//
کدخبر: ۳۴۳۴۷۸ //
مدیر‌کل منابع‌طبیعی‌وآبخیزداری استان کرمانشاه خبر داد:

کاهش مهارحریق جنگل‌ها و مراتع از ۱۸ ساعت به یک ساعت و ۴۵ دقیقه /قطع گونه‌های بلوط در چالابه کرمانشاه صحت ندارد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از کاهش زمان مهارحریق در جنگل‌ها و مراتع استان خبر داد و گفت: زمان مهار از ۱۸ ساعت به یک ساعت و ۴۵ دقیقه کاهش یافته است.

کاهش مهارحریق جنگل‌ها و مراتع از ۱۸ ساعت به یک ساعت و ۴۵ دقیقه /قطع گونه‌های بلوط در چالابه کرمانشاه صحت ندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی امروز (۱۸ اسفندماه) برگزار شد.

 انشااله کولانی در این جلسه با تبریک هفته منابع طبیعی و اعیاد شعبانیه اظهار کرد: طی سال گذشته زمان مهارحریق در جنگل‌ها و مراتع استان از ۱۸ ساعت به یک ساعت و ۴۵ دقیقه کاهش یافته است که در این زمینه با مدیریت ۲۵۰ نقطه و ۳۱ بلوک حادثه خیز در استان تغییر و تحولاتی را ایجاد کردیم که سبب کاهش زمان مهار حریق در استان شد.

  وی تعداد تشکل‌های مردم نهاد در استان را ۴۰ تشکل عنوان کرد و افزود: یگان حفاظت منابع طبیعی در ۱۷ پاسگاه، پایگاه اطفاء حریق دارد که طی دو سال گذشته ۱۷۰ دستگاه دمنده به آنها تحویل داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه با اشاره به موضوع مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر قطع گونه‌های بلوط در منطقه چالابه کرمانشاه و تبدیل آن به زغال نیز گفت: این منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست است و تا‌کنون بلوطی در این منطقه قطع نشده است، همچنین در عکسهای انتشار یافته در فضای مجازی درخت‌های قطع شده صنوبر می‌باشند که در منطقه چالابه وجود ندارد.

کولانی در ادامه جنگلهای زاگرس را تامین کننده ۴۰ درصد آب شیرین در کشور دانست و خاطر نشان کرد: منطقه زاگرس ۳۰ میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور را در خود جای داده است که از این مساحت ۶ میلیون هکتار جنگل و ۲۴ میلیون هکتار مراتع است.

وی میزان رسوب گرد‌‌و‌غبار در هر هکتار از جنگل‌های زاگرس را ۶۸/۵ اعلام کرد و گفت: ۲/۵ تن اکسیژن که سرانه مصرف ۱۰ نفر در سال است نیز در جنگل‌های زاگرس تولید می‌شود.

 این مسئول در ادامه جلوگیری از مهاجرت، حفاظت از خاک، توسعه علوفه وپوشش گیاهی را از مزایای مراتع دانست و گفت: سالانه ۲۷۰ هزار تن علوفه با اعتبار حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در مراتع استان تولید می‌شود که امرار و معاش ۱۶۹ هزار خانوار را در پی دارد.

کولانی در گوشه‌ دیگری از سخنانش افزود: از سال ۹۷ تاکنون ۷۲۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی در حاشیه شهرها برای تامین مسکن ۴۰ هزار خانوار در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داده شده است .

این مسئول منابع طبیعی را بستر حیات و توسعه پایدار دانست و گفت: عدم توجه به منابع طبیعی باعث به خطر افتادن سلامت استان خواهد شد.

 مدیر کل منابع طبیعی یادآور شد: در سال ۹۸، ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان حدنگاری (کاداستر) انجام گرفته بود که هم اکنون از ۱۶۳۰ هزار هکتار ۱۵۵۰ هزار هکتار آن حدنگاری شده است. 

وی در ادامه بیان داشت: برای اولین بار در کشور اولین تراشه الکترونیکی در جهت شناسنامه‌دار شدن جنگل‌های زاگرس در اراضی شهرستان گیلانغرب طراحی شده است که این تراشه در داخل درخت جای گذاری می‌شود و محل و مکان درخت را نشان خواهد داد و در صورت جوابدهی این طرح در سایر استانها نیز انجام خواهد گرفت.

  وی همچنین از  طرح نصب جی، پی، اس بر روی لباس حافظان منابع طبیعی خبر داد و گفت: این طرح در دستور کار قرار دارد و به زودی انجام خواهد گرفت.

کولانی تعداد پروژه‌هایی که در هفته منابع طبیعی افتتاح می‌شود را ۱۲ پروژه شامل نصب آبگرمکن‌های خورشیدی و طرح‌های آبخوان‌داری عنوان کرد و اظهار داشت: نصب هر آبگرمکن خورشیدی از قطع ۱۶۹ درخت تنومند جلوگیری می‌نماید.

وی در پایان از مردم درخواست کرد؛ با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و تعطیلات عید از تخریب منابع طبیعی پرهیز نمایند و با نهال کاری و کاشت گونه‌های مختلف در جهت پاکسازی و گسترش فرهنگ درخت‌ کاری مشارکت نمایند.

photo_2022-03-09_15-28-01

photo_2022-03-09_15-28-02

photo_2022-03-09_15-28-03

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۳۴۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان