//
کدخبر: ۲۶۰۲۴۳ //

امشب آخرین پدیده ابر ماه در سال جاری قابل رویت است

امشب هجدهم اردیبهشت مصادف با هفتم ماه مِی آخرین پدیده اَبَر ماه (supermoon) در سال جاری شمسی و میلادی قابل رویت است که از پدیده‌های زیبای نجومی بشمار می‌آید.

امشب آخرین پدیده ابر ماه در سال جاری قابل رویت است
به گزارش فرتاک نیوز،

در پدیده ابر ماه (ماه افروختگی)، ماه در حالت قرص کامل قرار دارد و به نزدیکترین فاصله به کره زمین رسیده است به‌ همین دلیل از دید تماشاگران روی زمین نسبت به شب‌های دیگر، بزرگتر از معمول و درخشان‌تر مشاهده می‌شود. امسال در بیستم فروردین نیز یک پدیده ابر ماه رخ داد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پدیده ابر ماه زمانی رخ می‌دهد که ماه به نزدیک ترین فاصله خود به زمین رسیده باشد و در حالت ماه کامل (قرص) در شب اول یا چهاردهم ماه قمری باشد.

شهرام صالحی با بیان اینکه پدیده ابر ماه با غروب خورشید قابل رویت است، افزود: علاقه‌مندان برای مشاهده بهتر این پدیده باید به مکان‌هایی بروند که آلودگی نوری پایین باشد مانند مناطق برون شهری و کویر و همچنین از ساعت ۲۲ شب به بعد که ماه از خط افق فاصله گرفته است، این پدیده بهتر مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس محاسبه‌های صورت گرفته تا پایان امسال دیگر این پدیده رخ نمی‌دهد، گفت: حرکت ماه به دور زمین بر روی مدار بیضی شکل انجام می‌شود و ماه در نزدیک‌ترین فاصله به زمین در مسافت ۳۶۰ هزار کیلومتری و در دورترین فاصله در مسافت ۴۰۵ هزار کیلومتری قرار می‌گیرد.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان اضافه کرد: در پدیده ابر ماه، قطر ماه به بیشترین میزان خود از دیدگاه زمینی‌ها می رسد و نور آن درخشانتر بنظر می‌آید.

صالحی خاطرنشان کرد: برای پیش بینی وقوع اَبَر ماه باید محاسبه کرد که در چه تاریخی هر ۲ واقعه قرص کامل و نزدیک‌ترین فاصله به زمین رخ می‌دهد که امسال ۲ پدیده ابر ماه داشت.

ابر ماه فرصت بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به نجوم و همچنین عکاسی می‌باشد و تا کنون تصاویر بسیاری زیبایی از آن در سراسر نقاط جهان ثبت شده است.

این پدیده از زمانی شروع می‌شود که ماه در ۹۰ درصد از حضیض (نزدیکترین نقطه به زمین) قرار دارد و در ماه میلادی جاری، ماه کامل از عصر ششم ماه مِی آغاز شد و تا صبح هشتم می قابل مشاهده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۰۲۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان