//
کدخبر: ۲۶۹۹۲۸ //
معاون پژوهشی و اجرایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه:

کرمانشاه استان حاصلخیز کشور در زمینه کشاورزی است/اخذ مجوز دکترای پژوهش محور در رشته آبیاری و زهکشی

علیرغم اینکه استان کرمانشاه از نظر بارش و منابع آبی در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد ولی متاسفانه مقدار سطح زیر کشت اراضی آبی و همچنین میزان تولیدات کشاورزی آن در حد انتظار نیست.

کرمانشاه استان حاصلخیز کشور در زمینه کشاورزی است/اخذ مجوز دکترای پژوهش محور در رشته آبیاری و زهکشی
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر بهمن فرهادی معاون پژوهشی و اجرایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه  کرمانشاه یکی از استان‌های حاصلخیز از نظر کشاورزی است، گفت: علیرغم اینکه استان کرمانشاه از نظر بارش و منابع آبی در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد ولی  متاسفانه مقدار سطح زیر کشت اراضی آبی و همچنین میزان تولیدات کشاورزی آن در حد انتظار نیست.

وی یادآور شد: از اهداف گروه های مهندسی آب، افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده عمده منابع آب درکشور و نیز استان کرمانشاه است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب با تاکید بر اهمیت این موضوع عنوان داشت: گروه مهندسی آب دانشگاه رازی در سال‌های گذشته اقدام به پذیرش دانشجو در گرایش های مختلف از جمله آبیاری و زهکشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نموده است .

دکتر بهمن فرهادی با بیان اینکه در شیوه رایج  آموزشی- پژوهشی دانشجویان دکترا سه تا چهارترم اولیه خود را صرف شرکت در کلاس‌های آموزشی و آزمون جامع می نمایند و عملاً از ترم چهارم و پنجم به نوشتن پروپوزال و اجرای طرح تحقیقاتی مربوط به رساله دکترای خود می پردازند، اظهار کرد: این دانشجویان تنها حدود دو سال برای اجرا و تهیه رساله خود فرصت دارند که برای انجام طرح‌های اساسی در رشته های کشاورزی و آبیاری زمانی بسیار اندک است .

معاون پژوهشی و اجرایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی ضمن اشاره به مدت زمان  چهار ساله‌ی دوره‌های پژوهش محور دانشجو، خاطر نشان کرد:  در این دوره‌ها دانشجو از همان ابتدا و برای کار بر روی یک پروژه تحقیقاتی مشخص انتخاب می گردد که طی این مدت می تواند طرح تحقیقاتی جامع و هدفمندی را به انجام برساند.

وی ابراز داشت: دانشجویان در دوره‌های پژوهش محور چند  واحد درسی محدود مرتبط با موضوع رساله دکترای خود می گذرانند و از همان ابتدای دوره تحصیلی، کار بر روی پروپوزال و  نیز رساله را آغاز می نمایند.

دکتر فرهادی با اشاره  به راه اندازی این رشته برای اولین در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، عنوان کرد: برنامه ما برای سال 1400 هجری شمسی پذیرش یک  دانشجو در رشته پژوهش محور با هدف کار بر روی پروژه های پژوهش محور است که در سال های آینده این ظرفیت قابل افزایش می باشد.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب با تاکید بر لزوم  وجود اینگونه رشته ها  در دانشگاه، گفت: راه اندازی رشته های پژوهش محور برای تامین و پاسخ به نیازهای استانی می تواند گامی بلند در راستای اجرای پروژه های تقاضا محور استان باشد.

به گفته دکتر فرهادی این شیوه‌ پذیرش دانشجویان دکترا در کشورهای اروپایی رایج است که  دارای بازار کاری قابل قبول و سبب اشتغالزایی دانشجویان فارغ التحصیل می شود که دانشگاه  رازی نیز می‌تواند برای سایر گروه ها از جمله رشته های کشاورزی در این راستا اقدام به اخذ مجوز نماید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۹۹۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان