوی خدمتگذاران نظام است.

وی با اشاره به سپری شدن سی و هشتمین بهار از عمر انقلاب اسلامی، افزود: اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان طی سالهای اخیر تلاش های بی شائبه ای را در مسیر رونق صنعت گردشگری، اشاعه فرهنگ و هنر اصیل گیلان و نیز حراست از ابنیه تاریخی از خود نشان داده که ماحصل آن کسب عنوان برتر در ارزیابی های کشوری می باشد.

علیزاده "اقتصاد مقاومتی" را سرفصل تمامی فعالیت های میراث فرهنگی گیلان در سالهای اخیر خواند و عنوان کرد: رسیدن به این مهم مستلزم تعاملات بین دستگاهی و نیز همراهی سازمانهای مردم نهاد و سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهدبود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از افتتاح 44 پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه های عملکردی این اداره کل در دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: به یمن سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب بصورت نمادین 38 پروژه با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح می شود.

وی اضافه کرد : این سرمایه‌گذاری  شامل ۱۶ واحد اقامتی، ۹ واحد پذیرایی، دو طرح بوم‌گردی، یک طرح ویژه واحد پذیرایی، ۹ کارگاه صنایع‌دستی، دو خانه مسافر، سه کمپینگ و یک پروژه زیرساختی روشنایی در محور سیاهکل‌ـ دیلمان می باشد.

وی حجم سرمایه گذاری پروژه‌های مذکور را 75 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: حدود 56 میلیارد تومان از این رقم آورده سرمایه‌گذار و مابقی از محل تسهیلات بانکی تامین شده است.

علیزاده با اشاره به اینکه افتتاح پروژه‌ها برای ۴۶۶ نفر در بخش گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد اشتغال کرده است ، بیان داشت: پروژه‌های دهه مبارک فجر در شهرهای آستانه‌اشرفیه، بندرانزلی، املش، رودبار، رضوانشهر، رودسر، سیاهکل، شفت، فومن، لاهیجان و ماسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی به تدوین بسته حمایتی از صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: تدوین بسته حمایت از کارگاه‌های صنایع‌دستی، ایجاد بسته هتلینگ و تدوین بسته حمایت از گردشگری جزو اقدام‌های اداره کل در راستای اقتصاد مقاومتی بوده که در دو محور ارتقای توان تولید ملی و توسعه صنایع‌دستی و گردشگری است.

این مسئول با اشاره به اینکه ۶ روستای گیلان شامل اسطلخ‌خان ، دهنه‌سر شیجان ،عنبران ،حلیمه جان و قاسم آباد سفلی و علیا برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر اجرای طرح روستای بدون بیکار بصورت پایلوت انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: ۲۲۰ کارگاه تولید انفرادی و گروهی در این روستاها تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: برای اجرای طرح روستای بدون بیکار مراحل مطالعاتی ویژه ای صورت گرفته و با همکاری صندوق کارآفرین امید و اخیرا بانک سینا اتمام پروژه های مذکور بزودی محقق می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان حمایت از تولید داخلی و تکیه بر توانایی های فردی و اجتماعی خانوار روستایی را گامی در میسر نمودن اقتصاد مقاومتی قلمداد کرد و افزود: حمایت از هنرمندان صنایع دستی  از طریق آموزش نیروی انسانی، صدور کارت شناسایی و پروانه تولید انفرادی،مشاوره در جهت ایجاد اشتغال و راه اندازی شبکه توزیع و نیز اعطای وام های زودبازده بخشی از فعالیت های صورت گرفته در سالهای اخیر است.

نیازمند اعتبارات بیشتر در حوزه صیانت از آثار تاریخی هستیم

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغه های این نهاد در حوزه حفظ و نگهداری از آثار تاریخی ثبت شده پرداخت و گفت : 1050 اثر ثبتی داریم که در برخی از آثار ثبتی معارضات حقوقی برای مرمت وجود دارد نظیر حمام حاجی در ساغریسازان و حمام گلشن که این معارضات در حوزه مالکیت و سرقفلی است .

وی ادامه داد : برای حمام حاجی و گلشن حتی متقاضی مرمت از بخش خصوصی داشته ایم اما به جهت برطرف نشدن همان معارضات حقوقی این آثار همچنان بلاتکلیف مانده است .

علیزاده در خصوص نحوه نظارت میراث فرهنگی بر پروژه های اجرایی در طرح بازآفرینی شهر رشت گفت : جلسات مختلفی در این خصوص با اداره راه و شهرسازی و جلسات استانی با نهادهای ذیربط برگزار شده است و درتطبیق ضوابط و مقررات در حوزه بناهای تاریخی با طرح بازآفرینی ، میراث فرهنگی نظارت کامل دارد .

وی افزود : در خصوص طرح تفضیلی شهر رشت نیز این موارد مطرح است .

نوروز آوردگاه سفر است

حمیدرضا آذرپور معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های انجام شده در معاونت مزبور گفت : امسال نوروزی متفاوت با دخیل کردن سمن ها ، بخش های خصوصی و دفاتر خدمات مسافرتی برای استان پیش بینی شده است .

وی افزود : جلساتی برگزار شده تا سفرهای ارزان قیمتی در قالب پکیج های مختلف تدارک دیده شود تا بدین طریق بتوانیم اقتصاد گردشگری را در گیلان متحول کنیم .

آذرپور تصریح کرد : اجرای طرح پایلوت گردشگری اجتماع محور در قالب تفاهم نامه ی بین اداره کل گردشگری با اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و بهزیستی برای مناطق روستایی در نظر گرفته شده تا بتوانیم از پتانسیل های موجود این مناطق در اقتصاد گردشگری بهره گیری کنیم .

وی خاطر نشان کرد : تعامل با دهیاران ، بخشداران و فرمانداری ها به جهت نصب تابلوی های جهت نما در مسیرهای کمتر شناخته شده صورت گرفته ، همچنین چاپ بروشور های اطلاع رسانی و معرفی آیین ها و سنت ها نیز انجام گرفته است .

معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد : در مجموع 1745 واحد اقامتی ، پذیرایی و گردشگری با احتساب 24 هزار و 18 تخت در استان پذیرای مسافران به استان خواهند بود .

 

 

منبع: برنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۱۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان