//
کدخبر: ۲۴۱۹۷۸ //
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

ارتقا ۱۱ پله‌ای جایگاه بهبود فضای کسب و کار در استان کرمانشاه

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از ارتقا 11 پله‌ای جایگاه بهبود فضای کسب و کار استان کرمانشاه در پاییز امسال نسبت به فصل تابستان خبر داد.

ارتقا 11 پله‌ای جایگاه بهبود فضای کسب و کار در استان کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

کیوان کاشفی رییس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی کرمانشاه با اشاره به اینکه از سه سال قبل پایش فضای کسب و کار کشور به اتاق ایران واگذار شد و پیش از آن توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی مجلس انجام می‌شد، گفت: از آن زمان تا کنون وضعیت فضای کسب و کار کشور و هر یک از استان‌ها به تفکیک بررسی و اعلام می‌شود.

وی با اشاره به تفاوتی که شیوه پایش فضای کسب و کار از سوی اتاق ایران با دوره قبل که توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجلس انجام می‌شد دارد، عنوان کرد: در گذشته نظرسنجی صرفا از تشکل‌های اقتصادی و در هر استان فقط از هفت تا هشت تشکل انجام می‌شد.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، اکنون این نظرسنجی به صورت مستقیم از فعالان اقتصادی و بر اساس سهم آنها از تولید ناخالص داخلی انجام می‌شود.

کاشفی یادآور شد: به علاوه این نظر سنجی از فعالان اقتصادی در سه حوزه اتاق بازرگانی (با سهم بیشتر)، اتاق تعاون و اتاق اصناف صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین پایشی که انجام شده استان کرمانشاه در فصل پاییز با عدد 6.04 برای بهبود فضای کسب و کار در جایگاه 17 کشور قرار گرفته است.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به ارتقا 11 پله‌ای جایگاه استان نسبت به فصل قبل (تابستان)، افزود: در فصل تابستان با عدد 6.23 برای شاخص بهبود فضای کسب و کار در جایگاه 28 کشور قرار داشتیم و در فصل بهار نیز رتبه 27 کشور بودیم.

کاشفی مهمترین مانعی که فعالان اقتصادی چه در استان کرمانشاه و چه در کشور به عنوان عامل برهم زننده فضای کسب و کار از آن یاد کردند را غیرقابل پیش‌بینی بودن و نوسانات قیمت مواد اولیه و محصولات اعلام کرد که به دلیل بی ثباتی چند وقت اخیر نرخ ارز و برخی محدودیت‌ها در واردات بوده است.

وی افزود: بی ثباتی در سیاست‌ها، قوانین، مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر فضای کسب و کار که همان بخشنامه‌های خق‌الساعه است و همچنین دشواری در تامین مالی از سوی بانک‌ها را نیز عوامل دوم و سوم مخل فضای کسب و کار است که فعالان اقتصادی از آن گلایه داشتند.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، وجود انحصار و رانت، رقابت غیرمنصفانه شرکت‌ها، برداشت سلیقه‌ای مامورین دستگاه‌ها و نهادها، رویه‌های ناعادلانه مالیات و ... از دیگر عواملی است که در پاییز امسال بر نامناسب بودن فضای کسب و کار تاثیر داشته است.

وی در ادامه بهبود فضای کسب و کار استان را حاصل برخی از اقدامات، برپایی مستمر جلست شورای گفت و گو، ستاد تسهیل و ... دانست کهب اعث ایجاد حساسیت در مسئولین شده و افزود: امیدواریم با توجه به تاثیری که فضای کسب و کار در جذب سرمایه‌گذاران به استان دارد شاهد ادامه این روند و توجه بیشتر مسئولین به بهبود فضای کسب و کار باشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۱۹۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان