//
کدخبر: ۲۸۱۲۳۴ //

۲۰ هزار واحد واکسن آنفلوآنزا سهم اردبیل در مرحله اول

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در مرحله اول توزیع واکسن رایگان آنفلوآنزا سهم استان اردبیل ۲۰هزار واحد بود که از این تعداد ۷هزار واحد در سطح استان توزیع شده است.

20 هزار واحد واکسن آنفلوآنزا سهم اردبیل در مرحله اول

بابک نخستین در گفتگو با خبرنگار، از آغاز توزیع واکسن آنفلوانزا در بین گروه‌های پرخطر جمعیت خبر داد و اظهار کرد: در مرحله اول توزیع واکسن آنفلوانزا که همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل نیز شروع شده است ۲۰ هزار واحد در نظر گرفته شده بود که از این تعداد ۷ هزار واحد بین مراکز درمانی توزیع شده و ۴ هزار ۵۰۰ واحد دیگر روز جمعه و یا شنبه تحویل استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام مشخصات دریافت کنندگان واکسن آنفلوانزا به صورت دقیق در سامانه «سیب» ثبت خواهد شد افزود: با این روش آمار دقیق دریافت کنندگان واکسن قابل رؤیت به صورت آنلاین است و هیچ گونه نگرانی از عدم دریافت افراد پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ای حاد وجود ندارد.

به گزارش فرتاک نیوز،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به گروه‌های هدف تزریق واکسن آنفلوانزا اشاره کرد و گفت: اولویت ما تزریق واکسن به کادر درمان شاغل در بخش کرونای مراکز درمانی و خانم‌های باردار است که تزریق واکسن به این گروه شروع شده است.

نخستین، بیماران دیالیزی، سرطانی، جانبازان بالای ۵۰ درصد و شیمایی و نیز بیماران خاص از جمله تالاسمی، هموفیلی و … که تحت درمان هستند را جزو اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مرحله اول تزریق واکسن عنوان کرد.

خانم‌های باردار به مراکز بهداشت مراجعه کنند

وی از خانم‌های باردار خواست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراکز بهداشت که دارای پرونده سلامت هستند مراجعه کرده و واکسن خود را تزریق کنند و چون به تعداد مورد نیاز برای این گروه‌ها واکسن موجود خواهد بود پس نیازی به تجمع در مراکز بهداشت واقع در محلات و شهرک‌ها نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به پیش بینی تعداد واکسن مورد نیاز اشاره کرد و افزود: سالانه ۱۸ هزار خانم باردار در استان داریم که پیش بینی می‌کنیم امسال نیز حدوداً همین تعداد خانم باردار در استان که نیازمند تزریق واکسن آنفلوانزا هستند داشته باشیم.

نخستین ادامه داد: ۸ هزار پرسنل درمانی مشغول در بخش کرونا و نیز کادر اورژانس ۱۱۵ که بیماران کرونا را منتقل می‌کنند در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا در مرحله اول هستند.

وی به آمار واکسن تزریق شده در روز اول اشاره کرد و گفت: روز اول توزیع رایگان به ۱۰۳۱ نفر واکسن تزریق شده که این رقم در همان زمان آمارگیری در کشور ۳۰ هزار و ۴۳ واحد بود که نشان می‌دهد استان اردبیل برحسب جمعیتی از سهمیه خوبی برخوردار بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در خصوص فروش آزاد این واکسن نیز به خبرنگار مهر، گفت: طبق اطلاعات مقدماتی که داریم قرار است هفته پیش رو برای توزیع واکسن آنفلوانزا بین داروخانه‌ها تصمیم گیری شود.

نخستین به کشورهای مبدا صادرکننده واکسن نیز اشاره کرد و گفت: واکسن‌های تحویلی به ایران محصول کشورهای هند و فرانسه است که با ارز دولتی خریداری و با قیمت مصوب دولتی نیز در زمان مناسب بین داروخانه‌ها برای فروش به عموم مردم توزیع می‌شود ولی متخصصان به افراد سالم توصیه نمی‌کنند.

کاهش استفاده از ماسک نگران کننده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در بخش دیگری از این گفت و گو به وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان اشاره کرد و افزود: متأسفانه استان اردبیل در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد ولی به نسبت افزایش مبتلایان در مقایسه با سایر استان‌ها آمار ابتلاء متوسط گزارش شده است.

نخستین از کاهش استفاده از ماسک در بین مردم خبر داد و اظهار کرد: حدود ۲ هفته است که استفاده از ماسک در بین مردم از ۷۰ درصد به ۵۵ درصد کاهش یافته که دلیل این کاهش بی توجهی بوده تا عدم وجود ماسک در بازار که نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مسافرین وسایط نقلیه عمومی، صاحبان و مراجعه کننده به پاساژها و اصناف کمترین استفاده از ماسک را دارند که درخواست ما به خاطر حفظ سلامتی خود و همکاری با کادر درمان و نیز فصل پاییز و زمستان که به احتمال شرایط سختی خواهیم داشت استفاده از ماسک است.

افزایش تعداد دانش آموزان مبتلا به کرونا در اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از افزایش دانش آموزانی که به صورت سرپایی با علائم کرونا به مطب‌های پزشکان مراجعه می‌کنند خبر داد و گفت: خوشبختانه بیمار بد حال در بین دانش آموزان زیاد نیست ولی نگرانی ما از ناقل بودن دانش آموزان و انتقال ویروس به افراد خانواده، مخصوصاً بیماران دارای شرایط خاص است.

نخستین از خانواده‌ها خواست مراقبت بیشتری را از فرزندان خود داشته باشند و علائم را مرتب رصد کنند و در صورت دارا بودن علائم خاص به پزشک مراجعه کرده و نکات لازم را نیز رعایت کنند تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۱۲۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان