//
کدخبر: ۲۳۲۲۵۰ //

کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در کشور/ ندانستن قانون رافع مسئولیت نیست

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۶ ماهه گذشته خبر داد.

کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در کشور/ ندانستن قانون رافع مسئولیت نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

 رضا نفیسی امشب در اولین همایش ملی ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی با بیان اینکه امروز نیاز به هم‌اندیشی دو طرفه بخش خصوصی و دولت داریم ، اظهار کرد: برای برطرف‌سازی مشکلات نه تنها از دولت بلکه از بخش خصوصی هم انتظار می‌رود مشارکت بیشتری در پیگیری مطالبات خود داشته باشند. 

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از کاهش ۵۷ درصدی ترانزیت ریلی در ۶ ماهه گذشته خبر داد و افزود: در هدف‌گذاری برنامه ششم برای مسأله ترانزیت حدود ۶۵ درصد از اهداف ما محقق شده است، در ۶ ماه نخست سال جاری ۵۷ درصد از ترانزیت کشور در حوزه ریلی کاهش یافته، همچنین شاهد کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در همین مدت بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ساماندهی این بخش نیازمند حرکتی دوطرفه است، اینکه به‌عنوان دولت ما تصمیماتی بگیریم، اقدامی منطقی نیست، متذکر شد: ما در بخش خصوصی آنقدر خودمان را بزرگ نکرده‌ایم که بتوانیم منطقه‌ای و فراملی فکر کنیم، اما ترکیه توانسته با حمایت بخش خصوصی از ظرفیت‌های اقتصادی محدود خود استفاده کند. 

نفیسی تصریح کرد: اگر مسائل و مشکلاتی وجود دارد، بخش خصوصی باید راهکارهای آن را نیز ارائه کند، بخش خصوصی باید پیگیر مسائل باشد اما هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه کانتینر یک آیین‌نامه موردنیاز برای بخش خصوصی را تدوین کنیم، همین مسأله موجب نقص و ضعف بخش ترانزیت کشور می‌شود، ضعف‌های ما ناشی از هر دو بخش دولتی و خصوصی است، برای مثال امروز شورای عالی راه و ترابری فرصتی است که باید از آن بیشتر استفاده کنیم.

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی اضافه کرد: سازمان‌های مختلف برای انجام وظیفه خویش موجب شده‌اند، فرآیند ترانزیت در کشور ما طولانی شود، بخشی از نقصان ترانزیت در کشور ما ناشی از مسائل داخلی و بخشی ناشی از مشکلات خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود یک هزار و ۲۰۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در کشور فعالیت دارند که حوزه فعالیت آن تنها در داخل کشور است، این در حالی است که کشور ترکیه توانسته فعالیت‌های ترانزیتی خویش را به حوزه برون مرزی خویش توسعه دهد.

ندانستن قانون رافع مسئولیت نیست 

رئیس مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته نیز در ادامه گفت: نقش مجامع علمی و دانشگاهی در تشخیص مشکلات حمل‌ونقل در تبیین مفاهیم و مقررات مؤثر و حائز اهمیت است.  

رضا گلی تصریح کرد: انتشار اطلاعات مرتبط با برگزاری سمینارهای علمی و دانشگاهی و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت اینگونه کنوانسیون‌ها و تفاهم‌نامه‌ها در بسط حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش دارد. 

وی با تأکید بر اینکه بالا بردن سطح آگاهی و کیفیت سطح آموزش می‌تواند در کاهش میزان تخلف‌ها مؤثر باشد، اظهار کرد: گاهی راننده‌ای از برخی تخلف‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما ندانستن قانون رافع مسئولیت نیست. 

رئیس مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته افزود: به تمام فعالین بخش خصوصی تاکید می‌کنم قانون مبارزه با قاچاق را با وجود سختی‌ها بخوانند و توجه داشته باشند، چرا که برخی از مواد آن بسیار مهم است، مطابق مواد 20 و 143 مجازات اسلامی شرکت‌ها می‌توانند مورد تعقیب کیفری قرار بگیرند، در ماده 69 قانون مبارزه با قاچاق شرح این مجازات‌ها آورده شده است.  
 
گلی متذکر شد: بحث TFA با عنوان موافقت‌نامه تسهیل تجارت که به تصویب سازمان تجارت جهانی یا WTO رسیده است از ظرفیت‌های بسیار خوبی است که می‌تواند تا ۱۴ درصد هزینه‌های جانبی را کاهش دهد.  

وی بیان کرد: هر چند که ما در سازمان تجارت جهانی یا WTO عضو نیستیم اما در قرارداد TFA هفده بند آمده است که فعالین اقتصادی می‌توانند از آن استفاده کنند. 

رئیس مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته ادامه داد: محور اصلی TFA شفاف‌سازی ضوابط و مقررات حاکم بر ورود و خروج کالا در مرزهای کشور است، به گونه‌ای که تجار کشورهای دیگر بدانند مبادله هر کالایی با آن‌ها چه مقرراتی دارد و چقدر زمان می‌برد.

در سیستم قاعده‌گذاری اقتصادمان مشکل داریم

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با انتقاد از عدم بهبود وضعیت حمل‌ونقل در ۲۰ سال گذشته، گفت: من حرف تازه‌ای ندارم چرا که در مسائلی مانند حمل‌ونقل در حدود 20 سال پیش در محافل مشکلاتی مطرح می‌شد که در مقایسه با امروز تفاوت جدی و بسیاری نمی‌بینیم و معنای آن این است که مشکلات بیست سال پیش همچنان وجود دارند.

غلامحسین شافعی تصریح کرد: متأسفانه نگاه ما به مسائل یا از جنبه اقتصاد خرد است یا نگاه به اقتصاد کلان، هیچ یک از این دو نگاه مشکلات ما را حل نمی‌کند.

وی افزود: ما در سیستم قاعده‌گذاری اقتصادمان مشکل داریم، تا زمانی که این قاعده‌گذاری اصلاح نشود همچنان مشکلات ما پا برجا می‌مانند. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: در بیشتر موارد به اشتباه ابزار جای هدف را می‌گیرند و ما پیشرفت نمی‌کنیم. 

شافعی با انتقاد از عدم هماهنگی و مشورت تصمیم‌گیران، آن را یکی از آفت‌های توسعه فقر در کشور برشمرد و تصریح کرد: وقتی 22 دستگاه درباره ترانزیت تصمیم می‌گیرند و یک پاسخگوی واحد وجود ندارد به جایی نمی‌رسیم، اشکالات اساسی برای رسیدن به هدف این‌ها هستند. 

وی تاکید کرد: چرا نباید وزارت راه ایران متولی واقعی ترانزیت کشور باشد، 21 متولی وجود دارد و هر کدام ساز خود را می‌زند، بنابراین ما به نقطه مطلوب خود نمی‌رسیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران متذکر شد: باید علاوه بر مشکلات راهکار نیز ارائه داد، هرگاه می‌خواهیم ایرادی از دولتی‌ها بگیریم از مدیران دولتی ایراد نگیریم از سیستم دولتی ایراد بگیریم.

شافعی ادامه داد: یکی از مشکلات بسیار بزرگ کشور موضوع فرسودگی بسیار بالای ناوگان ریلی و جاده‌ای است، ما زمانی که درآمدهای نفتی داشتیم هیچ کاری برای امنیت و نوسازی این ناوگان انجام ندادیم، اکنون نیز می‌گویند مشکلی وجود ندارد اما مشکلاتی عمده بسیاری وجود دارد که به آن‌ها توجه نشده است. 

وی متذکر شد: با وجود موقعیت‌های خدادادی و استئنایی ژئوپولتیک ایران و عدم استفاده درست از این ظرفیت‌ها، ما به سرعت در حال واگذاری کارها و منابعمان به دیگران هستیم، این کفران نعمت خدادادی برای یک کشور است.

مجبوریم کشور را با مالیات اداره کنیم

همچنین نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: در تاریخ باستانی ایران، بازرگانی و جابه‌جایی کالا در جهان با محوریت راه ابریشم از کارهای بزرگ ایرانیان باستان بوده است. 

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی خاطر‌نشان کرد: اولین تجارت دریایی در ایران شکل گرفته و ایرانیان توانسته‌اند از موقعیت ژئواستراتژیک خود به‌خوبی در طول تاریخ استفاده کنند، ایران در گذشته قطب تجارت و اقتصاد بوده است.

وی اظهار کرد: اینکه می‌گویند ما از نفت درست استفاده نکرده‌ایم را قبول ندارم، نفت ایران جدید را ساخته است و بسیاری از زیرساخت‌های کنونی امروزی کشور به‌واسطه نفت است، با این وجود باور دارم که می‌توانستیم هوشمندانه‌‌تر از ظرفیت نفت استفاده کنیم. 

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه جنبش نرم‌افزاری رشد کمی داشته‌ایم اما رشد کمی باید پیش‌نیاز رشد کیفی باشد.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: ما در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت بین‌المللی نباید به آنچه داریم بسنده کنیم، بلکه باید نهایت ظرفیت‌های موجود را شناسایی و از آن‌ها استفاده کنیم. 

وی با بیان اینکه از ما تقاضای معافیت‌های مالیاتی نداشته باشید، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم در حال حاضر کشور را با نفت اداره کنیم و باید با مالیات اداره کنیم، می‌بایست در شرایط جنگ اقتصادی تلاش کنیم تا کشور را در راستای رشد اقتصادی و رونق تبادلات اقتصادی بین‌المللی حرکت دهیم.

ایران سهمی در ترانزیت گندم و آرد قزاقستان به خلیج فارس ندارد

در ادامه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: هرچند طی سال‌های اخیر رتبه ایران در حوزه لجستیک جهان روند صعودی داشته است اما هنوز این جایگاه با توجه به ظرفیت‌های کشورمان مناسب نیست و نیازمند ارتقاء است.

مسعود پله افزود: ایران در زمره معدود کشورهایی است که موقعیت استثنایی در منطقه و حتی جهان دارد و به‌طور بالقوه یک کشور تجاری ـ لجستیکی به‌شمار می‌آید.

وی موقعیت سوق الجیشی ایران در نقشه خاورمیانه از نظر قابلیت تبدیل به یک مرکز لجستیکی، ارتباط زمینی و دریایی و نیز همسایگی ایران با ۱۵ کشور، اتکای ۱۲ کشور محصور در خشکی به دسترسی سرزمینی از طریق ایران، وابستگی اقتصادی حوزه قفقاز به آبراه‌های آزاد از طریق خاک ایران و وجود زیرساخت‌های پایه لجستیکی در کشورمان را از جمله مزیت‌های مطلق کشورمان برشمرد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به نقش لجستیک در مبادله کالاها اشاره کرد و افزود: براساس برآوردهای انجام گرفته، ۹۰ درصد زمان گردش کالا در فرآیندهای لجستیکی طی می‌شود و این چرخش نشانگر نقش بسیار زیاد لجستیک در مبادله کالاها به‌ویژه رقابت‌پذیری بنگاه‌های لجستیکی در بازارهای جهانی است.

پله اظهار کرد: خدمات لجستیکی زمانی کارآمد است که امکان ارسال و دریافت کالا با بالاترین قابلیت اطمینان در طراحی شبکه، دسترسی به تمامی فرآیندهای ارزش افزوده با کمترین میزان تأخیر و کاهش هزینه را فراهم کند.

وی  تصریح کرد: با این همه بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، ایران در زمره کشورهای دارای عملکرد نسبی لجستیکی است که این گروه شامل کشورهایی با درآمد متوسط و پایین هستند که در بعد قوانین نیز با محدودیت‌های لجستیکی مواجه هستند.

تقدیر از 13 شرکت برگزیده حمل‌ونقل بین‌المللی

گفتنی است؛ در این همایش از 13 شرکت برگزیده در این حوزه تقدیر به‌عمل آمد، در این مراسم مدیران شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل «استاد ترابر»، «پارت نیک»، «پرستو بار بازرگان»، «ترنم شرق»، «تریوه»، «خورشید بارثاوا»، «خدمات دریایی ستاره»، «ره انجام»، «ره تاش طوس» «گودرز گرگان»، «میزان بار تهران»، «ناویان» و «همراهان شب طوس» لوح تقدیر دریافت کردند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۲۲۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان