//
کدخبر: ۴۶۰۱۲۶ //

تشریح روند اجرای انتخابات ریاست‌جمهوری در کرمانشاه

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه روند اجرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این استان را تشریح کرد.

تشریح روند اجرای انتخابات ریاست‌جمهوری در کرمانشاه

" علی شعبانی " رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه در اولین نشست‌خبری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان شهیدش اظهار کرد: شهید رئیسی پیش از دوران خدمتش به عنوان رئیس‌جمهور برای رسیدن‌به هیچ مسئولیتی پیشقدم نشد‌،در انتخابات ریاست جمهوری‌هم جبهه انقلاب پای تکلیف را به میان کشیدکه ایشان قبول کرد داوطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری شود.
وی افزود: آیت‌الله رئیسی‌در این راه از جان مایه گذاشت و ثابت کرد منافعی نداشته است، ایشان حزب دولت‌ساز نداشت و این موضوع در بین تاریخ دولت‌های‌ گذشته بی‌نظیر بود.
رئیس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه قطعا قبول مسئولیت بعد از ایشان سخت خواهد بود گفت: هر کسی پس از ایشان بر مسند ریاست جمهوری قرار بگیرد مردم او را با آیت‌الله شهید رئیسی مقایسه خواهند کرد.
شعبانی با بیان اینکه براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی اگر رئیس جمهور به دلیل بیماری یا فوت نتواند به مردم خدمت نماید ظرف مدت ۵۰ روز باید رئیس‌جمهور بعدی انتخاب شود گفت: پس از شهادت آیت‌الله رئیسی رهبر معظم انقلاب موافقت خود را با سرپرستی معاون اول رئیس جمهور اعلام نمودند و برنامه زمانبندی انتخابات‌ نیزبه سرعت اعلام شد و در استان‌ها نیز ستاد انتخابات تشکیل، و احکام صادر شد.
به گفته رئیس ستاد انتخابات استان، با دستور وزیر کشور، فرایند انتخابات از دهم خرداد رسما آغاز می‌شود و هیات‌های استانی و شهرستانی نیز شکل خواهند گرفت.
شعبانی اضافه کرد:نمایندگان تام‌الاختیار یا خود داوطلبان حضور در انتخابات ریاست جمهوری، از ۱۰ لغایت ۱۴ خرداد فرصت دارند برای پیش ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه نمایند و پس تایید صلاحیت، از آنها دعوت می‌شودبه صورت حضوری در وزارت کشور حضور یابند.
وی شرایط سنی حضور‌ درچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۵ سال عنوان کرد و بیان داشت: داوطلبین باید دارای حداقل چهار سال سابقه مدیریت عالی و دارای مدرک فوق‌لیسانس و بالاتر باشند، همچنین از رجال سیاسی و مذهبی بوده و سابقه کیفری نداشته باشند.
شعبانی اضافه کرد: شورای نگهبان پس از انجام ثبت‌نام داوطبین، ظرف مدت یک هفته از تاریخ ۱۵ لغایت ۲۱ خرداد صلاحیت آنها را بررسی و در تاریخ ۲۲ خرداد اسامی از طریق وزارت کشور اعلام می‌شود.
رئیس ستاد انتخابات استان زمان تبلیغات داوطلبین چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را از ۲۲ خرداد تا ششم تیر‌ماه عنوان کرد و گفت: هفتم تیرماه روز سکوت انتخاباتی و جمعه هشتم تیرماه نیز زمان برگزاری این دوره از انتخابات خواهد بود.
وی اذعان داشت: بر‌اساس پیش‌بینی ستاد انتخابات کشور، قرار است این دوره از انتخابات در کلان‌شهرها به صورت تمام الکترونیک برگزار شود ولی این موضوع مستلزم تایید شورای نگهبان است.
به گفته رئیس ستاد انتخابات استان در این دوره از انتخابات بیش از ۳۲‌هزار هیات اجرایی در استان حضور خواهند داشت.
وی در گوشه‌دیگری از سخنانش، به مدارک هویتی مورد نیاز برای شرکت در انتخابات اشاره کرد و گفت:بر خلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی که از پنج مدرک هویتی برای شرکت در انتخابات استفاده می‌شد در این دوره دو مدرک شناسنامه و کارت ملی نیاز است و کسانی که در خارج از کشور سکونت دارند نیز می‌توانند با استفاده از گذرنامه در این دوره از انتخابات شرکت نمایند.
شعبانی افزود:‌تمامی افرادی که متولد هشتم تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن هستند می‌توانند در این دوره از انتخابات شرکت نمایند.
وی خاطرنشان کرد:در صورتیکه داوطلبین حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اکثریت مطلق آرا را کسب نکنند دور دوم انتخابات در ۱۵ خرداد انجام خواهد شد.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۰۱۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان