//
کدخبر: ۳۰۷۴۰۹ //

زمین، میراث مشترک همه نسل‎ها

از خاک بر می‌آییم و در خاک می‌شویم، پس خواه ناخواه با زمین، پیوندی ناگسستنی داریم. بهتر است جایی را که قرار است پس از مرگ، خانه جسم خاکیمان باشد، پاک و پاکیزه نگه‌داریم.

 زمین، میراث مشترک همه نسل‎ها

خانم سعیدزاده، مدرس ریاضیات، نوشته: «روز جهانی زمین پاک، هرساله در ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‎شود و به همه مردم یادآوری می‎کند که نباید سیاره خود زمین را فراموش کنند. تاریخچه این مناسبت به سال ۱۹۶۹ و زمانی باز می‎گردد که جان مک‎مونل ایده برگزاری یک روز جهانی به‎نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط‌زیست مطرح کرد. اوتانت، دبیر کل وقت سازمان ملل (۱۹۶۲- ۱۹۷۱) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد.»

«شمیم» توضیح داده: «روز جهانی زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط‌زیست و کره زمین است. این روز دو بار در سال، یک‎بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی-۲۲ آوریل- و یک‎بار در طول فصل بهار در نیمکره جنوبی برگزار می‌شود تا سیاره خود زمین را فراموش نکنیم و حافظش باشیم.»

کاربری با نام مستعار «ازالون» نوشته: «محیط‌زیست را هرگز از نیاکانمان به ارث نبرده‎ایم بلکه آن را از فرزندان‌مان به امانت گرفته‌ایم. حمایت از محیط‌زیست، درختان و طبیعت وظیفه انسانی ماست. به فرزندان‌مان بیاموزیم که زمین، میراث مشترک همه نسل‎هاست و باید در حفظ آن کوشا باشیم.»

دوسال پیش، «معصومه ابتکار» به‌مناسبت این روز جهانی نوشته بود: «دوم اردیبهشت، روز زمین پاک را به‎یاد داشته باشیم و حداقل برای یک‌روز هم شده زباله کمتر تولید کنیم، پلاستیک مصرف نکنیم، بازیافت را جدی بگیریم‌ و دست از مصرف‌گرایی برداریم. زمین مادر ماست، مراقب آن باشیم.»

«علی کمیلی» با اشاره به روز زمین پاک گفته: «دلیل اصلی پاکیزه بودن اکثر معابر شهر بیرجند به‎عنوان تمیزترین شهر ایران، وجود فرهنگ پاک مردمان این شهر است که باعث شده این شهر در دل کویر و با وجود خشک‎سالی‎های گذشته و هجوم ریزگردهای کویری و سایت پسماند معمولی بتواند پاک‎ترین شهر ایران باشد.»

صفحه «گزارشگران سبز» با انتشار این عکس، از یک ورزشکار تقدیر کرده: «محمدامین شیخ‌مندی‌ یکی از قایقرانان پیشکسوت مهابادی است که در کنار این ورزش مفرح، دغدغه‌های زیست‎محیطی دارد و هر سال به‎مناسبت روز زمین پاک، زباله‌های مخزن سد مهاباد را جمع‌آوری می‌کند.»

«سرآهنگ» هم به کار درخور تحسین یک زوج برزیلی اشاره کرده: «شما طی تنها ۱۸ سال می‎توانید چهره زمین را تغییر بدهید؛ درست مثل این آقا و همسرش.»

داستان سباستیائو سالگادو، عکاس و همسرش للیا برای نجات حیات در بخش بزرگی از کشورشان بسیار شگفت‌انگیز است. در دهه ۹۰ میلادی، وقتی سباستیائو بعد از مستندسازی از نسل‌کشی کشور روآندا، به خانه‌اش در ایالت میناس گرایس برزیل برگشت با تصویر ترسناکی روبه‎‌رو شد؛ تصویری که او را شوکه کرد. بهشت جنگل‌های استوایی که محل خاطرات کودکی‌ مرد عکاس بود دیگر وجود نداشت، درخت‌ها قطع شده بودند و حیات‌ وحش نابود شده بود.

خانواده سالگادو، مؤسسه‌ای به هدف احیا جنگل‌ها ساختند و از آوریل سال ۱۹۹۷ شروع به کار کردند. آن‎ها هر سال هزاران درخت را در جنگل رشد دادند تا این‎که جنگل ایالت میناس گرایس به همان بهشت استوایی خاطرات سباستیائو تبدیل شد. آمارها نشان می‌دهند که از آن زمان تاکنون ۲۰میلیون درخت توسط این مؤسسه کاشته شده و دوهزار هکتار منطقه‌ای که قبلاً نابود شده بود دوباره احیا شده است؛ روایت ساده یک معجزه.

«نازان» جمله‎ای از ویکتور هوگو نقل کرده: «غم انگیز است اندیشیدن در این‌‎که طبیعت سخن می‎گوید و نوع انسان گوش نمى‎دهد.»

«فرزانه» گفته: «من اگر در این دنیا کاره‌ای بودم یک‎روز در سال (مثلاً در بهار ساعت۹ تا ۱۰ شب) را در نظر می‎گرفتم و برق کشور را (به‎غیر از بیمارستان‌ها) قطع می‎کردم. هم کلی در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شد، هم کسانی که عاشق تماشای آسمان هستند حداقل یک‎ساعت بدون آلودگی نوری آسمان را تماشا می‎کردند.»

ظاهرا فرزانه از چیزی که کاربری با نام مستعار «ارگانیسم مرده» یادآوری می‌کند، خبر نداشته: «همین الان هم در یک روز و ساعت مشخص، مردم همه دنیا چراغ‌های‌شان را برای یک‌ساعت خاموش می‎کنند. در یکی از این سال‌ها در ایران هم برق برج میلاد را قطع کردند، مثل ایفل.»

«متین رمضان‎خواه» به نکته دیگری اشاره کرده: «شاید پارسال به دلیل فراگیری کرونا، کم‌تر مراسم، نمایشگاه، جشنواره، دورهمی، سخنرانی، گفتگو، دل‌نوشته، توییت و پست به مناسب روز جهانی زمین پاک در سرتاسر جهان برگزار و ارسال شد، اما بیش‎ترین حفاظت و مراقبت از آینده صورت گرفت و پاکی را به زمین هدیه دادیم.»

اما کاربر «رئیس بزرگ» همچنان ناامید است: «روز زمین پاک، روزی است که بشر منقرض شود.»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۷۴۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان