//
کدخبر: ۲۳۳۳۳۳ //

خورشیدگرفتکی حلقوی ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه در اصفهان قابل رویت است

صبح روز پنجشنبه پنجم دی یکی از زیبایی‌های خلقت و پدیده‌های نجومی یعنی خورشیدگرفتگی حلقوی که به حلقه آتش شهرت دارد از ساعت هفت صبح در آسمان اصفهان قابل رویت است.

خورشیدگرفتکی حلقوی ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه در اصفهان قابل رویت است
به گزارش فرتاک نیوز،

صبح روز پنجشنبه شاهد خورشیدگرفتگی حلقوی در منطقه خاورمیانه و خورشیدگرفتگی جزئی در ایران خواهیم بود. خورشیدگرفتگی (کسوف) زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و سایه ماه بر روی زمین بیفتد.

عضو کمیته علمی خانه نجوم ادیب اصفهان روز چهارشنبه درباره این پدیده نجومی اظهار داشت: خورشیدگرفتگی مذکور همزمان با طلوع خورشید یعنی ساعت هفت و سه دقیقه صبح در آسمان استان اصفهان قابل رویت است و در ساعت هفت و ۱۱ دقیقه به اوج خود می‌رسد.

مهدی اسحاقی با بیان اینکه در خورشیدگرفتگی حلقوی، ماه کل سطح خورشید را نمی‌پوشاند و لبه نازکی از خورشید، اطراف ماه دیده می‌شود، افزود: در اصفهان از دید ناظران در زمان اوج خورشیدگرفتگی، حدود ۷۷ درصد از سطح خورشید، تاریک دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه ساعت هشت و ۲۲ دقیقه خورشیدگرفتگی از بین می‌رود و سایه ماه از خورشید خارج می‌شود، گفت: فردا شرایط مساعدی برای رصد این پدیده نجومی در اصفهان وجود دارد و به علاقه‌مندان توصیه می‌شود که در پشت‌بام ساختمان‌های بلند از سمت شرق و خط مرزی افق آن را مشاهده کنند.

این کارشناس اخترشناسی با اشاره به اینکه همه مراحل خورشیدگرفتگی فردا در ایران قابل رویت نیست، افزود: بهترین مکان برای رصد این پدیده در ایران، جزیره‌های خلیج فارس از جمله سیری است که تا ۹۰ درصد خورشیدگرفتگی در آنجا از دید ناظر زمینی دیده می‌شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه در خورشیدگرفتگی حلقوی، آسمان به‌طور کامل تاریک نمی‌شود، تصریح کرد: این یکی از زیباترین پدیده‌های نجومی است که به آن حلقه آتش می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد: این پدیده فردا صبح به وقت ایران از ساعت ۶ صبح از عربستان شروع می‌شود و پس از عبور از جنوب خلیج فارس، عمان و اقیانوس هند در شرق اندونزی پایان می‌یابد.

این کارشناس با بیان اینکه درصد خورشیدگرفتگی مذکور در نقاط مختلف ایران تفاوت دارد، اضافه کرد: هرچه از شمال به مرکز و جنوب کشور حرکت کنیم، درصد بیشتری از این پدیده قابل مشاهده است به‌عنوان مثال در تهران ۶۶ درصد، اصفهان ۷۷ درصد و شهرهای جنوبی ۸۷ درصد می‌باشد.

اسحاقی به علاقه‌مندان نجوم تاکید کرد که به هیچ عنوان با چشم غیر مسلح این پدیده را مشاهده نکنند بلکه عینک‌های مخصوص را به چشم بزنند.

خورشیدگرفتگی‌ فردا، با توجه به اینکه فاصله ماه با زمین به کمترین مقدار خود ‌رسیده و به صورت کامل در میان خورشید و زمین قرار گرفته و در یک راستاست و نورخورشید در اطراف ماه دیده می‌شود، حلقوی نامیده می‌شود.

به‌دنبال این خورشیدگرفتگی، خواندن نماز آیات بر مسلمانان واجب است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۳۳۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان