//
کدخبر: ۳۳۶۷۵۳ //

آغاز طرح مایه‌کوبی دام‌های کرمانشاه

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان کرمانشاه از شروع طرح مایه کوبی تب برفکی خبر داد.

آغاز طرح مایه‌کوبی دام‌های کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : بیماری تب برفکی معمولا با تب و بی اشتهایی شروع و با لنگش، زخم دهان و سُم همراه می‌شود که در نتیجه این لنگش و زخم دهان، دامها بی اشتها و لاغر می شوند و تولیدات آنها نیز کاهش می یابد.

 همتی تصریح کرد: بیماری تب برفکی معمولا در جمعیت دام نابالغ باعث تلفات چشمگیر می شود.

وی عنوان کرد: بیماری تب برفکی از بیماری های بومی کشور ما است و در صورت انتشار در جمعیت دامی، خسارات قابل توجهی را به بار می آورد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: از آنجا که یکی از مهمترین راه های پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی، انجام واکسیناسیون است، از ابتدای دی ماه واکسیناسیون دام ها آغاز شده و همه جمعیت دام عشایر برون کوچ و درون کوچ و جمعیت دام سبک و سنگین در روستاهایی که از نظر ابتلا به بیماری تب برفکی در معرض خطر هستند، به مدت دو ماه واکسینه می شوند.

همتی خاطرنشان کرد: عشایر برون کوچ عشایری هستند که از استان کرمانشاه به استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان کوچ می کنند که به منظور واکسیناسیون دام های آنها نیز اکیپ های مایه کوبی اعزام می شود‌.

وی با بیان اینکه عملیات مایه کوبی علیه تب برفکی به صورت کاملا رایگان انجام می شود، افزود: پیش بینی می شود در این فاز از مایه کوبی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین علیه تب برفکی واکسینه شوند.

همتی افزود: علاوه بر انجام واکسیناسیون، رعایت بهداشت، انجام ضدعفونی های دوره ای در دامداری ها، جلوگیری از ترددهای غیر ضروری خودروها، افراد و دام ها به دامداری ها همچنین خرید دام از مناطق عاری از بیماری و مورد تایید دامپزشکی از دیگر راه های پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی است.

وی افزود: به دامداران توصیه می شود در صورت مشاهده موارد مشکوک بیماری تب برفکی در گله ها، به نزدیک ترین اداره دامپزشکی‌ محل سکونت خود مراجعه کنند یا با سامانه ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی جهت گزارش موارد بیماری تماس بگیرند.

 

 گفتنی است؛ تب برفکی یکی از مهمترین بیماری های دامی و یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار است که حیوانات اهلی و وحشی زوج‌ سُم را مبتلا می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۶۷۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان