//
کدخبر: ۲۴۵۷۹۸ //
دکتر شیرزادیان مدیر نظارت بر تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

سفارش تهیه ۴۰۰ هزار ماسک برای کرمانشاهی‌ ها تا ۲ روز آینده

دکتر شیرزادیان مدیر نظارت بر تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سفارش تهیه ۴۰۰ هزار ماسک برای کرمانشاهی‌ ها تا ۲ روز آینده خبر داد.


 سفارش تهیه ۴۰۰ هزار ماسک برای کرمانشاهی‌ ها تا ۲ روز آینده
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر  تورج شیرزادیان اظهار داشت: سفارش تهیه ۴۰۰ هزار عدد ماسک سه لایه به یکی از تولیدکنندگان داده شد که ظرف دو روز آینده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت تا مردم از جهت استفاده از ماسک نگرانی نداشته باشند همچنین از طریق شماری از تولیدکنندگان تعداد ماسک مورد نیاز داروخانه‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی در مورد قیمت ماسک جراحی یا سه لایه گفت: بر اساس مصوبه وزارت بهداشت و مدیر کل تجهیزات پزشکی کشور قیمت فروش این کالا درب کارخانه ۳۳۲ تومان، در مراکز درمانی ۳۶۵ تومان و قیمت مصرف کننده ۴۱۰ تومان است.

مدیر نظارت بر تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود:

بر اساس ضوابط با متخلفینی که بیش از قیمت مصوب نسبت به فروش ماسک اقدام کنند با تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی برخورد قانونی می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۱۵ تولید کننده ماسک سه لایه و جراحی در سطح کشور وجود دارد که روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک را تولید می‌کنند و پاسخگوی نیازهای مردم است بر همین مبنا نباید کمبودی وجود داشته باشد.

دکتر شیرزادیان بیان داشت : ماسک‌های ویژه استفاده‌های خاص دارد و این ماسک‌ها برای گروه‌هایی که در معرض مستقیم جهت معالجه بیماران مبتلا به کرونا هستند از جمله پرسنل بیمارستان در نظر گرفته شده است، بنابراین استفاده از ماسک‌های ویژه نظیر ماسک N95 و N99 که عملیات محافظتی آنها در بالاترین سطح نسبت به ماسک سه لایه وجود دارد پروتکل خاصی دارد و برای استفاده مردم عادی نیست.

ایشان خاطر نشان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی با هماهنگی گروه عفونی در صدد نوشتن پروتکلی برای استفاده از ماسکهای ویژه بر این اساس که چه تعداد و به چه صورت تهیه شوند و چگونگی نحوه استفاده از آنها هستیم.

شیرازی اظهار داشت: در سطح کشور کمبود ماسک‌های ویژه وجود دارد و متأسفانه در این حوزه تولید کننده نداریم، بنابراین تعداد ماسکهای ویژه در سطح کشور بسیار کم است با این حال در پارک علم و فناوری استان کرمانشاه از یک واحد تولیدی دانش بنیان تقاضای سفارش ساخت تولید ۲۰ هزار عدد ماسک ویژه دارای استانداردهای جهانی را داشته‌ایم که نمونه اولیه آن به تعداد ۱۰۰ عدد تولید شده و مابقی به تعداد ۲۰ هزار عدد ظرف یک ماه تولید خواهد شد و البته در صدد اعطای مجوز به این واحد هستیم.

وی در ادامه گفت: از نظر ماسکهای سه لایه یا جراحی که در اختیار داروخانه‌ها قرار داشت کمبودهای دیده می‌شود با اینکه تولیدکنندگان قادر به تأمین نیاز هستند اما در بازار موجود نیست که می‌توان از دلایل آن وجود دلالان را نام برد، بر همین مبنا با افرادی که قصد سو استفاده دارند با معرفی به مراجع قضائی برخورد می‌شود.

 

او افزود: در مناطقی که این ویروس مشاهده نشده استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود و با توجه به اینکه ماسک عامل آلایندگی است و چندین ساعت پس از استفاده به ترشحات فرد آلوده خواهد شد و دست زدن به آن نیز ممکن است موجب آلودگی شود برای مصون ماندن در برابر ویروس کرونا شستشوی منظم دست‌ها به مدت ۳۰ ثانیه توصیه می‌شود.

 دکتر شیرزادیان مدیر نظارت بر تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: بیشترین آلودگی که در موارد مثبت ویروس کرونا مشاهده شده از طریق تماس با صوت سطوح و دست دادن گزارش شده است بنابراین با توجه به اینکه ماسک‌ها محل تجمع میکروب است و به روش صحیح نیز معدوم نمی‌شود، استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۵۷۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان