//
کدخبر: ۳۵۵۴۵۲ //
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

اولویت دولت تقویت هویت ملی و عدالت فرهنگی است/ روز کرمانشاه را می‌توان بدون ثبت در تقویم جشن گرفت

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در کرمانشاه اولویت دولت را تقویت هویت ملی و عدالت فرهنگی دانست و گفت: هر چند تقویم ابزار رسمی درحوزه تقویت هویت ملی است ولی می‌توان روز کرمانشاه را بدون ثبت در تقویم رسمی نیز جشن گرفت.


 اولویت دولت تقویت هویت ملی و عدالت فرهنگی است/ روز کرمانشاه را می‌توان بدون ثبت در تقویم جشن گرفت
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و اصحاب رسانه امروز (۲۳خردادماه) برگزار شد.

 دکتر سید مجید امامی در این جلسه با اشاره به ثبت درج نام و ثبت روز استانها در تقویم اظهار کرد: اولویت دولت تقویت هویت ملی و عدالت فرهنگی و درج نام و ثبت روز ۳۱ استان در تقویم رسمی کشور است اما این کار جزئیات فنی دارد.

photo_2022-06-13_17-25-30

وی افزود: روز کرمانشاه جز ۶ روز استانی است که در شورای فرهنگ عمومی تصویب شده اما در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نهایی نشده است که درجلسه بعدی اعلام خواهد شد و طبق آیین‌نامه باید تغییرات تقویم تا ۱۵ تیر‌ماه هر سال اعمال و تا ۱۵ مرداد ماه اعلام گردد، هر چند تقویم ابزار رسمی درحوزه تقویت هویت ملی است ولی می‌توان روز کرمانشاه را جشن گرفت، تکریم کرد و منتظر رسمیت در تقویم نبود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه به برگزاری جشنواره مد و لباس تهران  اشاره کرد و گفت: ساماندهی کارگروه مد و لباس از سال ۹۱ شکل گرفت اما همتی که برای تشکیل این کارگروه انجام نشد.

وی فرهنگ و مد و لباس را دو ظرفیت اصلی در حوزه اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: ارتقا جایگاه طراح در زمان تولید و عرضه لباس در سامانه شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی)، راه‌اندازی بازار طرح ایرانی، حمایت شخصی از طراحان ارشد از طریق صندوق هنر، حمایت ساختاری از طریق مجوز موسسات تک منظوره،‌ ارتقا هویت شغلی با اعطای مجوز صنفی از طریق اصناف در نظر گرفته شده است و برگزاری یازدهمین جشنواره مد‌ و لباس فجر در بخش نمایشگاهی که از تاریخ ۱۴ لغایت ۱۷ تیر‌ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود بخشی از حمایت‌های شورای فرهنگ عمومی کشور از طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس است.

امامی تصریح کرد: از ۱۸ تا ۲۴ تیر‌ماه نمایشگاه مد و لباس در برج میلاد برپا می‌شود و در استانها نیز از طریق دبیرخانه این جشنواره آثار برتر جمع آوری و با تشویق تولیدکنندگان به تولید وسیع نزدیک خواهد شد.

 

 وی افزود: فراخوان بزرگترین رویداد فرهنگی مد و لباس در کشور انجام شده و حداقل ۵ روز دیگر آن را تمدید خواهیم کرد و امیدواریم این جشنواره راهی در جهت ارتقا صنعت مد و لباس با رویکرد ایرانی اسلامی باشد.

  این مسئول اضافه کرد: جشنواره مد و لباس فجر بزرگترین، فاخرترین و الهام بخش‌ترین رویداد لباس در کشور است که می‌تواند در رقابت با رویدادهای مد و لباس کشورهای دیگر سرمایه اجتماعی و فعال ایجاد نماید و در خانه خود به تاثیرگذاری در جامعه بپردازد نه در خانه رقیب.

  امامی همچنین خاطر نشان کرد: در جهت حمایت ویژه از لباس و البسه محلی در عرصه ملی به هر استان یک رویداد ۴ روزه در برج میلاد تهران اختصاص خواهیم داد که لباسهای محلی و  بازآوری شده را به نمایش بگذارند.

 این مسئول یادآور شد: باید بهترین نگارخانه‌های شهر به طور دائم و موقت به عنوان نگارخانه‌های مد و لباس شهر در اختیار طراحان قرار گیرد و کانون ارتباط هنرمندان، مردم و اصناف باشد.

  وی در گوشه دیگری از سخنانش گفت: طی سالهای گذشته شورای فرهنگ عمومی که از نخستین میوه‌های پرثمر شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده به دلیل شکاف‌های موجود نتوانست در بودجه ریزی فرهنگی اجتماعی استان مورد توجه قرار بگیرد ولی امیدواریم چالشها رفع شود و این شورا محل تعامل نخبگان، دستگاه‌ها و عناصر فرهنگی و هنری باشد.

 وی خاطر نشان کرد: در آیین نامه جدید شورای فرهنگ عمومی که هنوز در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است اعضای حقیقی این شورا از سه نفر به ۱۲ نفر افزایش پیدا کرده است و تبلیغات، بازی و اسباب بازی، تقویم و حافظه فرهنگی، نامگذاری اماکن و فضاها، تغذیه و فرهنگ غذایی، فرهنگ زیست محیطی، پوشاک، قومیت، هویت ملی و منطقه‌ای از نمونه‌های اقماری و حوزه‌های کاری این شورا در کشور است که به دلیل ترک فعل‌هایی در سالهای گذشته دچار مشکل شد اما قصد داریم با دبیری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیش از ۳۰ دستگاه اجتماعی، خدماتی و فرهنگی استان به آنها بپردازیم.

این مسئول اولین چالش شورای فرهنگ عمومی کشور را ایجاد شکاف درونی شده بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی دانست و گفت: با تقویت پژوهش‌ها، مراکز رصد، و تقویت اعضای حقیقی شورا، همچنین نزدیک شدن به مردم و عدم درگیری و محصور شدن در فضای رسمی می‌توانیم این چالش‌ها را برطرف نماییم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با اشاره به نقش فضای مجازی و ایجاد پیوند با شورای فرهنگ عمومی نیز افزود: طبق مصوبه مرکز ملی فضای مجازی در هر استان کارگروه فضای مجازی راه ‌اندازی شده و تفاهم نامه‌‌ای بین ما و مرکز ملی فضای مجازی و مرکز توسعه فرهنگ و هنر منعقد گردیده که شورای فرهنگ عمومی پیوندهایی با فضای مجازی برقرار نماید.

وی تصریح کرد: امروز زیر ساخت‌ سایبری زندگی روزمره را مدیریت می‌کند و این فهم و درک در شورای فرهنگ عمومی وجود دارد ولی چالش بزرگ در فضای مجازی فقدان قوانین نظارتی  وبیگانه بودن عرصه تولید محتوا با نظم، در فضای مجازی و سایبری است.

 وی در ادامه تغییر نسل مدیران و متولیان فرهنگ رسمی به سمت افرادی از جنس فرهنگ در این دولت را مهم برشمرد و افزود: هرچند بیشترین عدم تطابق مدرک با مسئولیت و مسئولیت با سابقه و پایین ترین میزان منابع و دستمزد متعلق به پرداخت‌های دستگاههای فرهنگی است اما اتفاق خوب در این دولت در کنار استفاده از تجربه افراد قدیمی بکارگیری فعالان جوان بود.

 

 وی یکی از کارهای خوب در دولت قبل را  راه‌اندازی مرکز رصد فرهنگی عنوان کرد و افزود: سعی داریم پورتال این مرکز را در تمام استان‌ها فعال نماییم و در تلاشیم چشمان مدیران و اعضا شورای فرهنگ عمومی به سمت فرهنگ استان و فرهنگ ملی باشد.

 

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۵۴۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان