//
کدخبر: ۲۸۸۷۹۲ //
معاون فرهنگی شهردار کرمانشاه؛

آغاز طرح های مهم در حوزه آموزش شهروندی از سنین پایه

پرورش شهروندان متعهد فردا، وابسته به فراگیری آموزش کودکان امروز است.

آغاز طرح های مهم در حوزه آموزش شهروندی از سنین پایه

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در آستانه رونمایی از پوستر «جشنواره بزرگ شهروندان کوچک کرمانشاهی» و شخصیت عروسکی در راستای تولید محتوای آموزش شهروندی گفت: این جشنواره با هدف شهروند پروری و با روش های موثر در آموزش سنین پایه و بصورت آموزش غیر مستقیم و استفاده از روش های تاثیر گذار آموزشی نظیر آموزش موزیکال مبتنی بر طنز و نمایش، استفاده از ظرفیت برنامه مجازی شاد و با هدف ارتقای سطح دانش شهروندی به جامعه هدف، شهروند پروری، تقویت سرمایه های انسانی آینده، ارتقای اعتماد به نفس و عزت نفس جامعه هدف و آگاهی بخشی در خصوص داشته های شهر به جامعه هدف برگزار می گردد.

به گزارش فرتاک نیوز،مهدی عبدالمالکی اظهار داشت: امروزه می‌توان مصادیقی همچون مسئولیت گریزی، عدم تعلق خاطر به شهر، بزه های اجتماعی، وندالیسم شهری (تمایل به تخریب مبلمان شهری)، کاهش تاب آوری اجتماعی و ... را به وضوح در رفتار شهروندان شهرهای بزرگ مشاهده نمود که موجب کاهش کیفیت زیست شهری شده است. بی شک یکی از مولفه های تاثیر گذار در بهبود فضای رفتاری حاکم بر شهر، آموزش می باشد.

وی افزود: آموزش به عنوان مهم ترین مولفه تاثیر گذار در پرورش رفتارهای شهروندان را می توان به آموزش در مدرسه، آموزش در خانواده، آموزش در محل کار، آموزش عمومی از طریق رسانه ها و... تفکیک نمود. اینکه آموزش با چه روشی و در چه بازه ی سنی صورت پذیرید بشدت در خروجی های آن تاثیرگذار است.

عبدالمالکی خاطرنشان ساخت: تیم کارشناسی سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه پس از تجربه موفق در همکاری با آموزش وپرورش در پیشبرد طرح شهریاران فرهنگ، این بار بر مبنای دغدغه هایی که در مقوله‌ی شهروند پروری دارد، پس از هماهنگی و مشورت با کارشناسان حوزه معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه طرحی را تحت عنوان "زنگ شهروندی" تدوین نموده تا با همکاری آموزش و پرورش به اجرا در آورد. مسائلی مانند مهارت های مقابله ای نظیر حل مسئله  و مهارت های کنترل خشم با هدف کاهش خشونت های خیابانی و مقوله تاب آوری ضرورت آموزش در حوزه های اجتماعی را ملموس تر می نماید. برنامه ریزی جهت آموزش سنین پایه می تواند تا حد زیادی این آسیب ها را کاهش دهد.

معاون فرهنگی شهردار کرمانشاه اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که در رابطه با مفهوم شهروند و شهروندی وجود دارد این است که چگونه می توان آن را تعلیم و آموزش داد تا بر اساس آن شاهد اجرای صحیح آن در جامعه و شناخت وظایف و تکالیف مبتنی بر آن بود. در این رابطه صاحب نظران مدرسه را بهترین مکان برای آموزش و تعلیم این مقوله می دانند. آنها معتقدند چون مدرسه بعد از خانه دومین محیطی است که کودکان و نوجوانان قسمت اعظم وقت خود را در آن سپری می کنند، و نقش مهمی در رشد شخصیت و انتقال دانش و مهارت های زندگی به آنها دارد، در نتیجه آشنایی با شهروند و شهروندی نیز از جمله مهارتهایی است که در مدرسه باید آموزش داده شود.

وی افزود: اما ‌اینکه این آموزش ها به صورت و در چه غالبی انجام پذیرد که نهایت بهروه وری را به همراه داشته باشد، مستلزم آشنایی با خصوصیات رفتاری سنین مقطع دبستان و همچنین شناخت از سطح اجتماعی و کنش های جامعه هدف می باشد. بنابراین با جلسات متعددی که با صاحب نظران حیطه روانشانسی و جامعه شناسی و همچنین علوم تربیتی برگزار شد، ماحصل مباحث حول محور آموزش مبتنی بر بازی و تفریح بود. بر همین اساس روش کار  بر اساس  طراحی شخصیتی عروسکی  قرار گرفت که فرایند آن بعنوان پیشنهاد  به شرح ذیل تدوین گردید.

مهدی عبدالمالکی در ادامه گفت: طرح زنگ شهروندی سعی دارد تا با روش های مبتنی بر آموزش غیر مستقیم و با بهره گیری از بازی، طنز و نمایش اصول اخلاق شهروندی را به جامعه هدف آموزش دهد.

وی در تشریح روش کار ابراز داشت: چارچوب کلی این طرح مبتنی بر 2 فاز بوده که مکمل یکدیگر می باشند. فاز اول: برگزاری جشنواره "بزرگ شهروندان کوچک" کرمانشاهی و فاز دوم: آموزش مبتنی بر طنز و نمایش با حضورشخصیت عروسکی "شمامه"

*جشنواره بزرگ شهروندان کرمانشاهی به عنوان طرح مکمل

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه گفت: صاحب نظران بر این باورند که در بازه سنی کودک و نوجوان برگزاری مسابقه و تدوین فرآیند نظام پاداش و جایزه در ایجاد انگیزه و برانگیختن حس مسئولیت پذیری کودکان تاثیر بسزایی دارد. برای حصول توفیق در طرح های آموزشی می بایست عوامل انگیزشی نیز به خدمت گرفته شود تا در کسب نتیجه تاثیرگذار باشد. بنابراین براساس جلساتی که تیم تدوین گر در راستای ایجاد انگیزه برگزار نمود پیشنهاد برگزاری مسابقه ای تحت عنوان بزرگ شهروندان کوچک کرمانشاهی عنوان شد.

عبدالمالکی عنوان نمود: جشنواره بزرگ شهر شهروندان کرمانشاهی بصورت مسابقه و در عناوین مرتبط با آموزه های فرهنگ شهروندی خواهد بود که در راستای تکمیل طرح زنگ شهروندی تدوین گردیده و به عنوان عامل انگیزشی در این طرح استفاده خواهد شد.

وی افزود: بخش های جشنواره‌ی بزرگ شهروندان کوچک کرمانشاهی عبارتند از: انشا و خاطره نویسی، نقاشی، تئاتر ، نمایش و استنداپ کمدی خانوادگی، کاردستی خلاقانه بالوازم دور ریز( بازیافتی) و خلاقیت در فضای سبز خانگی که در این جشنواره‌ به موضوعاتی نظیر فرهنگ رانندگی، عبور و مرور و قوانین ترافیکی، محیط زیست و فضای سبز شهری، فرهنگ مدیریت و دفع زباله، اخلاق شهروندی، اماکن تاریخی،مذهبی و جاذبه های گردشگری شهر، حقوق شهروندی، رعایت اصول بهداشتی و حفظ سلامت و ایده هایی برای بهتر شدن فضای مدرسه(فضای مدرسه بهتر می شد اگر...) پرداخته می شود.

معاون فرهنگی شهردار کرمانشاه در ادامه افزود: در فاز دوم  آموزش هایی است که توسط تیم دونفره نمایشی متشکل از یک شخصیت عروسکی به نام " شمامه" بعنوان پسر بچه ای که ذاتاً در کنار شخصیت پاک کودکانه خود شیطنت و نا پختگی نیز در رفتاری خود دارد به همراه شخصیت مکمل شیرین (غیر عروسکی)  به عنوان یک دوست که به لحاظ پختگی و بلوغ فکری سعی بر ان دارد که ایرادات رفتاری شمامه را اصلاح کند، بوده و سناریو های برنامه بر اساس نیازهای روز جامعه  وحول محورهایی که در ادامه ذکر می گردد، تدوین می گردد.

وی ابراز داشت: شمامه میوه‌ی خوش بویی است که نام دیگر ان دستنبو می باشد و در کرمانشاه و منطقه غرب با نام شمامه شناخته شده و در فصل بهار به وفور یافت می شود. دلیل انتخاب این نام برای طرح مذکور آن است که علاوه بر ماهیت رنگی و خوش عطر بودن میوه دستنبو نام محلی آن (شمامه) بسیار خوش آوا بوده و می تواند مارا به یکی از اهداف اصلی طرح که انس گرفتن کودکان با این شخصت عروسکی است نزدیک نموده و در پذیرش آموزش غیر مستقیم به تیم نمایشی کمک شایانی نماید.

عبدالمالکی ابراز داشت: بر اساس هماهنگی های انجام شده در جلسات مشترک سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه و اداره کل آموزرش و پرورش، مقرر گردید سناریو های آموزشی در حوزه های ذیل در 6  عنوان برای فاز اول  تولید و با توجه به شرایط ناشی از ویروس کرونا ، بصورت ویدیویی و پس از تایید کارگروه مشترک آموزش و پرورش و سازمان فرهنگی در برنامه شاد بارگذاری گردد که سرفصل های پیشنهادی (فاز اول) شامل: فرهنگ ترافیک، فرهنگ بهداشت و سلامت فردی و اجتماعی، اخلاق شهروندی(فرهنگ آپارتمان نشینی ، تاب آوری اجتماعی و فرهنگ کار گروهی و... )، فرهنگی مدیریت و دفع زباله، محیط زیست و فضاهای سبز خانگی و شهری و آگاهی بخشی در خصوص داشته های شهر بود که در جلسه نهایی سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه با معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه مقرر گردید طرح توسط سازمان فرهنگی تدوین شده و پس از بررسی های نهایی هر دوفاز طرح  برای دانش آموزان دوره ابتدایی در برنامه شاد بارگذاری شود.

برنامه رونمایی از این دو اقدام جدید هفته جاری با حضور شهردار کرمانشاه و مدیرکل آموزش و پرورش استان برگزار خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۸۷۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان