//
کدخبر: ۲۹۲۲۸۲ //

خطر شیوع کرونا در گوشت‌های آویزان قصابی

با اینکه در روزهای سخت کرونایی قرار داریم و رعایت بهداشت باید از سوی تمام افراد جامعه رعایت شود اما در کمال تاسف هیچ‌گونه نظارتی بر اقدامات غیربهداشتی قصابی‌های زنجان صورت نمی‌گیرد و همین موضوع سبب اعتراض شهروندان زنجانی شده است.

خطر شیوع کرونا در گوشت‌های آویزان قصابی

مدتی است که به رعایت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی توجهی نمی‌شود و بعضا مشاهده می‌شود که گوشت بدون محافظ در مغازه و قصابی‌ها آویزان است و این در شرایطی که در معرض سرفه افراد بیمار و حشرات قرار دارد همچنین این روند سبب نارضایتی مردم استان شده است. طبیعتا به دنبال شیوع ویروس کرونا و همینطور گرانی‌های اخیر قدرت خرید مردم از مایحتاج روزمره نظیر گوشت کاهش پیدا کرده است. برهمین اساس تمامی اقشار جامعه انتظار دارند بعد از سختی فراوان که گوشت را تهیه می‌کنند مشکلی در رعایت بهداشت نداشته باشد.

با این حال، بیماری کرونا این روزها همه جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، در این راستا دولت‎‌ها برای مهار کردن این بیماری تمامی صنوف پرخطر را تعطیل کرده‌اند و قانون‌هایی را در این زمینه وضع می‌کنند تا بتوانند ویروس کرونا را شکست بدهند؛ با وجود اینکه اکثریت اصناف ارتباط مستقیمی با تامین مایحتاج مردم دارند و نقش اساسی در بحث کرونا کنترل شیوع اپیدمی کرونا را دارند اما عملا هیچ‌گونه نظارت بهداشتی خاصی بر روی اقدامات قصابی‌ها در زنجان نمی‌شود.

 با توجه به اینکه اصناف مختلف تامین کننده مایحتاج روزمره مردم نظیر گوشت، مرغ و لبنیات هستند رعایت بهداشت در آن‌ها اهمیت بالایی دارد و در این شرایط سخت کرونایی باید تلاش بسیاری در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این اصناف شود اما در این شرایط طبق مشاهدات میدانی خبرنگارتسنیم به رعایت شیوه نامه‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجهی نمی‌‌شود و بعضا مشاهده می‌شود که گوشت بدون محافظ در مغازه و قصابی‌ها آویزان است و این در شرایطی است که در معرض سرفه افراد بیمار و حشرات قرار دارد.

در 25 آبان ماه سال جاری این رسانه گزارشی با عنوان "تخلف قصابی‌های زنجان در روزهای کرونایی/خطر شیوع کرونا در گوشت‌های آویزان قصابی" منتشر کرد و از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان درخواست کرد که نظارت‌های خود را در این خصوص جدی بگیرند ولی با گذشت بیش از یک ماه از انتشار این گزارش مشاهده می‌کنیم این مشکل همچنان در زنجان رعایت نمی‌شود و در این روزهای سخت کرونایی گویا مسئولان و بازرسان بهداشتی خواب هستند. همچنین این روند سبب نارضایتی مردم استان شده و شهروندان زنجانی به ترس و دلهره گرفتار شده‌اند و در تماس‌های مختلف که با این رسانه داشته‌اند، درخواست کردند که این موضوع بسیار مهم از مسئولان مطالبه شود.

اگرچه طبق گفته‌ی کارشناسان وزارت بهداشت باید تمامی اصناف پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند ولی گویا این دستورالعمل فقط روی کاغذ نوشته شده است و جنبه اجرایی به خود نگرفته است. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا نظارتی بر عملکرد قصابی‌ها شکل نمی‌گیرد؟

جلیل نصیری، رئیس بهداشت محیط  دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی از تمامی قصابی‌ها نمونه می‌گیرد و بیش از سه روز نمی‌تواند گوشت در یخچال نگهداری شود.

وی افزود: بعد از روز سوم دانشگاه علوم پزشکی نمونه را ازگوشت می‌گیرد تا صلاحیت گوشت را پس از فروش سه روز به قصابی‌ها اعلام کند؛ همچنین گوشت مانند نان مصرف نمی‌شود و زمانی که در دمای بالای 80 درجه پخته می‌شود اگر ویروسی داشته باشد در آن زمان پخت از بین می‌رود.

به گزارش فرتاک نیوز، رئیس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: آویزان کردن گوشت در قصابی‌ها خارج از یخچال خلاف قانون است، اگر در این زمینه مشکلی باشد و خلافی صورت گیرد اول با کارشناس بهداشت برخورد می‌شود.

آنطور که به نظر می‌رسد فقط قانون تخلف آویزان کردن گوشت در محیط بیرون، بر روی کاغذ نوشته شده و جنبه اجرایی ندارد. اگرچه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان مدعی هستند که این اقدام قصابی‌ها تخلف است ولی عملا هیچ‌گونه برخوردی با قصابی‌ها انجام نگرفته است.گزارش میدانی خبرنگار تسنیم در سطح شهر به وضوح نشان می‌دهد که اکثریت قصابی‌ها به این قوانین بهداشتی پایبند نیستند و نکته جالب موضوع اینجاست که اصلا خبری هم از کارشناسان بهداشتی و نظارتی نیست که بر این صنف نظارت کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۲۲۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان